Ένα κολοσσιαίο ναυπηγικό πρόγραμμα ξεκινάει η Ρωσία προκειμένου όχι απλώς να ενισχυθεί αλλά να εξακολουθήσει να υπάρχει και μετά από 15 χρόνια το ρωσικό ναυτικό ισχυρή δύναμη.
Το γεγονός ότι στα επόμενα 15 χρόνια θα αποσυρθούν το 60% των νυν σκαφών επιφάνειας, βασικά κορβέτες, φρεγάτες και αντιτορπιλικά του ρωσικού Στόλου σημαίνει ότι ανάγκη αντικατάστασης τους είναι κάτι παραπάνω από πιεστική.
Όμως, οι ναυπηγικές δυνατότητες της Ρωσίας σήμερα έχουν οριοθετηθεί από την αφήγηση των δύο ελικοπτεροφόρων, την ναυπήγηση νέων πυρηνικών υποβρυχίων, και την ναυπήγηση αριθμού κορβετών και φρεγατών αλλά σε πολύ αργούς ρυθμούς παραγωγής γιατί δεν επαρκούν οι ναυπηγικές μονάδες της χώρας.
Λόγω αυτής της αδυναμίας την οποία οι Ρώσοι είχαν αναγνωρίσει στα τέλη της προπερασμένης δεκαετίας είχαν δώσει στη Γαλλία τη ναυπήγηση των τεσσάρων ελικοπτεροφόρων «Μistral» που χρειαζόντουσαν.
Τα γεγονότα της Κριμαίας το 2014 έφερα τη ματαίωση της παραλαβής των δύο ελικοπτεροφόρων που ήταν σχεδόν έτοιμα και τα οποία κατέληξαν στην Αίγυπτο, και την ανάληψη του έργου ναυπήγησης, από ρωσικά ναυπηγεία, των δύο ελικοπτεροφόρων ρωσικής σχεδίασης (πρόκειται για το Project 23900).
Είναι λοιπόν μονόδρομος αν θέλει να υπάρχει το ρωσικό Ναυτικό τα επόμενα 15 χρόνια, καθώς είναι αδύνατον να δημιουργηθούν νέες να ναυπηγικές μονάδες στη Ρωσία και να παράξουν τόσο μεγάλο αριθμό πλοίων σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.
Η καταρχήν συμφωνία στην οποία ήρθαν ο Ρώσος πρόεδρος Β.Πούτιν και ο Κινέζος ομόλογος του Σι Ζινπίνγκ, περιλαμβάνει αυτό το κολοσσιαίο ναυπηγικό πρόγραμμα, που ουσιαστικά σημαίνει σύμπραξη των τεχνολογικών δυνατοτήτων της Ρωσίας και της παραγωγικής ικανότητας της Κίνας.
Η συμφωνία Ρωσίας-Κίνας αναφέρει την ναυπήγηση ανθυποβρυχιακών κορβετών και αντιτορπιλικών σε κινεζικά ναυπηγεία για λογαριασμό της Ρωσίας.
Οι κορβέτες θα ειναι 12 με option για άλλες 8 και τα αντιτορπιλικά θα είναι 4 έως 6 (πρόκειται για το κινεζικό Type 052D, το οποίο είναι αντίστοιχο του αμερικανικού Arleigh Burke και θα μπορεί να εκτοξεύει ρωσικούς πυραύλους cruise με βεληνεκές 1000 χλμ.)
Τα ρωσικά ναυπηγία δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις τεράστιες ανάγκες ναυπηγήσεων που έχει ο ρωσικός Στόλος.
Για να ικανοποιηθούν αυτές οι ανάγκες πρέπει να ναυπηγηθούν εκτός από τα δύο ελικοπτεροφόρα τουλάχιστον άλλα δύο ελικοπτεροφόρα και δύο αεροπλανοφόρα μαζί με τα απαραίτητα σκάφη συνοδείας και τις μονάδες περιπολίας των τριών βασικών στολών της Ρωσίας: Του Στόλου του Βόρειου Ωκεανού του Στόλου του Ειρηνικού και του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας στον οποίο ανήκει και ο στόλος της Μεσογείου.
Είναι η πρώτη ένδειξη στρατιωτικής ενοποίησης της Ευρασίας απέναντι στην Δύση.
Συνολικά η Ρωσία θα πρέπει να ναυπήγηση 50 νέα πολεμικά πλοία μέχρι το 2035 και τα εγχώρια ναυπηγεία είναι αδύνατο να ικανοποιήσουν τις ανάγκες του ρωσικού Ναυτικού.
Εξ αυτού και επιλέχθηκε η Κίνα ως βασικός ναυπηγός του νέου ρωσικού Στόλου, όπου από τα 50 σκάφη 30 τουλάχιστον θα είναι κορβέτες ανθυποβρυχιακού πολέμου και φορείς βλημάτων cruise Kalibr νεότερων εκδόσεων και περίπου 15 θα είναι κυρία σκάφη επιφανείας, φρεγάτες και αντιτορπιλικά, ενώ θα υπάρξουν όπως προαναφέραμε δύο αεροπλανοφόρα και τα δύο ελικοπτεροφόρα που ήδη ναυπηγούνται.
Πρόκειται για τα δύο πρώτα ρωσικά αποβατικά πλοία-ελικοπτεροφρόρα κλάσης 23900, που κατασκευάζονται από το 2020 στο ναυπηγείο του Κερτς.
Το συνολικό εκτόπισμά τους είναι 40 χιλιάδες τόνοι, με ικανότητα μεταφοράς 1000 πεζοναυτών και έως 75 τεθωρακισμένων οχημάτων.
Μπορεί να μεταφέρει 16 έως 20 ελικόπτερα και έναν αριθμό UAV.
Το ελικοπτεροφόρο/αποβατικό UDC “Mitrofan Moskalenko” ακόμη και πριν από την απώλεια του καταδρομικού “Moskva” επρόκειτο να γίνει η νέα ναυαρχίδα του στόλου της Μαύρης Θάλασσας.
Αντίστοιχα, το ελικοπτεροφόρο/αποβατικό “Ivan Rogov” θα κατευθυνόταν στον Ειρηνικό Ωκεανό. Οι ημερομηνίες παράδοσης και των δύο πλοίων αναμένονται το 2028-2029.
Τα δύο γιγάντια αμφίβια επιθετικά πλοία ναυπηγούνται στην Κριμαία, η οποία είναι τώρα στόχος επιθέσεων των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας.
Επιπλέον, τίθεται ένα απολύτως σωστό ερώτημα σχετικά με τα πλοία συνοδείας των σχεδόν ανυπεράσπιστων ελικοπτεροφόρων.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν ελάχιστα πλοία 1ης βαθμίδας στο ρωσικό Ναυτικό. Ο εκσυγχρονισμός των παλαιών σοβιετικών BOD της κλάσης 1155 και 1155.1 θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής τους κατά 10 χρόνια, το πολύ 15, αλλά αυτό είναι το τελικό όριο.
Η φρεγάτα «Super Gorshkov» με αυξημένο συνολικό εκτόπισμα άνω των 8500 τόνων διεκδικεί δικαίως το τίτλο του αντιτορπιλικού, ακόμη και ένα ελαφρύ καταδρομικό.
Το μόνο πρόβλημα είναι ο ρυθμός και ο χρόνος κατασκευής.
Το πρώτο πλοίο κλάσης 22350M θα ναυπηγηθεί όχι πριν από το 2024, μαζί με το πρώτο ρωσικό ελικοπτεροφόρο.
Με άλλα λόγια, η έλλειψη πολεμικών πλοίων 1ης τάξης στο ρωσικό Ναυτικό θα γίνει έντονα αισθητή την επόμενη δεκαετία, κάτι που είναι πρόβλημα ακόμη και σε καιρό ειρήνης και εντελώς απαράδεκτο σε καιρό πολέμου.