Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην προσπάθεια του να δείξει το… πόσο καλά τα πάει η κυβέρνηση του υποστήριξε στις 7 Οκτωβρίου του 2021 από το βήμα της Βουλής ότι οι γαλλικές φρεγάτες Belharra θα αρχίσουν να αποπληρώνονται από το 2025 και μετά.
Κάτι που προφανώς ξένισε και τότε πολλά στελέχη του υπουργείου Άμυνας, αλλά και όσους γνωρίζουν τι γίνεται με τις προμήθειες οπλικών συστημάτων, καθώς αν αλήθευε θα ήταν πραγματικά ένας άθλος, καθώς δεν θα είχε ξανασυμβεί διεθνώς στην Ιστορία μία χώρα να παραγγέλνει σήμερα πολεμικά πλοία, μαχητικά αεροσκάφη ή οτιδήποτε άλλο, αλλά να αρχίσει να τα πληρώνει τέσσερα πέντε χρόνια αργότερα.
Συγκεκριμένα ο Κ.Μητσοτάκης σε ερώτηση της αντιπολίτευσης αν μπορούμε να πάρουμε και τα Rafale και τις Belhara είπε τα εξής: «Κάνατε μια αναφορά στο αν μπορούμε να αγοράσουμε και τις φρεγάτες Belharra, αν αντέχουμε να αγοράσουμε και τα Rafale. Σας διαβεβαιώνω ότι, ναι, αντέχουμε να αγοράσουμε και τα δύο. Διότι τα μεν Rafale θα αποπληρωθούν το 2021 και το 2022, κάνοντας χρήση και της ρήτρας διαφυγής, κατά συνέπεια δεν θα επιβαρύνουν το έλλειμμά μας τα δύο χρόνια αυτά, οι δε Belharra θα αρχίσουν να αποπληρώνονται από το 2025 και μετά».
Προφανώς ο Κ.Μητσοτάκης θα το είχε πει λανθασμένα τότε, γιατί δεν υπάρχει συμβόλαιο χωρίς προκαταβολή και πολύ περισσότερο έναρξη ναυπήγησης. Το ερώτημα είναι εάν τότε είχε πει ψέματα, ή αν αγνοούσε την πραγματικότητα. Και στις δύο περιπτώσεις η διαφορά είναι μικρή, καθώς δείχνει την προχειρότητα των κυβερνητικών ακόμα και σε θέματα εθνικής ασφάλειας.
Διαβάζουμε, λοιπόν, στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία κατατέθηκε χθες στη Βουλή μαζί με το νομοσχέδιο για την έγκριση της σύμβασης με τη ναυπηγό εταιρία Naval Group, ότι η συνολική δαπάνη των 3,23 δισ. ευρώ «θα καταβληθεί, σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, τμηματικά από το τρέχον έτος έως και το έτος 2029».
Συγκεκριμένα:
– περίπου 1,168 δισ. ευρώ για το έτος 2022,
– περίπου 517.000.000 ευρώ για το έτος 2023,
– περίπου 479.000.000 ευρώ για το έτος 2024,
– περίπου 490.000.000 ευρώ για το έτος 2025,
– περίπου 271.000.000 ευρώ για το έτος 2026,
– περίπου 181.000.000 ευρώ για το έτος 2027,
– περίπου 109.000.000 ευρώ για το έτος 2028,
– περίπου 22.000.000 ευρώ για το έτος 2029.
Με λίγα λόγια (και σε αντίθεση με όσα είπε ο κ. Μητσοτάκης), η ελληνική πλευρά θα πληρώσει στους Γάλλους από το 2022 ως και το 2025 τα 2,65 δισ. ευρώ από τα συνολικά 3,23 δισ. ευρώ του κόστους των Belharra.
Πόσα θα μας κοστίσουν
Εκτός από τα ψέματα για τον χρόνο πληρωμών, η κατάθεση του νομοσχεδίου για τις φρεγάτες από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλο αποκάλυψε άλλο ένα ψέμα του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ενώ τον Σεπτέμβριο ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση διαφήμιζαν ότι πέτυχαν τιμή μόλις 3 δισ. ευρώ, το τελικό κόστος αποκαλύπτεται ότι είναι 3,23 δισ.! Για την ακρίβεια, 237.000.000 ευρώ περισσότερα.
Βέβαια στην πραγματικότητα αναμένεται να μας κοστίσουν πολλά περισσότερα. Με τις συνεχείς αναβαθμίσεις, που είναι αυτονόητες σε ένα ναυπηγικό πρόγραμμα και το οποίο θα διαρκέσει περίπου 10-12 χρόνια, η τιμή θα εκτιναχθεί στα 4 δισ. ευρώ, δηλαδή όσα θα δίναμε αν παίρναμε και Scalp πυραύλους.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.