Από την έναρξη της ρωσικής επέμβασης στην Ουκρανία, οι σιδηρόδρομοι στη χώρα έχουν αποκτήσει σημαντική στρατηγική σημασία.
Χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά στρατιωτικού προσωπικού και όπλων στην πρώτη γραμμή, την παράδοση εκατοντάδων διπλωματικών αποστολών στο Κίεβο και τη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων φορτίων από το Κίεβο.
Αυτό το έργο είναι ιδιαίτερα περίπλοκο λόγω της κληρονομημένης υποδομής από την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης.
Πολλά από τα τρένα και τα βαγόνια που χρησιμοποιούνται ακόμα κατασκευάστηκαν στην πρώην Σοβιετική Ένωση, ενώ εκείνα που παράχθηκαν στην Ουκρανία είναι σχεδιασμένα για να λειτουργούν σε μετασοβιετικές ράγες, οι οποίες έχουν ευρύτερο εύρος από τις ευρωπαϊκές.
Αυτό σημαίνει ότι ένα τρένο που ταξιδεύει από τη Βαρσοβία στο Κίεβο, για παράδειγμα, πρέπει να προσαρμόσει το πλάτος του άξονα μεταξύ των τροχών όταν διασχίζει τα σύνορα, κάτι που μπορεί να προσθέσει αρκετές ώρες στη διάρκεια του ταξιδιού.
Εν μέσω αυτής της κατάστασης, στην Ουκρανία κατασκευάζονται εκατοντάδες σιδηροδρομικές γραμμές ευρωπαϊκού εύρους.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους ειδικούς, δεδομένου ότι υπάρχουν χιλιάδες χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών ευρέος εύρους στην Ουκρανία, η αντικατάσταση όλων των γραμμών είναι μη ρεαλιστική και οικονομικά ανέφικτη.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ο εκσυγχρονισμός μόνο 1 χιλιομέτρου ουκρανικών σιδηροδρόμων σε επίπεδο έδαφος θα κοστίσει περίπου 1 εκατ. ευρώ, ενώ η μετατροπή σε ευρωπαϊκό εύρος θα μπορούσε να κοστίσει οκτώ φορές περισσότερο.
Από την άλλη πλευρά, το κόστος της μη συμμόρφωσης με αυτή την απαίτηση θα μπορούσε να έχει πραγματικές στρατηγικές συνέπειες για μια χώρα της οποίας η θέση τώρα εξαρτάται από την υποστήριξη των δυτικών χωρών.