Ως ο «ελληνικός Τιτανικός» έμεινε στην ιστορία η βύθιση του ελληνικού πλοίου «Χειμάρρα», στην Εύβοια στις 19 Ιανουαρίου 1947, όπου έχασαν την ζωή τους 383 άνθρωποι.
Το πλοίο κατασκευάστηκε το 1905, ως SS Hertha (de), στο ναυπηγείο Stettiner Oderwerke, του Στσέτσιν της Πομερανίας. Είχε συνολικό μήκος 76 μέτρων, πλάτος 10 μ., χωρητικότητα 1,221 τόνων και ταχύτητα 16 κόμβων.
Χρησιμοποιήθηκε αρχικά για τη μεταφορά ταχυδρομείου και μετά το 1914 ως νοσοκομειακό και ναρκοθετικό πλοίο στην υπηρεσία του Γερμανικού Αυτοκρατορικού Ναυτικού.
Το καλοκαίρι του 1946 μεταβιβάστηκε στο ελληνικό κράτος ως γερμανική πολεμική αποζημίωση του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και μετονομάστηκε σε «Χειμάρρα» από την ομώνυμη πόλη της Βορείου Ηπείρου.
Το πλοίο «Χειμάρρα» απέπλευσε στις 8:30 το πρωί της 18ης Ιανουαρίου 1947 από τη Θεσσαλονίκη με 544 επιβάτες και 86 άτομα πλήρωμα. Είχε προορισμό το λιμάνι του Πειραιά.
Εξαιτίας του εμφυλίου πολέμου, που μαινόταν εκείνη την εποχή στην Ελλάδα, το ταξίδι διά θαλάσσης θεωρείτο η ασφαλέστερη επιλογή.
Ενώ έπλεε στα ανοιχτά της νότιας Εύβοιας μέσα σε πυκνή ομίχλη, τις πρώτες πρωινές ώρες της 19ης Ιανουαρίου 1947, το πλοίο προσέκρουσε ξαφνικά σε ύφαλο, ανάμεσα στις πόλεις Στύρα και Αγία Μαρίνα.
Η σύγκρουση προκάλεσε βλάβη στο πηδάλιο και τον ασύρματο, καθώς και εισροή υδάτων, με συνέπεια το «Χειμάρρα» να μείνει ακυβέρνητο.
Αν και το πλοίο βρισκόταν μόλις ένα ναυτικό μίλι από την Αγία Μαρίνα και χρειάστηκαν τουλάχιστον 90 λεπτά για να βυθιστεί, ο πανικός κατά την άτακτη εγκατάλειψη του σκάφους, σε συνδυασμό με το παγωμένο νερό και τα ισχυρά ρεύματα, επέφερε το θάνατο 383 ανθρώπων, επιβατών και πληρώματος. Ωστόσο, ο ακριβής αριθμός παραμένει άγνωστος, καθώς δεν έχει επιβεβαιωθεί.
Μεταξύ των θυμάτων ήταν πολλές γυναίκες και παιδιά, καθώς και πολιτικοί κρατούμενοι και οι αστυνομικοί συνοδοί τους.
Σύμφωνα με άλλες εκδοχές της τραγωδίας, το πλοίο μπορεί να έπεσε σε νάρκη που είχε τοποθετηθεί εκεί κατά τη διάρκεια του πολέμου ή μπορεί ακόμη και να βυθίστηκε από έκρηξη που προκάλεσαν σαμποτέρ.
Οι έρευνες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το πλοίο είχε παρεκκλίνει αρκετά μίλια από την πορεία του. Εξαιτίας του μεγάλου αριθμού θυμάτων, το ναυάγιο του πλοίου «Χειμάρρα» αποκλήθηκε «Ελληνικός Τιτανικός».
Τόσο ο καπετάνιος όσο και ο πρώτος αξιωματικός, που είχε υπηρεσία εκείνη τη στιγμή, επέζησαν από τη βύθιση του πλοίου, ενώ στη δίκη που ακολούθησε καταδικάστηκαν σε φυλάκιση 15 και 20 μηνών, αντίστοιχα, για τον ρόλο τους στο περιστατικό.
Το ναυάγιο ανακαλύφθηκε το 1999 από την καταδυτική ομάδα που αποτελούσαν οι Αντώνης Γράφας, Αριστοτέλης Ζερβούδης, Κώστας Θωκταρίδης και Βασίλης Λάμπρου, οι οποίοι ανέσυραν πολύτιμα αντικείμενα. Τα αντικείμενα αυτά μαζί με κειμήλια από το ναυάγιο του «Τιτανικού» εκτέθηκαν στις αρχές του 2006 στο Ζάππειο.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.