‘Όταν τον Ιανουάριο του 2009 ανακοινωνόταν η συμφωνία με την Γαλλία για την παραγγελία έξι φρεγατών FREMM για να αντικαταστήσει ίσο αριθμό μη εκσυγχρονισμένων φρεγατών τύπου S, κανείς ίσως, δεν φανταζόταν ότι 11 χρόνια μετά η προμήθεια νέων φρεγατών θα βρισκόταν στο απόλυτο μηδέν, εκεί δηλαδή που ήταν πριν ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις με την Γαλλία.
Τώρα βρισκόμαστε προ μιας νέας αναζήτησης τεσσάρων αυτή τη φορά φρεγατών η οποία θα πάρει τουλάχιστον 5 χρόνια για να υλοποιηθεί και εάν.
Το ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα 2006-2015 προέβλεπε κονδύλι 2,2 δισ.€ για τη ναυπήγηση 6 φρεγατών με διευρυμένες δυνατότητες Διοίκησης & Ελέγχου (C2) και Αεράμυνας Περιοχής (Area Defense).
Στις 12/1/2009 το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε την ανάθεση του ανωτέρω προγράμματος στην DCNS (Naval Group) για την κατασκευή 4+2 σκαφών FREMM.
Με την έναρξη της οικονομικής κρίσης η παραγγελία περιορίστηκε σε 2 ίσως 4 σκάφη με την διευκόλυνση η Ελλάδα να μη καταβάλλει το κόστος για τα πρώτα 5 χρόνια. Η Γερμανία (φυσικά) αντέδρασε σφοδρά στην συμφωνία τον Οκτώβριο του 2011 (πιθανότατα υπήρξε και τουρκικός «δάκτυλος» αν και όχι αναγκαίος για τις τότε συνθήκες) και η συμφωνία ποτέ δεν υπογράφηκε.
Τον Φεβρουάριο του 2013 συμφωνήθηκε η Ελλάδα να προχωρήσει σε μακρά χρονομίσθωση (long term leasing) 2 FREMM (που υπηρετούν στο γαλλικό Ναυτικό) καθώς και αριθμού αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Atlantique.
Πάλι η συμφωνία δεν προχώρησε. Το 2018,τον Απρίλιο , η υπόθεση δύο (τώρα) φρεγατών με χρονομίσθωση αναζωπυρώθηκε με δημοσιεύματα στον Τύπο και πολιτικές δηλώσεις, όπως του τότε αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Άμυνας Φώτη Κουβέλη, στις 20 Απριλίου ότι: «Είναι ακριβές ότι η Γαλλία μας δίνει δύο φρεγάτες FREMM με leasing. Οι δυο φρεγάτες δεν είναι χθεσινή απόφαση είναι έτοιμες, είναι δυνατόν να πλεύσουν μέσα στο καλοκαίρι».
Αυτή ήταν και η τελευταία αναφορά για τις φρεγάτες FREMM σε επίσημο επίπεδο.
Ακατάσχετη μόνο φλυαρία εννέα ετών για τις νέες γαλλικές φρεγάτες που δεν έγιναν ποτέ ελληνικές.
Στα εννέα χρόνια εάν προσθέσουμε και τα δύο τουλάχιστον χρόνια με την ίδια φλυαρία για την διάδοχη κατάσταση των fti/Βelh@rra, για την προμήθεια των οποίων έχει υπογραφεί και προσύμφωνο, τότε η απραξία ξεπερνά τη δεκαετία.
Τώρα ξεκινάμε νέα αναζήτηση για φρεγάτες, τη στιγμή που το ΠΝ θέλει πλοία «εδώ και τώρα». Η προμήθεια επομένως των νέων φρεγατών, όπως την εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δεν είναι τίποτα άλλο, από την έναρξη μιας ακόμη διαδικασίας η οποία θα πάρει χρόνια, χωρίς το πολύτιμο ενδιάμεσο σκάφος να φαίνεται καν στον ορίζοντα.
Οι διαπραγματεύσεις είναι άγνωστο πότε θα ξεκινήσουν, αλλά σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα προτάσεις για τις τέσσερις νέες φρεγάτες αναμένεται να προσκομίσουν ΗΠΑ, Ολλανδία και Γερμανία, χωρίς να αποκλείονται και άλλες συμμετοχές όπως Βρετανοί ή Ισπανοί.
Τους Γάλλους τους αφήσαμε έξω, γιατί τι διαπραγματεύσεις να κάνουμε τώρα;
Δέκα ολόκληρα χρόνια συζητάμε, το θέμα έχει εξαντληθεί μέχρι κεραίας. Τι άλλο να πουν τα δύο μέρη; Τι άλλο να μας προτείνουν, τι άλλο να τους προτείνουμε, τι άλλο να να διαπραγματευτούν.
Όλες οι λεπτομέρειες, διαμόρφωση, όπλα, οικονομικά πακέτα τα πάντα έχουν συμφωνηθεί.
Άρα; Άρα η εξαγγελία για «διεθνή διαγωνισμό», μάλλον δεν έχει στόχο τις γαλλικές FREMM ή Belh@rra.
Εάν η κυβέρνηση ήθελε πραγματικά να λύσει το θέμα για το ΠΝ, θα προχωρούσε στην ενοικίαση δύο νεότευκτων FREMM και θα έβαζε τις υπογραφές για Belh@rra ή για άλλες FREMM.
Δεν το έκανε όμως. Και τώρα βάζει στο παιχνίδι τους Αμερικανούς, με κάτι «παραλίμνιες» φρεγάτες αλουμινίου, τους Ολανδούς (πιθανότατα με τις OMEGA) και αίφνης «έσκασαν» και οι Γερμανοί με τις ΜΕΚΟ Α200 ζητώντας «μερίδιο».
Ποιο είναι το αποτέλεσμα όλων αυτών; Ότι το ΠΝ τις κρίσιμες αυτές ώρες, ΔΕΝ πρόκειται να ενισχυθεί με νέες μονάδες, παρά μόνο μετά από 5 ίσως και περισσότερα έτη και εκεί που είχαμε καταλήξει στις φρεγάτες τώρα ψάχνουμε για… φρεγάτες, για να εφαρμόσουμε την λεγόμενη «διπλωματία των εξοπλισμών».