Το Forbes συγκρίνει την αεροπορία της Ελλάδας με εκείνη της Τουρκίας με αφορμή την προσπάθεια των Τούρκων να αποκτήσουν F-16 Viper.
Την Τρίτη, η Τουρκία συμφώνησε προσωρινά να άρει τις προηγούμενες αντιρρήσεις της για την ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στη Συμμαχία.
Ο Μπάιντεν αρνήθηκε ότι η δηλωθείσα υποστήριξή του για την πώληση των F-16 ήταν ένα αντάλλαγμα (και ποιος τον πιστεύει) για την κρίσιμη έγκριση της Τουρκίας για την «αποδοχή» των δύο σκανδιναβικών χωρών στη Συμμαχία, επισημαίνοντας ότι είχε εκφράσει την έγκρισή του προτού καν προκύψει αυτό το ζήτημα.
Όπως λέει το Forbes, ο Μπάιντεν αναφερόταν στο τουρκικό αίτημα του περασμένου Οκτωβρίου για την αγορά 40 νέων F-16 Block 70/72 και 80 κιτ εκσυγχρονισμού για τον υπάρχοντα στόλο της, σε μια συμφωνία αξίας 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. «Η Τουρκία χρειάζεται αυτά τα νέα μαχητικά-βομβαρδιστικά και τα κιτ εκσυγχρονισμού για να διατηρήσει την πολεμική της αεροπορία ενήμερη, ειδικά από τη στιγμή που της απαγορεύτηκε η αγορά αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35 Lightning II μετά τη αγορά των ρωσικών πυραυλικών συστημάτων αεράμυνας S-400», υπογραμμίζεται.
Το ελληνικό «οπλοστάσιο»
«Από τη μεριά του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης», λέει το Forbes «δήλωσε επίσης στη σύνοδο κορυφής της Μαδρίτης ότι η Ελλάδα έχει αιτηθεί την αγορά μιας μοίρας F-35, 20 αεροσκάφη σύμφωνα με Έλληνες αξιωματούχους, με πιθανή επιλογή και για μια δεύτερη».
Τι θα συμβεί αν εγκριθούν και οι δύο συμφωνίες; Το αμερικανικό Μέσο λέει ότι «η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα εξακολουθεί να έχει τεχνολογικό πλεονέκτημα έναντι της μεγαλύτερης πολεμικής αεροπορίας της Τουρκίας. Εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν επιτρέψουν στην Τουρκία να αγοράσει αυτά τα νέα F-16 και τα κιτ εκσυγχρονισμού, η Ελλάδα θα καταλήξει πιθανότατα να διαθέτει έναν πιο τεχνολογικά προηγμένο στόλο μαχητικών αεροσκαφών μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 2020.
Από την άλλη πλευρά, εάν η Αθήνα αποκτήσει τη μοίρα των F-35 και η Άγκυρα τα νέα F-16 και τα κιτ εκσυγχρονισμού, η πρώτη θα εξακολουθήσει να έχει σαφές τεχνολογικό πλεονέκτημα. Και όχι μόνο επειδή θα είναι η μόνη που θα διαθέτει αεροσκάφη πέμπτης γενιάς. Η Ελλάδα έχει ήδη εξασφαλίσει σύμβαση για την αναβάθμιση 84 F-16 της Ελληνικής Αεροπορίας στη διαμόρφωση Block 72. Η Lockheed Martin θα ολοκληρώσει αυτή τη σύμβαση στα μέσα του 2027. Έτσι, ακόμη και αν η κυβέρνηση Μπάιντεν μπορέσει να κερδίσει σύντομα την έγκριση του Κογκρέσου για τη συμφωνία με τα τουρκικά F-16, κάτι που δεν είναι καθόλου εγγυημένο, η Ελλάδα θα παρατάξει 84 εκσυγχρονισμένα F-16 πριν την Τουρκία. Επιπλέον, η Ελλάδα θα αρχίσει επίσης να παραλαμβάνει τα F-35 περίπου την ίδια στιγμή που η Lockheed Martin θα ολοκληρώσει την αναβάθμιση αυτών των F-16 της HAF, με την προϋπόθεση ότι θα μπορέσει να εξασφαλίσει μια συμφωνία για τουλάχιστον μια μοίρα, κάτι που δεν είναι απίθανο».
Μάλιστα, στη συνέχεια το Forbes αναφέρει ότι όλη αυτή η συζήτηση γίνεται χωρίς να λογίζονται και τα «24 αεροσκάφη Dassault Rafale F3R 4,5 γενιάς που η Ελλάδα έχει ήδη αρχίσει να παραλαμβάνει από τη Γαλλία, τα οποία είναι πιο προηγμένα από οποιοδήποτε αεροσκάφος στο τουρκικό οπλοστάσιο».
Η Τουρκία, πριν προσέλθει στην κρίσιμη Σύνοδο του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη είχε έτοιμο «Plan B» για την ενίσχυση της αεροπορίας της. Η τουρκική κυβέρνηση, σύμφωνα με το Forbes, φέρεται να εξέτασε το ενδεχόμενο να αγοράσει Eurofighter Typhoon από το Ηνωμένο Βασίλειο16. Το Λονδίνο ήρε τον Μάιο όλους τους περιορισμούς στις εξαγωγές όπλων που είχε επιβάλει στην Άγκυρα για τη διασυνοριακή στρατιωτική της επίθεση στη Συρία τον Οκτώβριο του 2019, καθιστώντας δυνατή την πώληση. Το Ηνωμένο Βασίλειο φέρεται επίσης να πιέζει για την πώληση Eurofighter στην Τουρκία.
Η αγορά Eurofighter θα είχε πολύ νόημα για την Τουρκία. Θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως μια προσωρινή λύση 4,5 γενιάς για την τουρκική πολεμική αεροπορία μέχρι να μπορέσει τελικά είτε να προμηθευτεί είτε να κατασκευάσει ένα αεροσκάφος πέμπτης γενιάς και ως αντίβαρο στα ελληνικά Rafales. Ωστόσο, εάν η Άγκυρα λάβει έγκριση για την αγορά των F-16 Block 70/72, μπορεί να αποφασίσει ότι μια τέτοια αγορά θα ήταν περιττή, δεδομένου ότι αυτή η παραλλαγή Viper διαθέτει πολλά χαρακτηριστικά πέμπτης γενιάς.
Το συμπέρασμα του Forbes
Τέλος, το αμερικανό Μέσο, αναφέρει ότι με οποιαδήποτε αγορά η Τουρκία θα εξακολουθήσει να δυσκολεύεται να ξεπεράσει το σημαντικό τεχνολογικό πλεονέκτημα που θα αποκτήσει πιθανότατα η Ελλάδα μέχρι το 2030.
Aκόμη και αν η Τουρκία διαθέσει 120 F-16 Block 70/72 (40 ολοκαίνουργια και 80 αναβαθμισμένα), θα έχει να αντιμετωπίσει 84 HAF Block 72 Vipers (όλα σε υπηρεσία το αργότερο μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του 2027), 20-40 F-35 και, τουλάχιστον, 24 Rafales. Με άλλα λόγια, όχι λιγότερα από 128 μαχητικά της Ελληνικής Αεροπορίας με ίσες ή ανώτερες δυνατότητες από τα καλύτερα αεροσκάφη της Τουρκίας.
Και ακόμη και αν η Τουρκία αγοράσει μία ή δύο μοίρες προηγμένων Eurofighter επιπλέον των εκσυγχρονισμένων F-16, η HAF πιθανότατα θα διατηρήσει αυτό το τεχνολογικό πλεονέκτημα.