Στο «φως» της δημοσιότητας, ένα χρόνο μετά τη μαζική σφαγή στα Τέμπη, ήρθε ένα νέο βίντεο μαζί με νέα ηχητικά πριν και μετά τη σύγκρουση των τρένων.
Στο βίντεο που ανήρτησε γνωστή εφημερίδα, ακούγεται «62 κλείστε πόρτες είμαστε έτοιμοι» μετά από λίγο γίνεται η σύγκρουση και σημειώθηκε ισχυρή έκρηξη.
Ακόμα και σήμερα δεν έχει αποκαλυφθεί το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, αλλά από τα έγγραφα που περιλήφθηκαν στη δικογραφία προκύπτει ότι στο σημείο του περιστατικού ανιχνεύτηκε η χημική ουσία ξυλόλιο, μια εύφλεκτη χημική παράγωγος που χρησιμοποιείται για την παρασκευή χρωμάτων και για τη νόθευση καυσίμων.
Αυτή η ουσία εντοπίστηκε παρά το γεγονός ότι τα ερείπια είχαν απομακρυνθεί από τον τόπο του ατυχήματος και ο χώρος είχε καλυφθεί με χαλίκι.
Τον Αύγουστο, σε υπόμνημα προς την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, ορισμένοι συγγενείς των θυμάτων διατύπωσαν μια σειρά ερωτημάτων, ζητώντας απαντήσεις.
Ένα από αυτά είναι: «Γιατί αποκλείετε εκ προοιμίου τη μεταφορά παράνομου φορτίου από την εμπορική αμαξοστοιχία;».
Το χρονικό της μαζικής σφαγής
Η επιβατική αμαξοστοιχία IC62, η οποία επρόκειτο να αναχωρήσει από την Αθήνα για τη Θεσσαλονίκη στις 7:22 μ.μ. μεταφέροντας περίπου 350 επιβάτες, ξεκίνησε με μικρή χρονική καθυστέρηση. Πολλοί από τους επιβαίνοντες ήταν φοιτητές που επέστρεφαν στη Θεσσαλονίκη μετά από το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας.
Η αμαξοστοιχία IC62 κατέφθασε στη Λάρισα με καθυστέρηση λόγω ενός περιστατικού που προηγήθηκε στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου και αποχώρησε από τον σταθμό της Λάρισας στις 23:00, εισερχόμενη -λανθασμένα- στην γραμμή καθόδου. Ταυτόχρονα, η εμπορευματική αμαξοστοιχία πορευόταν από τη Θεσσαλονίκη στη Λάρισα στην ίδια, καθοδική γραμμή.
Η μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών σημειώθηκε στις 23:21 της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Το τμήμα όπου σημειώθηκε το ατύχημα, 27,3 χιλιόμετρα βόρεια της Λάρισας, ήταν διπλής τροχιάς όμως τα αυτόματα χειριστήρια είχαν καταστραφεί λόγω πυρκαγιάς το 2019, οπότε η μεταγωγή εξακολουθούσε να ελέγχεται χειροκίνητα.
Η επιβατική αμαξοστοιχία και η εμπορευματική αμαξοστοιχία συγκρούστηκαν μετωπικά στα μισά του δρόμου μεταξύ των Τεμπών και του Ευαγγελισμού, καθώς η επιβατική αμαξοστοιχία έβγαινε από τη σήραγγα κάτω από τον αυτoκινητόδρομο Ε75.
Το επιβατικό τρένο κινούταν με ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, ενώ βρισκόταν στην αριστερή, μη προβλεπόμενη, σιδηροδρομική τροχιά, όπου πορευόταν και η εμπορική αμαξοστοιχία, με αντίθετη φορά κίνησης.
Από την σύγκρουση, τα περισσότερα βαγόνια του επιβατικού τρένου εκτροχιάστηκαν, ενώ τη στιγμή της σύγκρουσης, προκλήθηκε ακαριαία έκρηξη και πυρκαγιά, που κατέκαψε τα δύο μπροστινά βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας.