«Κοσμογονία» έρχεται στην ΠΑ μετά την απόφαση του ΥΕΘΑ Ν.Δένδια να αποσυρθούν Μirage 2000-5, F-16 Block-30 και τα F-4 Phantom καθώς υπό προϋποθέσεις πρόκειται για μία πολύ σωστή κίνηση.
Συγκεκριμένα η απόφαση είναι σωστή με την προϋπόθεση ότι θα εξασφαλιστεί η απόκτηση ενός μεγάλου αριθμού UAV (ο πόλεμος έχει αλλάξει) , θα αποκτηθούν αιωρούμενα πυρομαχικά, όπλα μακρού πλήγματος, ενώ η μόνη μας αντίρρηση είναι στην πώληση των F-16 Block 30 τα οποία θα έπρεπε να αναβαθμιστούν σε επίπεδο 52+.
Αναβάθμιση η οποία θα ήταν συμφέρουσα καθότι θα υπάρχουν διαθέσιμα και εντελώς δωρεάν τα απάρτια από τα F-16 Block 52+, τα οποία θα εκσυγχρονιστούν σε επίπεδο Viper.
Μάλιστα, στο Αιγαίο θα μπορούσε η Πολεμική Αεροπορία αντί να σηκώνει για αναχαίτιση τα σύγχρονα F-16 Viper ή τα Rafale, θα μπορούσε να χρησιμοποιεί τα F-16 Block 30, που θα έχουν μετατραπεί σε 52+ των οποίων οι ώρες πτήσης θα κοστίζουν πολύ λιγότερο.
Επίσης, δε θα καταπονούνταν χωρίς σοβαρό λόγο τα πιο σύγχρονα μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας.
Θα πρέπει επίσης να υπάρξει μία επιπλέον παραγγελία μαχητικών Rafale (ο Ν.Δένδιας ανακοίνωσε την πρόθεση για αγορά έξι μαχητικών).
Έτσι λοιπόν η απόφαση είναι ορθή; Ναι, είναι ορθή γιατί χρειαζόμαστε περισσότερα από 160 σύγχρονα μαχητικά.
Η απόφαση του υπουργού Εθνικής Άμυνας είναι εξαιρετική καθώς θα ομογενοποιηθεί αεροπορικό στόλος με Viper, Rafale και αργότερα και τα F-35.
Θα αποσυρθούν αεροσκάφη που δεν είναι πλέον «επιβιώσιμα» στο πεδίο της μάχης.
Προϋπόθεση για να λειτουργήσει αυτό είναι όπως είπαμε ύπαρξη μίας τεράστιας επένδυσης σε drones (καθώς ο πόλεμος έχει αλλάξει τελείως μορφή), σε αιωρούμενα πυρομαχικά και σε αεροπορικά όπλα μακρού πλέγματος.
Οτιδήποτε δεν μπορεί να «πετάξει» τουλάχιστον 60 χλμ. από την ώρα της άφεσης και μετά δεν έχει καμία πιθανότητα επιτυχίας.
Και βέβαια απαραίτητη προϋπόθεση για να επιβιώσουν τα ελληνικά αεροσκάφη είναι να πάρουν τον πύραυλο αέρος-αέρος AIM-120C-8 με εμβέλεια 160 χιλιομέτρων.
Για να γίνουν κατανοητοί οι περιορισμοί των παλαιότερων αεροσκαφών μία μοίρα F-4 Phantom που μεταφέρει AFDS (φορείς αυτόνομης πτήσεως που αφήνουν υποπυρομαχικά για την εξουδετέρωση διαδρόμων αεροδρομίων αφού φτάσει το μαχητικό πάνω από τον στόχο) πρέπει να προσεγγίσει υπό ιδανικές συνθήκες σε απόσταση 15 έως 18 χιλιομέτρων ένα εχθρικό αεροδρόμιο!
Οτιδήποτε πρέπει να πλησιάσει σε μία τόσο κοντινή απόσταση στο σημερινό πεδίο της μάχης απλά δεν μπορεί να επιβιώσει.
Εδώ να σημειωθεί ότι η παραλαβή των Mirage 2000-5 ολοκληρώθηκε την περίοδο 20005-20006.
Επρόκειτο για πρόγραμμα απόκτησης συνολικά 25 αεροσκαφών αυτού του τύπου.
Τα 15 αποκτήθηκαν από τη Γαλλία, ενώ τα υπόλοιπα 10 είναι αεροσκάφη Μirage 2000 της ΠΑ, τα οποία αναβαθμίστηκαν σε Μirage 2000-5, στο εργοστάσιο της ΕΑΒ.
Η αναβάθμιση περιλάμβανε την αντικατάσταση του συνόλου του ηλεκτρονικού εξοπλισμού και των μεταφερόμενων όπλων, μετατρέποντάς το σε ένα από τα ικανότερα αεροσκάφη αναχαίτισης.
Η αγορά των F-16 Block 30 ολοκληρώθηκε την περίοδο 1991-1992 και αποτελούσαν μέρος της «αγοράς του αιώνα», την οποία πραγματοποίησε ο αείμνηστος Ανδρέας Παπανδρέου.
Τα F-4 Phantom παραγγέλθηκαν το 1974 από την στρατιωτική κυβέρνηση.
Το 1990 στο πλαίσιο μείωσης των αμυντικών δαπανών, η USAF προχώρησε σε μείωση του στόλου των αεροσκαφών της και έτσι παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα, 28 αεροσκάφη F-4E της Eθνοφρουράς της Ιντιάνα με την ονομασία Southeastern Regional Agreement (SRA).
Tα αεροσκάφη αυτά είχαν αναβαθμιστεί πρόσφατα και διέθεταν το προηγμένο σύστημα βομβαρδισμού και ναυτιλίας Navigation & Weapons Delivery System (NWDS) καθιστώντας τα σχεδόν εφάμιλλα, σε δυνατότητες προσβολής επίγειων στόχων, με αεροσκάφη τρίτης γενιάς.
Να σημειωθεί ότι τα F-4 διαθέτουν ένα εξαιρετικό ραντάρ, το APG-65, το οποίο χρησιμοποιούσαν και τα F-18 και το είχαν αποκτήσει κατά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού Peace Icarus 2000.
Tα Μirage 2000-5 μπορούν να βρουν εύκολα αγοραστή καθώς ακόμα έχουν υψηλή επιχειρησιακή αξία.
Αγοραστή μπορούν να βρουν και τα F-16 Block 30 αλλά σε ό,τι αφορά τα F4 Phantom, μόνο συλλέκτες θα μπορούσαν να εκφράσουν ενδιαφέρον.