ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Θα μελετήσει κάποιος στα Επιτελεία την κατάρρευση του συριακού Στρατού; Ή νομίζουν ότι «Δεν μας αφορά»;
prodeals

Απίστευτο: Αποσύρουν τα ΤΟΜΑ BMP-1 και τα αντικαθιστούν με … “αρχαία” ΤΟΜΠ Μ113!

Απίστευτο: Αποσύρουν τα ΤΟΜΑ BMP-1 και τα αντικαθιστούν με … “αρχαία” ΤΟΜΠ Μ113!

Σε κρίσιμη υπόθεση για την επιχειρησιακή ικανότητα του Στρατού Ξηράς εξελίσσεται πλέον η έλλειψη Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης, τα οποία πρωταγωνιστούν σε όλες τις πρόσφατες συγκρούσεις σε Συρία ή σε Κριμαία ακόμα και σε προγενέστερες όταν ο αντίπαλος Στρατός είχε μεγάλες ποσότητες αρμάτων μάχης στην διάθεσή του, όπως στο Ιράκ ή στον περσοϊρακινό πόλεμο.

Εγκυρες πληροφορίες του defencenet.gr αναφέρουν ότι για λόγους οικονομίας αποφασίστηκε η απόσυρση 250 από τα εναπομείναντα περίπου 350 ΤΟΜΑ BMP-1 τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως σε καθήκοντα ελαφρών αρμάτων μάχης στα νησιά του Αιγαίου λόγω του πυροβόλου των 73 χλστ. το οποίο κυριολεκτικά “δεν χάνει βολή” (βασικά λόω του ειδικού πυρομαχικού με σταθεροποιητικά πτερύγια) και τα ποσοστά ευστοχία των πληρωμάτων κατά κανόνα φτάνουν το 100%!

Τα ΤΟΜΑ θα αντικατασταθούν από … ΤΟΜΠ Μ113Α3 τα οποία έρχονται σε λίγες εβδομάδες από τις ΗΠΑ και για τα οποία υπάρχει αφθονία δωρεάν ανταλλακτικών αφού θα αξιοποιηθεί μέρος αυτών και τα υπόλοιπα θα γίνουν ανταλλακτικά.

Με την μόνη διαφορά ότι η απομείωση της ισχύος του όγκου πυρός των μηχανοκίνητων Ταγμάτων των νησιών θα είναι εντυπωσιακή αφού το πυροβόλο των 73 χλστ. και τα πολυβόλα των 0,50 χλστ και των 7,62 χλστ. θα αντικατασταθούν από ένα από 0,50 χλστ. του Μ113.

Το ΓΕΣ λαμβάνει υπό την πίεση της οικονομική δυσπραγίας μία απόφαση που θα ήταν κωμική αφού όλοι οι Στρατοί του πλανήτη έχουν αντικαταστήσει τα ΤΟΜΠ  με ΤΟΜΑ και ο Ελληνικός Στρατός αντικαθιστά νεότερης κατασκευής ΤΟΜΑ (της δεκαετίας του ’80) με ΤΟΜΠ τα οποία είναι τις ίδιας ηλικίας και μηδενικής επιβιωσιμότητας στο πεδίο της μάχης.

Το αδιέξοδο, συνέπεια του “παγώματος” της πρoμήθειας των BMP-3HEL είναι τεράστιο και το στράτευμα πλέον θυμίζει μουσείο μηχανοκινήτων της δεκαετίας του ’60 και του ’70, αλλά πέρα από τις διαπιστώσεις πρέπει να βρεθούν λύσεις, ειδικά σε ότι αφορά την τρομακτική απομείωση της ισχύος πυρός των μηχανοκίνητων Ταγμάτων.

Κάποιες συζητήσεις για παροχή έναντι συμβολικού τιμήματος των εξαιρετικής ποιότητας και αντοχής ρωσικά ΤΟΜΑ BMP-2 στο πλαίσιο μιας ευρύτερης συμφωνίας αγοράς υλικού από την Ρωσία έχει “παγώσει” λόγω των εξελίξεων.

Η λύση μοιάζει ιδανική για να αντικατασταθούν τα BMP-1 κατά μάζες, αλλά μέχρι τότε αξίζει να δούμε κάποιες λύσεις πώς μπορούν τα “αρχαία” Μ113 να γίνουν επιβιώσιμα και αποτελεσματικά ως ΄πλα στο πεδίο της μάχης.

Ετσι ή αλλιώς κλάσμα των 2.500 χιλιάδων Μ113 κινούνται και εν πάση περιπτώσει καμία προμήθεια μεταχειρισμένων ΤΟΜΑ δεν μπορεί να αντικαταστήσει τόσες χιλιάδες ΤΟΜΠ (και τα Λεωνίδα Ι/ΙΙ εξίσου τραγικά είναι σε ότι αφορά το επίπεδο της επιβιωσιμότητας).

Η λύση της τοποθέτησης τηλεχειριζόμενου πυργίσκου στα Μ113, ο οποίος φέρει το πυροβόλο M61A1 Vulcan των 20 χλστ. (από μαχητικά αεροσκάφη τα οποία έχουν αποσυρθεί) εξοπλισμένο με ένα πλήρες συγκρότημα αισθητήρων το οποίο περιλαμβάνει αποστασιόμετρο laser θερμική κάμερα και κάμερα ημέρας θα μπορούσε να αποτελέσει μια λύση.

Το πυροβόλο M61A1 Vulcan είναι ένα όπλο τεχνολογίας Gatling και αποτελείται από έξι περιστρεφόμενες κάνες, οι οποίες έχουν ρυθμό βολής μια βολή ανά περιστροφή.

Συνολικά και οι έξι κάνες προσφέρουν ρυθμό βολής 100 βολές ανά δευτερόλεπτο και η επιλογή των περιστροφικών κανών προσφέρει συνολικά υψηλότερη αξιοπιστία και χρόνο ωφέλιμης ζωής του πυροβόλου, αποφεύγοντας με τη συγκεκριμένη επιλογή την πρόκληση φθοράς στις κάνες από τη διάβρωση και τις υψηλές θερμοκρασίες που θα δημιουργούνταν στην περίπτωση της μονής κάνης.

Έτσι, ο μέσος όρος μεταξύ βλαβών υπερβαίνει τις 10.000 βολές, κάνοντας το όπλο ένα ιδιαίτερα αξιόπιστο σύστημα. Το όπλο, γνωστό και ως Vulcan, κινείται με υδραυλική ισχύ. Αυτό σημαίνει πως η δέσμη των κανών και το σύστημα τροφοδοσίας των βλημάτων περιστρέφονται από ένα κινητήρα υδραυλικής κίνησης μέσα από ένα σύστημα ευέλικτων ημιαξονίων, ενώ η βολή πραγματοποιείται με τη βοήθεια ηλεκτρικού ρεύματος.

Ο τηλεχειριζόμενες πυργίσκος διαθέτει Σύστημα Ελέγχου Πυρός και μπορεί να αντιμετωπίσει με επιτυχία, όπως απέδειξαν οι εξαντλητικές δοκιμές που κράτησαν πάνω από έξι μήνες υπό ρεαλιστικές συνθήκες, στόχους τόσο στο έδαφος, όσο και στο αέρα.

Ο πυργίσκος της ελληνικής εταιρείας μπορεί να περιστραφεί 360 μοίρες και να κινηθεί καθ’ ύψος  -5 έως +65 μοίρες επιτρέποντας στο σύστημα την αντιμετώπιση ιπτάμενων στόχων, όπως ελικόπτερα και χαμηλά ιπτάμενα αεροσκάφη.

Η συμπαγής κατασκευή του πύργου της ελληνικής εταιρείας επιτρέπει την πλήρη αξιοποίηση του θηριώδους περιστρεφόμενου πυροβόλου των 20×102 χλστ. που έχει αποθηκευτεί όταν αφαιρέθηκε από παλιά αεροσκάφη.

Το ελληνικό σύστημα διαθέτει χαρακτηριστικά που διευκολύνουν θεαματικά τον χρήστη παρέχοντας σημαντική επιχειρησιακή ευελιξία.  Το σύστημα τοποθετείται επί οχήματος Μ-113 και διαθέτει μηχανισμό ανύψωσης/καθόδου, ο οποίος του επιτρέπει να ανυψώνεται από το εσωτερικό του οχήματος όταν είναι να εκτελέσει βολή.

Χάρη σε αυτό το μηχανισμό, ο πυργίσκος μπορεί να ανυψωθεί από το εσωτερικό του οχήματος και να εκτελέσει τις βολές, ενώ όταν ολοκληρώσει τις βολές μπορεί να κατέβει και να βρεθεί υπό την προστασία της θωράκισης του οχήματος.

Ανάλογα με το είδος της απειλής που καλείται να αντιμετωπίσει, το σύστημα προσαρμόζεται και η ανύψωση του. Βασικό πλεονέκτημα του ελληνικού συστήματος είναι η δυνατότητα μεταφοράς σημαντικού αριθμού πυρομαχικών εντός του οχήματος, πέρα από τα 1.200 βλήματα έτοιμα για βολή που διαθέτει.

Το μέγιστο βεληνεκές του πυροβόλου είναι τα 4 χλμ.

Τόσο τα αποβατικά σκάφη όσο και τα ελικόπτερα δεν διαθέτουν επαρκή προστασία, με αποτέλεσμα το ελληνικό σύστημα να αποτελεί μία χαμηλού κόστους, ευέλικτη λύση στον τεράστιο αριθμό των αεραποβατικών μέσων που διαθέτουν οι Τούρκοι.

Η τουρκική αεροναυτική απειλή για τα νησιά του Αν. Αιγαίου

Tο εξοπλιστικό πρόγραμμα του τουρκικού Ναυτικού αποσκοπεί στην ενίσχυση των υπαρχόντων αποβατικών μέσων (τα οποία αριθμούν 42 μικρά αποβατικά σκάφη) και αποτελείται από 25 LCT κλάσης EDIC (Ç-120-150) και 17 LCM κλάσης Ç-302 (Ç-305-Ç-331). Φυσικά, σε αυτά τα πλοία θα πρέπει να προστεθούν τα αποβατικά LST OSMANGAZİ (NL-125), SARUCABEY (NL-123) και KARAMÜRSELBEY (NL-124).

Αυτή την περίοδο, στα τουρκικά ναυπηγεία υλοποιείται ένα μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα το οποίο περιλαμβάνει τη ναυπήγηση 8 ταχέων αποβατικών σκαφών (LCT) που θα μπορούν να πετύχουν μέγιστη ταχύτητα 22 κόμβων και να μεταφέρουν έως και 7 άρματα μάχης ή 17 φορτηγά. Επιπλέον, ναυπηγούνται δύο νέα αποβατικά πλοία LST, τα οποία θα αντικαταστήσουν τα δύο παλαιά κλάσης ERTUĞRUL (κλάσης Terrebonne Parish) που ναυπηγήθηκαν και εντάχθηκαν σε υπηρεσία στο αμερικανικό Ναυτικό το 1954 και στο τουρκικό το 1973 και το 1975 αντίστοιχα.

Σε αυτά τα πλοία θα πρέπει να προστεθούν και οι δεκάδες λέμβοι των 10-12 στρατιωτών οι οποίες μπορούν να διανύσουν την απόσταση μεταξύ των τουρκικών παραλίων και των ελληνικών νησιών στο Αν. Αιγαίο.

Από την άλλη πλευρά, οι τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις (Στρατός και Στρατοχωροφυλακή) διαθέτουν έναν από τους μεγαλύτερους στόλους μεταφορικών ελικοπτέρων στο ΝΑΤΟ, ο οποίος αποτελείται από 85 ελικόπτερα S-70A/A17/19/28 Black Hawk, 25 AS-532UL/AL Cougar Mk2, 90 UH-1H/D Iroquois, UH-1H 2020 ASAM, 58  AB-205, AB-205AT/2020 και 18 Mi-17IV/IVA Hip-H.

Ο στόλος αυτός θα ενισχυθεί μέσα σε αυτή την δεκαετία σταδιακά με 30 ελικόπτερα T-70i για τον τουρκικό Στρατό, 20 ελικόπτερα του ιδίου τύπου για την Στρατοχωροφυλακή και 11 ελικόπτερα T-70i  για τις ειδικές δυνάμεις.

Η απόσυρση των ΒΜΡ-1 θυμίζει την ακατανόητη απόσυρση των γαλλικών TOMA AMX-10P το 1991 μαζί με την εξίσου ακατανόητη απόσυρση των αρμάτων μάχης AMX-30 και την αντικατάσταση των πρώτων από απλά ΤΟΜΠ Μ113 των οποίων το πλήρωμα και η ομάδα μάχης είναι καταδικασμένοι 100% σε περίπτωση σύγκρουσης.

Ο Ελληνικός Στρατός είναι ο μοναδικός σε όλο τον πλανήτη που αποσύρει ΤΟΜΑ και τα αντικαθιστά με “αρχαία” ΤΟΜΠ.

Το ότι διάφορα συμφέροντα υπαγορεύουν τέτοιες κινήσεις είναι ηλίου φαεινότερο. Τουλάχιστον αν κάποιοι επιτελικοί αξιωματικοί έχουν συνείδηση ας κάνουν ότι μπορούν για να μειώσουν την έκταση του προβλήματος…

Μέχρι την έλευση των ΒΜΡ-1 από τα αποθέματα του ανατολικογερμανικού στρατού, ο Ελληνικός Στρατός δεν διέθετε ΤΟΜΑ αφού ακατανόητα, όπως προείπαμε είχε αποσύρει τα γαλλικά ΑΜΧ-10Ρ νέας κατασκευής (αγοράστηκαν από την Γαλλία το 1972 και υπηρετούσαν μόλις 15 χρόνια στον Ελληνικό Στρατό -108 μονάδες).

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑΠλήρωμα2 + 11Μήκος / Πλάτος / Ύψος6,74 μ / 2,94 μ / 2,15 μΒάρος (μάχης)13.500 κιλάΧωρ.δεξ. καυσίμων350 λίτραΜέγιστη ταχύτητα80 χλμ./ώραΑυτονομία430 χιλιόμετραΤαχύτητα πλεύσης6-8 χλμ./ώραΚάθετο εμπόδιο0,8 μέτραΥπέρβαση τάφρου2,2 μέτραΚινητήραςGMC Detroit Diesel 16V-53, ντήζελ, ισχύς 215 ίπποιΟπλισμόςΠυροβόλο 73 χιλ., συζυγές πολ/λο 7,62 χιλ. ΡΚΤ, Α/Α πολυβόλο 0,50΄΄, Σύστημα καπνογόνων

Το 1993 παραχωρήθηκαν στον Ελληνικό Στρατό στα πλαίσια της συνθήκης CFE 500 οχήματα BMP-1από την Γερμανία (του Στρατού της πρώην Ανατ.Γερμανίας).

Στον αριθμό αυτό περιλαμβάνονταν τα οχήματα BMP-1P παραγωγής 1979-83. Πριν παραδοθούν στον Ελληνικό Στρατό, μετατράπηκαν σε BMP-1A1 OST, με βελτιώσεις που είχε προδιαγράψει ο γερμανικός στρατός.

Τον Ιανουάριο του 2005, ο πρώην υπουργός Εθνικής Άµυνας Σπήλιος Σπηλιωτόπουλος συναντήθηκε µε τον Αµερικανό πρέσβη Charles Ries για µία συζήτηση εφ’ όλης της ύλης, όπως μας πληροφορούν τα τηλεγραφήματα των Αμερικανών που διέρρευσαν στο Wikileaks.

Τότε έγιναν και οι πρώτες νύξεις από την αµερικανική πλευρά για την παραχώρηση στο Ιράκ αμυντικού υλικού.

Σύµφωνα µε το εµπιστευτικό τηλεγράφηµα 05Athens236 που διέρρευσε στον ιστότοπο Wikileaks, ο Σπηλιωτόπουλος απάντησε πως τα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης BMP-1 χρησιµοποιούνταν προς το παρόν, αλλά υπήρχαν σχέδια για την αντικατάστασή τους.

Ο πρεσβευτής κάλεσε τον υπουργό να επανεξετάσει το θέµα καθώς τα BMP-1 θα µπορούσαν να βοηθήσουν σηµαντικά τις επιχειρήσεις ασφάλειας των Ιρακινών “αφού το όχημα είναι απόλυτα αξιόπιστο”…

Τον Σεπτέµβριο της ίδιας χρονιάς ο αναπληρωτής βοηθός υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ ο τουρκόφιλος Matthew Bryza ευχαριστούσε τον Σπηλιωτόπουλο για τη δωρεά τεθωρακισµένων, όπως προκύπτει από το εµπιστευτικό διπλωµατικό έγγραφο 05Athens2403.

Και µόλις έναν µήνα αργότερα, τηλεγράφηµα της αµερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα (05Athens2769) ενηµερώνει το State Department ότι 36 τεθωρακισµένα έχουν φορτωθεί σε ελληνικό φορτηγό πλοίο που αναχωρεί στις 24 Οκτωβρίου από τη Σούδα µε προορισµό το Κουβέιτ.

Τον Φεβρουάριο του 2006 προκύπτουν νέα σχέδια για τη δωρεά επιπλέον 64 BMP στο Ιράκ, ενώ σε βάθος χρόνου οι Αµερικανοί υπολογίζουν ότι ο συνολικός αριθµός θα πενταπλασιαστεί: «Τελικά, η (ελληνική) κυβέρνηση έχει δεσµευθεί να συνεισφέρει ολόκληρο το οπλοστάσιό της των 500 BMP-1 στο Ιράκ», ανέφερε ο Αµερικανός πρεσβευτής Charles Ries στο εµπιστευτικό τηλεγράφηµα 06Athens430.

Απίστευτες συμτπώσεις, ε;

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.