Οι πινακίδες δοκιμαστικής κυκλοφορίας έχουν δημιουργηθεί εδώ και δεκαετίες για να διευκολύνουν τους εμπόρους αυτοκινήτων. Ωστόσο όλα αυτά τα χρόνια έχουν καταγραφεί πάρα πολλά περιστατικά κατάχρησης των πινακίδων ΔΟΚ από εμπόρους αυτοκινήτων οι οποίοι τις χρησιμοποιούν για να κυκλοφορούν με υπερπολυτελή αυτοκίνητα χωρίς όμως να φορολογούνται για αυτά όπως συμβαίνει με τους υπόλοιπους καταναλωτές.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και ο Έμπορος των Βορείων Προαστίων ο οποίος κυκλοφορεί με πανάκριβα SUV ή λιμουζίνες έχοντας τοποθετήσει στην καμπίνα επιβατών και παιδιά καθισματάκια! Αλλά προφανώς και ξεφεύγει από την τσιμπίδα του νόμου καθώς «κρύβεται» πίσω από τη νομοθεσία περί δοκιμαστικών πινακίδων.
Πέραν όμως της παραπάνω περίπτωσης εφημερίδα αποκάλυψε πως κατασχέθηκε υπερπολυτελές τζιπ στη Μύκονο το οποίο κινούνταν με πινακίδες ΔΟΚ καθώς δεν είχε ούτε καν εκτελωνιστεί! Σύμφωνα με το δημοσίευμα ο εφοπλιστής είχε εισάγει το πολυτελές Jeep Wrangler αλλά για να καταβάλει χαμηλότερους δασμούς έκανε χρήση του Ιστορικού Τέλους Ταξινόμησης το οποίο υπολογίζει τους δασμούς με το παλαιό σύστημα των Εργοστασιακών Αξιών αλλά καθυστερεί πολύ να ταξινομηθεί το όχημα.
Έτσι λοιπόν ο εφοπλιστής περίμενε την Επιτροπή να συνεδριάσει για να αποκτήσει το Jeep του πληρώνοντας χαμηλότερους δασμούς αλλά επειδή καθυστερούσε η συνεδρίαση της Επιτροπής κάποιος έμπορος αυτοκινήτων του «δάνεισε» τις πινακίδες ΔΟΚ που είχε στην κατοχή του ώστε το όχημα να κινείται στους δρόμους της Μυκόνου.
Ωστόσο κάποιος υπάλληλος του εφοπλιστή που το οδηγούσε «έπεσε» σε έλεγχο της Τροχαίας όπου και κατασχέθηκε το όχημα και στη συνέχεια ο εφοπλιστής αναγκάστηκε να πληρώσει τους δασμούς του οχήματος για να του επιστραφεί.
Το θέμα λοιπόν με τις πινακίδες ΔΟΚ φαίνεται ότι έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο καθώς το να δίνει κάποιος έμπορος με τόσο μεγάλη ευκολία τις πινακίδες δοκιμής που έχει προμηθευτεί για το κατάστημά του πραγματικά είναι πρωτοφανές.
Επίσης το να βλέπει κανείς σε όχημα με πινακίδες ΔΟΚ παιδικά καθισματάκια επίσης είναι άκρως προκλητικό καθώς όλοι γνωρίζουν ότι ο κάτοχός του δεν πληρώνει Τέλη Κυκλοφορίας, δεν χρειάζεται να δικαιολογήσει τεκμήρια και βέβαια δεν πληρώνει Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης παρά το γεγονός πως το όχημα που κυκλοφορεί κοστίζει πάνω από 80.000 ευρώ!
Τι ορίζει η νομοθεσία
Η νομοθεσία για τις πινακίδες ΔΟΚ υπάρχει εδώ και δεκαετίες αλλά έχει αλλάξει αρκετές φορές ωστόσο το 2013 και πάλι ενεργοποιήθηκαν πλήρως για τους εμπόρους αλλά όπως ορίζεται πρέπει να γίνεται σωστή χρήση.
Όπως αναφέρει ξεκάθαρα στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (αριθμός φύλλου 2046 – 22 Αυγούστου 2013) με τίτλο: «Καθορισμός προϋποθέσεων και διαδικασίας χορηγήσεως στοιχείων κυκλοφορίας για δοκιμαστική κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων ή μοτοσικλετών.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Έχοντας υπόψη:
Τις διατάξεις:
α. Των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 88 και της παραγράφου 2 του άρθρου 90 του ν. 2696/1999 «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» (Α΄57).
β. Του άρθρου 90 του «Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», όπως κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98).
γ. Του π.δ. 118/2013 (Α΄152) με το οποίο τροποποιείται το π.δ. 85/2012 (Α΄141) και ιδρύεται το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
δ. Της υπ’ αριθμ. 329/03−07−2013 «Καθορισμός αρμοδιοτήτων Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχαήλ Παπαδόπουλου» (Β΄1655) κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, όπως ισχύει.
Την ανάγκη εξορθολογισμού της διαδικασίας και της προσαρμογής του αριθμού των χορηγουμένων αδειών δοκιμαστικής κυκλοφορίας οχημάτων στα πραγματικά δεδομένα, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των αντιπροσώπων και εμπόρων εισαγωγέων ή μη και των κατασκευαστών αυτοκινήτων.
Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής, δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Στοιχεία κυκλοφορίας (άδεια και πινακίδες κυκλοφορίας) για δοκιμαστική κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων ή μοτοσικλετών χορηγούνται στο όνομα:
α) Κατασκευαστών αυτοκινήτων, εμπόρων και εν γένει αντιπροσώπων πωλήσεως αυτοκινήτων οχημάτων ή δικύκλων − τρικύκλων μοτοσικλετών, καινουργών ή μεταχειρισμένων.
β) Αντιπροσώπων προμηθευτών κρατικών υπηρεσιών ή οργανισμών δημοσίου δικαίου, που πραγματοποιούν εισαγωγές αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών απευθείας στο όνομά τους.
γ) Αντιπροσώπων και εμπόρων εισαγωγέων ή μη.
δ) Μεσολαβητών πωλήσεως αυτοκινήτων η μοτοσικλετών επί προμήθεια εφόσον αποδεικνύεται με επίσημα στοιχεία ότι διαθέτουν για τον σκοπό αυτό μόνιμη επαγγελματική στέγη.
ε) Εμπόρων ενάριθμων επιβατικών αυτοκινήτων & δικύκλων−τρικύκλων με άδειες κυκλοφορίας που έχουν εκδοθεί στο όνομα των εμπόρων.
Επιτρέπεται η χρήση των κρατικών πινακίδων δοκιμαστικής κυκλοφορίας, από τα αυτοκίνητα οχήματα:
α) που δεν έχουν εφοδιασθεί με πιστοποιητικό ταξινόμησης (τελωνισμού), αποκλειστικά και μόνο για μετακίνηση από τα σημεία άφιξης μέχρι την έδρα της επιχείρησης,
β) που έχουν διατεθεί σε επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων από τράπεζες ή χρηματοπιστωτικές εταιρείες προς πώληση,
γ) που είναι καταχωρημένα στο βιβλίο εισερχομένων εμπορευμάτων της επιχείρησης.
Τα αυτοκίνητα οχήματα, που φέρουν άδεια και πινακίδες δοκιμαστικής κυκλοφορίας, επιτρέπεται να κυκλοφορούν και κατά τις Κυριακές και ημέρες αργίας.
Στις άδειες δοκιμαστικής κυκλοφορίας θα αναγράφεται η παρατήρηση “ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΙΣ ΚΥΡΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΗΜΕΡΕΣ ΑΡΓΙΑΣ” από την υπηρεσία που χορηγούνται.
Άδεια και κρατικές πινακίδες δοκιμαστικής κυκλοφορίας, επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται από αυτοκίνητα οχήματα για την εξαγωγή αυτών στο εξωτερικό ή την εισαγωγή αυτών από το εξωτερικό. Τα παραστατικά του προσώπου που εξάγει ή εισάγει το αυτοκίνητο όχημα, θα πρέπει να ταυτίζονται με τα αναγραφόμενα στην άδεια κυκλοφορίας.
Άρθρο 2
Η κατά το προηγούμενο άρθρο άδεια κυκλοφορίας και οι αντίστοιχες κρατικές πινακίδες χορηγούνται από την υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας όπου βρίσκεται η έδρα της αιτούσας επιχείρησης, ύστερα από την υποβολή των κάτωθι δικαιολογητικών:
α) Βεβαίωση της αρμόδιας οικονομικής εφορίας, περί εγγραφής της επιχείρησης στους φορολογικούς καταλόγους ή δήλωση έναρξης εργασιών.
β) Αποδεικτικό δημοσίου ταμείου, περί καταβολής των αναλογούντων τελών δοκιμαστικής κυκλοφορίας, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 23 του ν. 2367/1953 “περί τίτλων κυριότητος, ταξινομήσεως, αδειών κυκλοφορίας και φορολογίας αυτοκινήτων”.
γ) i. Επιστολή αναγνωρισμένης τράπεζας, ή
Πιστοποιητικό τελωνείου εισαγωγής, ή
iii. Bεβαίωση της Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας, για τους αντιπροσώπους και εμπόρους− εισαγωγείς, εμπόρους−μη εισαγωγείς και μεσολαβητές πώλησης με προμήθεια, ή
Παραστατικά αγοράς−πώλησης αυτοκινήτων συνοδευόμενα από υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του Ν. 1599/1986 περί του αριθμού των αναφερόμενων αυτοκινήτων ή
ν. Επικυρωμένο φωτοαντίγραφο άδειας κυκλοφορίας επιβατικών αυτοκινήτων και δικύκλων − τρικύκλων, για τους εμπόρους ενάριθμων επιβατικών αυτοκινήτων και δικύκλων−τρικύκλων, που να έχουν εκδοθεί στο όνομά τους.
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να προκύπτει ο αριθμός των κατά το προηγούμενο ή το τρέχον έτος, εισαχθέντων και πωληθέντων επιβατικών αυτοκινήτων και δικύκλων−τρικύκλων για τους αντιπροσώπους και εμπόρους − εισαγωγείς, εμπόρους − μη εισαγωγείς και μεσολαβητές πώλησης με προμήθεια καθώς και ο αριθμός των, κατά το προηγούμενο ή το τρέχον έτος αδειών κυκλοφορίας, που έχουν εκδοθεί στο όνομα των εμπόρων ενάριθμων επιβατικών αυτοκινήτων και δικύκλων−τρικύκλων.
δ) Διπλότυπο δημοσίου ταμείου περί καταβολής των τελών ταξινόμησης, επιθεωρήσεως και του χαρτοσήμου της εκδιδομένης αδείας κυκλοφορίας.
Ο αριθμός των αδειών δοκιμαστικής κυκλοφορίας, που δύναται να χορηγηθούν, καθορίζεται βάσει του αριθμού εισαχθέντων και πωληθέντων επιβατικών αυτοκινήτων ή δικύκλων−τρικύκλων και των εκδοθεισών αδειών κυκλοφορίας στο όνομα των εμπόρων ενάριθμων επιβατικών αυτοκινήτων και δικύκλων−τρικύκλων, ως εξής:
α. Για την περίπτωση των επιβατικών αυτοκινήτων ή δικύκλων−τρικύκλων:
α.α. Μία (1) άδεια για τρία (3) και άνω επιβατικά αυτοκίνητα ή δίκυκλα−τρίκυκλα.
β.β. Δύο (2) άδειες για δέκα (10) και άνω επιβατικά αυτοκίνητα ή δίκυκλα−τρίκυκλα.
γ.γ. Τρεις (3) άδειες για εκατό (100) και άνω επιβατικά αυτοκίνητα ή δίκυκλα−τρίκυκλα.
δ.δ. Τέσσερις (4) άδειες για πεντακόσια (500) και άνω επιβατικά αυτοκίνητα ή δίκυκλα−τρίκυκλα.
ε.ε. Πέντε (5) άδειες για χίλια (1000) και άνω επιβατικά αυτοκίνητα ή δίκυκλα−τρίκυκλα.
στ.στ. Οκτώ (8) άδειες για τρεις χιλιάδες (3000) και άνω επιβατικά αυτοκίνητα ή δίκυκλα−τρίκυκλα.
ζ.ζ. Απεριόριστος αριθμός αδειών για είκοσι χιλιάδες (20.000) και άνω επιβατικά αυτοκίνητα ή δίκυκλα−τρίκυκλα.
β. Ο αριθμός των αδειών δοκιμαστικής κυκλοφορίας που δύναται να χορηγηθούν για φορτηγά αυτοκίνητα ή για λεωφορεία, είναι απεριόριστος εφόσον υποβληθούν τα οριζόμενα στο άρθρο 2 της παρούσης, δικαιολογητικά.
Άρθρο 3
Στοιχεία κυκλοφορίας προς δοκιμαστική κυκλοφορία ή επίδειξη χορηγούνται και στο όνομα κατασκευαστών αυτοκινήτων οχημάτων ή μοτοσικλετών, μέχρι δύο (2) ανά επιχείρηση δίχως να ακολουθούνται οι περιορισμοί της παραγράφου 3 του άρθρου 2 της παρούσης.
Η κατά την προηγούμενη παράγραφο άδεια με τις αντίστοιχες πινακίδες, χορηγείται από την οικεία υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών ύστερα από την υποβολή των κάτωθι δικαιολογητικών:
α) Αποδεικτικό δημοσίου ταμείου, περί καταβολής των τελών δοκιμαστικής κυκλοφορίας, σύμφωνα με το άρθρο 23 παρ. 1 του ν. 2367/1953.
β) Διπλότυπο δημοσίου ταμείου, περί καταβολής των αναλογούντων τελών ταξινομήσεως και χαρτοσήμου της υπό έκδοσης αδείας κυκλοφορίας.
γ) Δήλωση έναρξης για το είδος της αιτούσης επιχειρήσεως.
δ) Επίσημο αντίγραφο της άδειας λειτουργίας της αιτούσης επιχειρήσεως, που χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας.
Άρθρο 4
Οι άδειες που εκδίδονται σύμφωνα με την παρούσα απόφαση, ισχύουν μέχρι το τέλος του έτους μέσα στο οποίο εκδίδονται ή ανανεώνονται. Για την ανανέωση των αδειών δοκιμαστικής κυκλοφορίας, υποβάλλονται, όλα τα προβλεπόμενα από τη παρούσα απόφαση δικαιολογητικά.
Σε περίπτωση διαπιστώσεως παρανόμου κυκλοφορίας οχήματος ή μοτοσικλέτας που φέρει πινακίδες δοκιμαστικής κυκλοφορίας, κατά του παραβάτη επιβάλλονται οι από τον Κ.Ο.Κ. προβλεπόμενες κυρώσεις για τους θέτοντες σε κυκλοφορία αυτοκίνητο όχημα μή εφοδιασμένο με άδεια κυκλοφορίας. (άρθρο 88 παρ. 4 ΚΟΚ).
Άρθρο 5
Μετά την θέση σε ισχύ της παρούσης, καταργείται η υπ’ αριθμ. 18200/1979 απόφαση του Υπουργού Συγκοινωνιών «Περί καθορισμού προϋποθέσεων καi διαδικασίας χορηγήσεως στοιχείων κυκλοφορίας διά δοκιμαστικήν κυκλοφορίαν αυτοκινήτων οχημάτων ή μοτοσυκλετών» (Β΄ 548), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Τι ορίζει ο το άρθρο 88 του Κ.Ο.Κ.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία αυτός που θέτει σε κυκλοφορία, καθώς και αυτός που οδηγεί αυτοκίνη το όχημα ή ρυμουλκούμενο από αυτό, καθώς και τρίτροχο όχημα ή μοτοσικλέτα, που δεν είναι εφοδιασμένο με άδεια κυκλοφορίας ή του οποίου η άδεια κυκλοφορίας έχει αφαιρεθεί, τιμωρείται με φυλάκιση έως 6 μήνες και με χρηματική ποινή τουλάχιστον διακοσίων 200 ευρώ. Για τη σχετική παράβαση που αφορά φορτηγά οχήματα έχουν εφαρμογή οι ειδικές διατάξεις του ν. 3446/2006.