Η απόφαση αναβάθμισης των F-16 Block 50 είναι πιο σημαντική ακόμα και από την απόφαση εκσυγχρονισμού των F-16 Block 52+/52+Advanced σε επίπεδο Viper που πάρθηκε το 2017.
Ειδικά αν το σκεφτεί κανείς υπό όρους value for money, δηλαδή τι πληρώνουμε και τι παίρνουμε.
Καταρχάς το πρόγραμμα εξελίχθηκε από ένα πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής, σε ένα πλήρες πρόγραμμα ανακατασκευής.
Η αρχική ιδέα της ΠΑ το 2017, ήταν να καταφέρει να βάλει στα F-16C/D Block 50 τα απάρτια από τα F-16C/D Block Block 52+/52+Advanced βρίσκοντας τα απαραίτητα κονδύλια.
Με αυτό τον τρόπο, θα αποκτούσε 38 μαχητικά που θα ολοκλήρωναν τη ζωή τους με ανώτερα ηλεκτρονικά από τότε που μπήκαν σε υπηρεσία.
Όταν ήρθε στη Βουλή για πρώτη φορά ο εκσυγχρονισμός των Block 50, είχε τη μορφή και το σχεδιασμό του 2017, αλλά διαφορετικό προϋπολογισμό.
Είχαν προστεθεί πολλά που ήταν απολύτως απαραίτητα, όπως για παράδειγμα αρχική πρόβλεψη για δομικό εκσυγχρονισμό. Επίσης είχε γίνει επιτέλους πρόβλεψη για πιστοποιήσεις όπλων που έχει η ΠΑ (για τα F-16V), SNIPER targeting pods και υποδομές.
Αν και για λίγο υπήρξε η ιδέα να γίνουν και τα Block 50, F-16V με ραντάρ SABR AESA, εντούτοις αποφασίστηκε η τοποθέτηση του AN/APG-68v9.
To AN/APG-68v9 θα υπάρχει σε… αφθονία στην ΠΑ, καθώς σύντομα θα έχει 84 αντίτυπα στις αποθήκες της.
Και μιας και τα εκσυγχρονισμένα Block 50 θα μπορούν να παίρνουν τακτική εικόνα από τα F-16V, αλλά και τα Rafale F3R, θα μπορούσαν να υπηρετήσουν με χαμηλό κόστος συντήρησης ειδικά για τα ραντάρ τους.
Από πλευράς ηλεκτρονικών, τα 38 «50άρια» θα γίνουν κάτι λίγο καλύτερο από Block 50+Adv. Σε περίπτωση δε που αποφασιστεί ή χρειαστεί και αποφασιστεί, τα αεροσκάφη μπορούν να λάβουν το SABR AESA αε επίπεδο ΜΣΒ.
Σε κάθε περίπτωση, θα είναι μάλλον τα καλύτερα F-16C/D σε υπηρεσία με legacy radar παγκοσμίως.Όμως τίθεται θέμα για το όριο ωρών πτήσης, και στην άτρακτο αλλά ΚΑΙ στον κινητήρα.
Έτσι, δεν μιλάμε για απλή μεταμόσχευση απαρτίων στο αεροσκάφος, αλλά για αλλαγές ολόκληρων δομικών κομματιών έτσι ώστε οι να προστεθούν ώρες πτήσης.
Δεν μιλάμε για κάποιες ενισχύσεις, μιλάμε για δομικό εκσυγχρονισμό. Έτσι θα έχει μεγαλύτερη αξία και επιστροφή της επένδυσης η δαπάνη της ΠΑ.
Οι κινητήρες F-110 είναι αυτοί που θα καθόριζαν το όριο ζωής των αεροσκαφών, όπως επίσης και την απόδοσή τους. Και η ΠΑ αυτή τη φορά αποφάσισε να επενδύσει σοβαρά πάνω στα αεροσκάφη και να ξαναφέρει τους κινητήρες στην αρχική κατάσταση.
Έτσι, το συνολικό κόστος του εκσυγχρονισμού ανεβαίνει αρκετά πάνω από τα 700 εκ που είχε προϋπολογιστεί το 2021.
Όμως τα 38 μαχητικά θα υπηρετήσουν στην πρώτη γραμμή του Αιγαίου μέχρι το 2045 με 2050. Τα αεροσκάφη μάλλον θα δεχτούν κι αναβαθμισμένα Link 16, έτσι ώστε να μπορούν να συνεργαστούν άνετα με τα F-16V αλλά και τα Rafale F3R. Και προφανώς, με τα μελλοντικά F-35H που θα αποκτήσει προς το τέλος της δεκαετίας η ΠΑ.
Πρόκειται επομένως για πλήρη επένδυση σε 38 μαχητικά αεροσκάφη, που θα είναι στην αιχμή του δόρατος της ΠΑ για ακόμη 25 έτη.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.