Μετά από 9 χρόνια, βρέθηκε ο κλεμμένος Πικάσο της Εθνικής Πινακοθήκης και ένα ακόμη κλεμμένο έργο, του Ολλανδού ζωγράφου Πιτ Μοντριάν σε μία μεγάλη επιτυχία των διωκτικών αρχών. Aντίθετα, δυστυχώς, ο τρίτος πιο μικρός πίνακας που βρήκαν οι αστυνομικοί και ο οποίος επίσης είχε κλαπεί στην ίδια εγκληματική ενέργειαμ ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια, είναι κατεστραμμένος.
Ένας 49χρονος Έλληνας κρύβεται πίσω από τη μεγάλη αρπαγή του Πικάσο και Μοντριάν, από την Εθνική Πινακοθήκη. Ο άνδρας, έκρυβε τους πίνακες σε μια αποθήκη στην Κερατέα και μάλιστα, όταν διαπίστωσε ότι οι αστυνομικοί τον παρακολουθούν και ήταν θέμα χρόνου η σύλληψη του προσπάθησε να τους ξεφορτωθεί σε μια ρεματιά για να μην τους βρουν στην κατοχή του. Οι πρώτες πληροφορίες λένε ότι δεν κατάφερε ποτέ να τους βγάλει στο εξωτερικό για να τους σπρώξει στη μαύρη αγορά.
Το «Γυναικείο Κεφάλι», το έργο που δημιούργησε το 1939 ο Πικάσο και χάρισε στην Ελλάδα εκλάπη το 2012 και μέχρι σήμερα η τύχη του ήταν άγνωστη.
Η ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ. αναφέρει: «Δύο πίνακες που είχαν αφαιρεθεί από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012 (ένας του Πικάσο και ένας του Μοντριάν) βρίσκονται στα χέρια της Ελληνικής Αστυνομίας, μετά τον εντοπισμό τους από το 2ο τμήμα του ΥΔΕΖΙ».
Να σημειωθεί ότι τα ελλιπή μέτρα ασφαλείας που προκάλεσαν την κλοπή το 2012 οδήγησαν τότε το υπουργείο Πολιτισμού να κλείσει και να ανακαινίσει εκ βάθρων την Εθνική Πινακοθήκη που φιλοξενεί πραγματικούς θησαυρούς, έργο το οποίο ολοκληρώθηκε μόλις προ λίγων μηνών.
Η ληστεία του αιώνα – Ο κλεμμένος Πικάσο της Πινακοθήκης
Η υπόθεση έχει όλα τα στοιχεία ενός καλογραμμένου αστυνομικού μυθιστορήματος και είναι γνωστή στο αστυνομικό ρεπορτάζ ως «η ληστεία του αιώνα». Ο άγνωστος ή άγνωστοι -δεν διευκρινίστηκε ποτέ- με κουκούλα στο κεφάλι και με ένα κοπίδι αφαίρεσε/αν από το κάδρο το έργο που ο ίδιος ο Πικάσο δώρισε στην Εθνική Πινακοθήκη.
Παρά το γεγονός ότι ο φύλακας κυνήγησε τον δράστη, εκείνος κατόρθωσε να διαφύγει. Στη διερεύνηση της υπόθεσης είχε εμπλακεί η ελληνική αστυνομία, το τμήμα δίωξης αρχαιοκαπήλων και η ΕΥΠ.
Τους τελευταίους μήνες η Ελληνική Αστυνομία ξεκίνησε μια προσπάθεια αναζωπύρωσης των ερευνών προκειμένου να βρεθούν τόσο ο πίνακας του Πικάσο όσο και τα άλλα δύο έργα -ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» (1905) από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια-, τα οποία και εκλάπησαν από το δίδυμο των αλλοδαπών φαντομάδων τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη. Στόχος τους ήταν τα έργα να εντοπιστούν και να επιστρέψουν στην ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη.
Ο 49χρονος άνδρας που ομολόγησε ότι συμμετείχε στην κλοπή από την Εθνική Πινασκοθήκη μένει στο Πόρτο Ράφτη.
Ήταν ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 όταν ένας ψηλόλιγνος άνδρας τρύπωσε στην Εθνική Πινακοθήκη, μία μέρα πριν το οριστικό κλείσιμό της για ριζική ανακαίνιση, και άρπαξε ένα έργο τέχνης ανυπολόγιστης αξίας. Επρόκειτο για έναν πίνακα του Πάμπλο Πικάσο με τίτλο «Γυναικείο Κεφάλι», το οποίο φιλοτεχνήθηκε από τον κορυφαίο Ισπανό ζωγράφο το 1939 και η αξία του αγγίζει το αστρονομικό ποσό των 20 εκατ. ευρώ!
Στην πίσω πλευρά του πίνακα υπήρχε μια χειρόγραφη αφιέρωση του Πικάσο στον ελληνικό λαό – την είχε γράψει το 1949 – για την προσφορά του στον πόλεμο κατά του ναζισμού. Ο ίδιος εξάλλου χάρισε το πολύτιμο έργο του στη χώρα μας ως μια ένδειξη τιμής και σεβασμού στους αγωνιζόμενους Έλληνες. «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό, Φόρος τιμής από τον Πικάσο), γράφει στο πίσω μέρος του μουσαμά, τιμώντας τον αγώνα των Ελλήνων εναντίον του φασισμού.
O πίνακας «Ανεμόμυλος Στάμμερ», λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, φιλοτεχνήθηκε από τον ολλανδικής καταγωγής ζωγράφο Πιτ Μοντριάν το 1905. Το έργο αυτό αγοράσθηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική πινακοθήκη.
Το τρίτο έργο που είχε κλαπεί έφερε την καλλιτεχνική υπογραφή του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια (Moncalvo). Επρόκειτο για ένα έργο σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 Χ 16,8, που απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και τα σύμβολα του πάθους. Ήταν δωρεά του Γρηγορίου Μαρασλή προς την Εθνική πινακοθήκη από το 1907.