Η προμήθεια των γαλλικών φρεγατών FREMM έχει επανέλθει στο προσκήνιο το τελευταίο χρονικό διάστημα καθώς το ΠΝ αναζητά εναγωνίως μια κύρια μονάδα επιφανείας μέσω της οποίας θα μπορέσει να σχηματίσει μια ικανή δύναμη ναυτικής αποτροπής απέναντι στο συνεχώς εξοπλιζόμενο τουρκικό Ναυτικό.
Τα σενάρια έχουν ως βασικό άξονα την αντιαεροπορική έκδοση FREDA, της FREMM αλλά και μια νεοπαρουσιαζόμενη κλάση Belharra η οποία όμως δεν θα είναι έτοιμη πριν το 2025 κάτι που εγείρει σοβαρά ερωτήματα.
Επομένως πραγματικά προκαλούν απορία οι πληροφορίες για επικείμενη αγορά 4 φρεγατών Belharra η άφιξη των οποίων χάνεται στα μέσα της επόμενης δεκαετίας την ώρα η Ελλάδα αντιμετωπίζει επείγοντα θέματα ασφάλειας.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες σχετικές συζητήσεις, που αφορούν στην αγορά δύο φρεγατών της κλάσης, με δικαίωμα επέκτασης για δύο ακόμα, έχουν ξεκινήσει εδώ και τρεις μήνες, αλλά η διαρκώς επιδεινούμενη κατάσταση στο Αιγαίο είναι ένα ισχυρό κίνητρο για την επίσπευση των συνομιλιών και των διαπραγματεύσεων μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας αμέσως μετά το Πάσχα.
Μέχρι τότε θα έχουν μορφοποιηθεί οι προδιαγραφές και θα έχουν κλείσει οι λεπτομέρειες, λένε, όπως τα οπλικά συστήματα που θα φέρουν τα σκάφη, το είδος των ραντάρ και των συστημάτων επικοινωνίας κ.ά.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα η Ελλάδα στρέφεται προς το Παρίσι και τον Εμανουέλ Μακρόν προσωπικά, αποσκοπώντας σε μια στρατηγική συνεργασία, στο πλαίσιο της κοινής ευρωπαϊκής άμυνας, όπως την αντιλαμβάνεται και επιχειρεί να την υλοποιήσει ο Γάλλος πρόεδρος.
“Οι γαλλικές φρεγάτες Belharra, με τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους (κατηγορίας stealth) και την ισχύ των οπλικών συστημάτων τους, σηματοδοτούν εξάλλου μια αλλαγή οπτικής από πλευράς του Πολεμικού Ναυτικού.
Και τούτο, διότι τα συγκεκριμένα, υψηλής τεχνολογίας σκάφη δε διαθέτουν απλώς αντιαεροπορικά συστήματα αυτοάμυνας, όπως οι φρεγάτες που διαθέτει τώρα το ΠΝ, αλλά έχουν τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν αντιαεροπορική προστασία περιοχής και να αποτελέσουν παράγοντα κυριαρχίας σε ανοιχτή θάλασσα” αναφέρεται. .
Με μια «μικρή» διαφορά: Δεν φέρουν το στρατηγικό βλήμα SCALP-NAVAL των 1.000 χλμ. κάτι που μόνο οι φρεγάτες FREMM έχουν ανάλογη δυνατότητα.
Σε ό,τι αφορά το κόστος για την αγορά των υπερσύγχρονων γαλλικών σκαφών, εκτιμάται ότι η αγορά δύο εξ αυτών θα υπερβεί κατά τι τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Το ζήτημα της πληρωμής αναμένεται να διευθετηθεί μέσω της αποδέσμευσης κερδών που έχουν οι ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες από τη διακράτηση ελληνικών ομολόγων.
Για ποιο λόγο επομένως επιμένουν κάποιοι στην μελλοντική αγορά των συγκεκριμένων σκαφών ενώ υπάρχουν πιεστηκές ανάγκες οι οποίες αφορούν το «τώρα».
Στο πλαίσιο πάντως των συζητήσεων υπάρχει η πρόταση για «ενοικίαση» δύο φρεγατών FREMM η οποία και δυνατότητα των βλημάτων SCALP έχουν και αντιαεροπορικής ‘Άμυνας Περιοχής, ίδια με αυτή των Belharra αν όχι ανώτερη.
Επομένως υπάρχουν δύο πλαίσια στα οποία θα κινηθεί η μελλοντική ενίσχυση του Ναυτικού. Ένα που αφορά την άμεση ενίσχυση, τουλάχιστον μέχρι το 2022 το αργότερο με φρεγάτες FREMM και ένα για το μετέπειτα χρονικό διάστημα με φρεγάτες Belharra.
FREDA αντι για FREMM
Η FREMM βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων που θα πραγματοποιηθούν με τηn γαλλική πλευρά, αλλά το ΠΝ δεν επιθυμεί την όπως περιγράφεται «ανθυποβρυχιακή» έκδοση της FREMM αλλά αυτή με ενισχυμένh αντιαεροπορική ικανότητα της FREDA ((FRégate de Défense Aérienne).
H τελευταία αποτελεί εξέλιξη της Aquitaine class της FREMM του γαλλικού Ναυτικού, με το πρώτο σκάφος να αναμένεται να εισέλθει σε υπηρεσία το 2022.
Η ενίσχυση των Α/Α ικανοτήτων της FREDA σε σχέση με την FREMM έχει να κάνει με την τοποθέτηση μιας νέας έκδοσης του ραντάρ πολλαπλού ρόλου HERAKLES με μεγαλύτερη ικανότητα σε εμβέλεια (πρόσθετα Τ/R modules) που παρέχουν υψηλότερη ισχύ, παραγωγή νέων παλμών, έχει εφαρμοστεί νέα μέθοδος έρευνας/επιτήρησης.που φέρνουν την εμβέλεια αποκάλυψης στόχων στα 300 με 350 χλμ. από 250 χλμ. του βασικού HERAKLES.
Ταυτόχρονα θα υπάρχει και αύξηση στον αριθμό διαχείρισης ιχνών, μέσω του βελτιωμένου κέντρου διαχείρισης μάχης (CMS) και του κέντρου πληροφοριών μάχης (CIC) το οποίο θα διαθέτει περισσότερες κονσόλες παρουσίασης δεδομένων. Σε ότι αφορά τον Α/Α η FREDA θα διαθέτει 4 οκταπλούς εκτοξευτές A50 Sylver με 32 θέσεις εκτόξευσης βλημάτων ASTER 15/30 ενώ θα διαθέτει και ικανότητα εκτόξευσης MICA VL για εγγύτερες αποστάσεις.
Σε ότι αφορά την κλάση Belharra το πλοίο έχει μήκος περίπου 121 μέτρα, εκτόπισμα 4.200 τόνους και θα είναι εξοπλισμένο με το νέο ενεργό ραντάρ διάταξης φάσης Sea Fire της εταιρείας Thales με τέσσερα στοιχεία τοποθετημένα περιμετρικά του κυρίου ιστού αισθητήρων παρέχοντας κάλυψη 360 μοιρών.
Σε ότι αφορά τις επιδόσεις του συστήματος δεν υπάρχουν στοιχεία, αλλά η Thales η οποία παρουσίασε το σύστημα εδάφους (Ground Fire radar) επί φορτηγού οχήματος τον περασμένο Ιούνιο έγινε γνωστό ότι η μέγιστη εμβέλεια φτάνει τα 399 χλμ. και ότι είναι πανομοιότυπο με τη ναυτική έκδοση. Ακόμη φρεγάτα θα διαθέτει σύστημα Διαχείρισης Μάχης τύπου Setis και το συρόμενο σόναρ τύπου CAPTAS-4 της εταιρείας Thales.