Χωρίς καν να εκδίδονται αεροπορικές οδηγίες (NOTAM), πετούν καθημερινώς πάνω από την Ελλάδα τα αμερικανικά και ΝΑΤΟϊκά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, με κατεύθυνση την Ουκρανία και τη Μαύρη Θάλασσα. Αυτό παραδέχτηκε πρόσφατα ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση του ΚΙΝΑΛ με θέμα «Πτήσεις UAVs US RQ – 4 Global Hawk εντός ATH FIR/UIR».
«Με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, δεν απαιτείται έκδοση ΝΟΤΑΜ στις υπερπτήσεις, διότι τα συγκεκριμένα UAVs διέρχονται του εναερίου χώρου χωρίς παραμονή (ORBIT) σε συγκεκριμένη περιοχή, δηλαδή πραγματοποιούν απλή ελεγχόμενη διέλευση», ισχυρίστηκε ο ίδιος.
Παραβίαση κανόνων εναέριας κυκλοφορίας
Βέβαια, το «ισχύον θεσμικό πλαίσιο», το οποίο επικαλέστηκε ο ίδιος, είναι η διμερής συμφωνία της Ελλάδας με το ΝΑΤΟ. Από που κι ως που, όμως, η Ελλάδα δίδει άδειες σε -παράνομες ουσιαστικά- πτήσεις, κατόπιν διμερούς συμφωνίας με το ΝΑΤΟ; Πολύ περισσότερο, από πότε τέτοιου είδους διμερείς συμφωνίες υπερισχύουν των διεθνών κανόνων;
Ουσιαστικά, ο υπουργός, με την απάντηση που έδωσε, παραδέχτηκε ότι παραβιάζονται οι βασικοί κανόνες εναέριας κυκλοφορίας του ICAO. Να σημειωθεί πως, βάσει των οδηγιών του ICAO, κανένα ιπτάμενο μέσον δε μπορεί να εκτελέσει πτήσεις σε εναέριους χώρους όπου εκτελούνται πτήσεις της πολιτικής αεροπορίας δίχως να έχει εκδοθεί ΝΟΤΑΜ. Κι αυτό για τον απλούστατο λόγο της ασφάλειας πτήσεων της πολιτικής αεροπορίας.
ΝΟΤΑΜ και Τουρκία
Ακόμα χειρότερα: Πώς είναι δυνατόν να καταγγέλλει η Ελλάδα σε όλους τους διεθνείς Οργανισμούς, και κυρίως στον ICAO όταν πρόκειται για θέματα αεροπορικής ασφάλειας, την Τουρκία, ειδικά όταν τα αεροσκάφη της (κατασκοπευτικά, μαχητικά, UAV, κ.ο.κ.) «εισβάλλουν» στο ελληνικό FIR, πετούν μέσα ή κοντά σε αεροδιαδρόμους πολιτικών αεροσκαφών και παραβιάζουν ακόμα και τερματικές περιοχές αεροδρομίων, και από την άλλη, κατά παράβαση των κανόνων του ICAO, επιτρέπει τις πτήσεις ΝΑΤΟϊκών και αμερικανικών UAV, δίχως NOTAM (!);
Όταν, λοιπόν, η Ελλάδα αποδέχεται να πετούν χωρίς ΝΟΤΑΜ τα UAV των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ, με ποιο επιχείρημα, άραγε, θα απαντήσει στους τουρκικούς «τσαμπουκάδες», όταν τα τουρκικά UAV αλλά και κατασκοπευτικά αεροσκάφη της γείτονος ίπτανται εντός του ελληνικού FIR (σε διεθνή εναέριο χώρο), χωρίς ούτε να δίνουν σχέδιο πτήσης, ούτε βέβαια να εκδίδεται NOTAM;
Ξέφραγο αμπέλι
Ο υπουργός Άμυνας ισχυρίστηκε ότι τα ΝΑΤΟϊκά και αμερικανικά UAV «ακολουθούν προεγκεκριμένες διαδρομές και σημεία εισόδου/εξόδου στο ΑΤΗΙΝΑΙ FIR/ΗΕLLAS UIR, πληροφορίες που περιγράφονται στη φόρμα αίτησης της Διπλωματικής Άδειας, από μέρους τους».
Μόνο να ρίξει κανείς μια ματιά στις ανοικτές ιντερνετικές πηγές των ενδιαφερόμενων για θέματα αεροπλοΐας, γίνεται αμέσως εμφανές ότι τα UAV ακολουθούν αρκετές διαδρομές πάνω από την Ελλάδα. Ουσιαστικά, τη διασχίζουν από νότο προς βορρά και ανάποδα. Πιο συγκεκριμένες είναι οι διαδρομές από τη Σικελία προς τη Μαύρη Θάλασσα και πίσω. Αλλά και αυτά τα UAV «οργώνουν» τον ελληνικό εναέριο χώρο (ΕΕΧ).
Ακόμα χειρότερα είναι τα πράγματα με τα αμερικανικά κατασκοπευτικά αεροσκάφη και τα UAV που άλλοτε απογειώνονται από τη Σούδα ή από άλλα σημεία και διασχίζουν το ελληνικό FIR και τον ελληνικό εναέριο χώρο.
Μπορεί πράγματι, όπως ισχυρίστηκε ο Ν.Παναγιωτόπουλος, στη συμφωνία με το ΝΑΤΟ να ορίζονται συγκεκριμένες διαδρομές. Αυτές, πάντως, εάν πράγματι εφαρμόζονται και δεν παραβιάζονται, έτσι κι αλλιώς κάνουν σουρωτήρι το ελληνικό FIR και τον ΕΕΧ. Το ίδιο και τα αμερικανικά ιπτάμενα μέσα ιδίως από τη Σούδα, για τα οποία είναι άγνωστο εάν εκδίδονται ΝΟΤΑΜ ή εάν πετούν όπως τους… καπνίσει. ‘Η, λοιπόν, ο υπουργός Άμυνας, με τις απαντήσεις του, σκόπιμα παραπλανά το Σώμα των βουλευτών ή δεν του δίδεται η ορθή ενημέρωση από τους αρμοδίους.
Σουρωτήρι οι ελληνικές ΕΔ
Ο υπουργός Άμυνας, επίσης, ισχυρίστηκε ότι προστατεύονται τα «μυστικά» των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων από τις πτήσεις των ΝΑΤΟΪκών-αμερικανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV).
Πώς διασφαλίζεται αυτό; Οι επηρεαζόμενες μονάδες, είπε ο Ν.Παναγιωτόπουλος, «ενημερώνονται για την πτήση των συγκεκριμένων μέσων, με σκοπό την έγκαιρη λήψη απαραίτητων μέτρων απόκρυψης και ασφάλειας διαβαθμισμένων πληροφοριών».
Δηλαδή, ο υπουργός Άμυνας λέγει στον ελληνικό λαό ότι, από το πρωΐ που απογειώνονται τα UAV από τη Σικελία και μέσω Ελλάδας κατευθύνονται προς Α.Ευρώπη και Μαύρη Θάλασσα, έως τη νύκτα που αυτά επιστρέφουν, συνήθως μέσω της ίδιας διαδρομής, πάνω από την Ελλάδα, οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν… κατεβάσει διακόπτη (!);
Πρόκειται για αστείο «επιχείρημα». Ο ίδιος ακόμα ισχυρίστηκε ότι «απαγορεύεται η χρήση μέσων/υλικού συλλογής πληροφοριών και η επιτήρηση – αναγνώριση, εντός του Ελληνικού Εναερίου Χώρου. Επίσης, κατά τις πτήσεις των UAVs εντός ΑΤΗΙΝΑΙ FIR/HELLAS, το RADAR SAR (Synthetic Aperture Radar) και οι ηλεκτρο-οπτικοί/υπέρυθροι αισθητήρες είναι απενεργοποιημένοι».
Απορίας άξιον: Πώς το διασφαλίζει αυτό η ελληνική πλευρά; Έχει πρόσβαση στην εικόνα και τις πληροφορίες που συλλέγουν τα UAV ή αρκείται στις διαβεβαιώσεις των «υπευθύνων» του ΝΑΤΟ-Αμερικανών; Να σημειωθεί ότι μέλος του ΝΑΤΟ είναι και η Τουρκία, η οποία, ενδεχομένως, να έχει πρόσβαση σε κάποιες (!) από τις πληροφορίες που συλλέγουν κατά τις πτήσεις τους τα UAV.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.