To αρματαγωγό «Λέσβος» (L176) κλάσης “Ιάσων|” ενώ επέστρεφε στη βάση του στο ναύσταθμο Σαλαμίνας λίγο πριν τις 20:00 το βράδυ κι ενώ στην περιοχή έπνεαν ισχυροί άνεμοι ταχύτητας 40 κόμβων και η κατάσταση της θάλασσας ήταν περίπου 5 μποφόρ, βγήκε εκτός ελέγχου και έπεσε πάνω σε άλλα αρματαγωγά τα οποία ήταν ήδη αγκυροβολημένα.

Κατά τη διάρκεια του κατάπλου και ενώ το πλήρωμα προσπαθούσε να ολοκληρώσει την παραβολή αρματαγωγού στο ντόκο που δένουν τα αρματαγωγά, το πολεμικό πλοίο βγήκε εκτός ελέγχου και έπεσε πάνω σε άλλα αρματαγωγά τα οποία ήταν ήδη αγκυροβολημένα.

Το πολεμικό πλοίο παρασύρθηκε από τους ισχυρούς ανέμους και χτύπησε πάνω στην προβλήτα με αποτέλεσμα να υποστεί πλευρικό σκίσιμο μήκους περίπου δύο μέτρων.

Δεν υπάρχουν αναφορές για τραυματισμό μελών του πληρώματος του Λέσβος, όμως η ζημιά που έχει υποστεί το αρματαγωγό θα το αναγκάσει να ακινητοποιηθεί για εβδομάδες προκειμένου να αποκατασταθεί το μεγάλο πλευρικό σκίσιμο.

Επί του παρόντος δεν υπάρχουν αναφορές για πρόκληση ρήγματος. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι και οι ζημιές στα άλλα αρματαγωγά πάνω στα οποία προσέκρουσε το «Λέσβος» δεν φαίνονται ιδιαίτερα σοβαρές, αν και η πλήρης εκτίμηση του συμβάντος θα γίνει το πρωί της Τετάρτης.

Πολύ σοβαρότερη ήταν η ζημιά την οποία είχαν υποστεί π.χ. τα αποβατικά Zubr (το ένα είχε καεί το 2012 και το άλλο είχε “εκτοξευτεί” στην αποβάθρα το 2010 με αποτέλεσμα κανένα από τα δύο να μην έχει επανέλθει ακόμα σε υπηρεσία).

Πρόκειται για συνέχεια των κακοτυχιών που έχουν πλήξει τον τελευταίο καιρό το ΠΝ, με κορυφαία φυσικά αστοχία την προσάραξη. της φρεγάτας “Κανάρης” (F464) σε νησίδα στην είσοδο του ναυστάθμου.

ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΛΟΙΟΥ

Διαστάσεις: 116/15,3/3,4 μέτρα
Εκτόπισμα: 4.400 τόνους
Πρόωση: 2 Wartsila 16V25 diesel 10000hp
Ταχύτητα: 16 κόμβοι
Πλήρωμα: 120
Οπλισμός: 1 πυροβόλο OTO Melara 76/62, 2 δίδυμα αντιαερoπορικά BOFORS 40L/70, 2 αντιαερπορικά πυροβόλα Rheinmetall 20 χιλ.

Μεταφορική ικανότητα: 22 άρματα μάχης, οχήματα, τζιπ και πυροβόλα ανάλογα με την επιχείρηση μεταφοράς, 287 άνδρες και δυνατότητα μεταφοράς ενός ελικοπτέρου.

Ένα από τα πέντε Α/Γ τα οποία κατασκευάστηκαν στα Ναυπηγεία Ελευσίνας μετά από παραγγελία του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης.

Καθελκύσθηκε στις 5 Ιουλίου 1990 και παραδόθηκε στο Ελληνικό Ναυτικό στις 26 Φεβρουαρίου 1999, με πρώτο κυβερνήτη τον Αντχο Κ. Κοκολάκη ΠΝ.

Το αρματαγωγό “Λέσβος” κληρονόμησε το “βαρύ σαν ιστορία” όνομα του ελληνικού αποβατικού που πρωταγωνίστησε στον πόλεμο του 1974 στην Κύπρο, από ελληνικής πλευράς.

Στις 19 Ιουλίου, 12 ώρες πριν από την έναρξη της τουρκικής εισβολής, το Α/Γ «Λέσβος» έδενε κάβους στο λιμάνι της Αμμοχώστου, παραλαμβάνοντας στη συνέχεια 450 στρατιώτες και ξεκινώντας το ταξίδι της επιστροφής στην Ελλάδα.

Το πρωί της 20ής Ιουλίου 1974 και αφού είχε εκδηλωθεί η τουρκική εισβολή, το Α/Γ «Λέσβος» πήρε διαταγή να επιστρέψει στην Πάφο, αποβιβάζοντας τους ΕΛΔΥΚάριους προς ενίσχυση της άμυνας του νησιού.

Ο κυβερνήτης του πλωτάρχης Λ. Χανδρινός, παρότι γνώριζε ότι η Ελλάδα δεν έχει εμπλακεί σε πόλεμο με την Τουρκία και χωρίς να έχει σαφείς διαταγές από την Αθήνα, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τα πυροβόλα του Α/Γ «Λέσβος» για να πλήξει στόχους στον τουρκοκυπριακό θύλακα της πόλης, όπου είχαν συγκεντρωθεί περίπου δύο τάγματα Τουρκοκυπρίων. Περίπου δύο ώρες μετά και ενώ οι άνδρες της ΕΛΔΥΚ που αποβιβάστηκαν, πραγματοποίησαν εκκαθαριστική επιχείρηση, εξουδετερώθηκαν πλήρως οι τουρκικές δυνάμεις, οι οποίες παραδόθηκαν.

Από εκείνη τη στιγμή και μετά, αν και η Ελλάδα δεν βρισκόταν σε πόλεμο με την Τουρκία, το Πολεμικό Ναυτικό με το Α/Γ «Λέσβος» ήταν μέρος ενός ακήρυκτου πολέμου.

Το Α/Γ «Λέσβος», ολοκληρώνοντας την επιχείρηση στην Πάφο, ξεκίνησε για την Ελλάδα. Ο πλωτάρχης Λ. Χανδρινός γνώριζε πολύ καλά ότι, πλέον, αποτελούσε στόχο της τουρκικής αεροπορίας, την οποία δεν ήταν σε θέση να αντιμετωπίσει ένα πλοίο με πενιχρό αντιαεροπορικό οπλισμό και με πολύ μικρή ταχύτητα πλεύσης. Για τον λόγο αυτό, αντί να κινηθεί δυτικά προς την Κρήτη, επέλεξε να πλεύσει νότια προς τις ακτές της Αιγύπτου. Το «Λέσβος» τηρούσε σιγή ασυρμάτου ώστε να μην εντοπιστεί.

Όταν βρισκόταν πλέον σε απόσταση ασφαλείας από την Κύπρο, πήγε στην Κρήτη και από εκεί στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας.

Η παρουσία του Α/Γ «Λέσβος» στην Πάφο είχε δημιουργήσει, όμως, σύγχυση στις τουρκικές δυνάμεις, οι οποίες θεώρησαν ότι η Ελλάδα είχε στείλει νηοπομπή και αποβίβαζε υλικό και στρατεύματα.

Οι τουρκικές υπηρεσίες συλλογής πληροφοριών αποδείχθηκαν ανεπαρκείς, ενημερώνοντας το Γενικό Επιτελείο στην Άγκυρα για την ανύπαρκτη «ελληνική νηοπομπή».

Τουρκικά αντιτορπιλικά που βομβάρδιζαν τις ακτές της Κερύνειας διατάχθηκαν να κινηθούν δυτικά, ώστε να βυθίσουν τα ελληνικά πλοία. Τις ίδιες διαταγές πήραν και αεροσκάφη της τουρκικής αεροπορίας.

Επειδή όμως ελληνικά πλοία δεν υπήρχαν, τα αεροσκάφη εξέλαβαν τα τουρκικά αντιτορπιλικά ως εχθρικά, θεωρώντας πως οι σημαίες με την ημισέλινο ήταν παραπλανητικό κόλπο των Ελλήνων, ανοίγοντας πυρ εναντίον τους.

Τα τουρκικά πλοία ανταπέδωσαν τα πυρά κατά των αεροσκαφών, με αποτέλεσμα από τη «φιλική» αεροναυμαχία να καταρριφθούν τέσσερα τουρκικά αεροσκάφη και να βυθιστεί το τουρκικό αντιτορπιλικό «Kocatepe», παίρνοντας στον βυθό τον κυβερνήτη αντιπλοίαρχο Giuven Erkayia, 13 αξιωματικούς και 64 ναύτες.

Σοβαρές ζημιές από τα τουρκικά αεροσκάφη υπέστησαν ακόμα δύο τουρκικά αντιτορπιλικά.

Το Αρματαγωγό ΛΕΣΒΟΣ είναι το 5o κατα σειρά από τα 6 πλοία που έχουν αυτό το όνομα

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Τα άλλα πλοία ήταν τα εξής:
1.Το Α/Τ ΛΕΣΒΟΣ τύπου Μ το οποίον δεν παρεδόθη από την Αγγλία λόγω του Α’ Π.Π. ενώ τα χρήματα δεν επεστράφησαν.
2. Το Φορτηγό ΛΕΣΒΟΣ πρώην Γερμανικό ASGARD το οποίον παρελήφθη ως πολεμική αποζημίωσις το 1920 και παρωπλίσθη το 1923.
3. Το Μεταγωγικό ΛΕΣΒΟΣ επίτακτο μεταγωγικό ατμόπλοιο που εξετέλεσε επανειλημμένα ταξίδια για τον εφοδιασμό του Τομπρούκ κατά τη διάρκεια της πολιορκίας του.
4. Το Αρματαγωγό ΛΕΣΒΟΣ που ενετάγη το 1943 και εβυθίσθη στις 6 Ιουνίου 1944.
6. Το Αρματαγωγό ΛΕΣΒΟΣ ελληνικής κατασκευής το οποίον ενετάγη το 1999.
Του ιδίου τύπου ΙΚΑΡΙΑ (L 154), ΚΡΗΤΗ (L 171), ΛΕΣΒΟΣ (LST 34), ΛΗΜΝΟΣ (L 158), ΡΟΔΟΣ (L 157), ΣΑΜΟΣ (L 179), ΣΥΡΟΣ (L 144), ΧΙΟΣ (L 195).