Μια πρωτοποριακή δράση πραγματοποίησε πρόσφατα, η Πανελλήνια Ένωση Πιλότων (Hellenic Pilots Association), με δοκιμαστική πτήση προς τα αεροδρόμια Μήλου και Αστυπάλαιας, θέτοντας σε πιλοτική εφαρμογή ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα.
Το πρόγραμμα αυτό προβλέπει ότι οι κρατικοί αερολιμένες Μήλου, Αστυπάλαιας και Καστελόριζου, αντί να διακόπτουν τη λειτουργία τους, όπως προβλέπει το ισχύον διακεκομμένο ωράριό τους, μην επιτρέποντας σε ελαφρά αεροσκάφη να προσγειώνονται ή να απογειώνονται εκτός ωραρίου λειτουργίας, να λειτουργούν ως πεδία προσγείωσης και τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας, μεταπίπτοντας προσωρινά από αεροδρόμια κατηγορίας Α’ σε αεροδρόμια κατηγορίας Β’.
Κατά την εκτέλεση των δρομολογίων προς και από το πεδίο προσγείωσης, θα εφαρμόζονται τα ισχύοντα από την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία, όσον αφορά τα “non-towered airports” ή αλλιώς τα «Πεδία Προσγείωσης».
Σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων σε πεδία προσγείωσης, την ευθύνη την έχει ο κυβερνήτης, ενώ όλα τα ελαφρά αεροσκάφη είναι πλήρως ασφαλισμένα προς τρίτους, σύμφωνα με τη ευρωπαϊκή νομοθεσία της EASA.
Η δοκιμαστική αυτή πτήση πραγματοποιήθηκε από δυο ελαφρά αεροπλάνα Γενικής Αεροπορίας, ενώ σε αυτή συμμετείχαν τα μη κερδοσκοπικά σωματεία της Πανελλήνιας Ένωσης Πιλότων και του Συνδέσμου ιδιόκτητων και χειριστών αεροπλάνων Ελλάδος (AOPA-Hellas), όπως και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α).
Στα αεροσκάφη επέβαιναν μεταξύ άλλων, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πιλότων, κ. Γεώργιος Τσιπριάνης, ο Πρόεδρος της AOPA-Hellas, κ. Κυπριανός Μπίρης και ο Διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, κ. Γεώργιος Δριτσάκος.
Οι πτήσεις διεξήχθησαν με πλήρη επιτυχία αλλά και ασφάλεια και στα δύο αεροδρόμια, κάνοντας χρήση της διαδικασίας Unicom, όπως προβλέπεται και χρησιμοποιείται και στα υπάρχοντα πεδία προσγείωσης της Ελλάδος και του εξωτερικού.
Όπως τονίζεται από τη διοίκηση της Πανελλήνιας Ένωσης Πιλότων, τα οφέλη από το άνοιγμα των αεροδρομίων για τα ιδιωτικά ελαφρά αεροπλάνα είναι πολύ σημαντικά.
Η ευρωπαϊκή αγορά Γενικής Αεροπορίας συμβάλλει με περίπου 80 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο στο ΑΕΠ της Ευρώπης. Περισσότερα από 50.000 αεροσκάφη εκτελούν ετησίως 20 εκατομμύρια πτήσεις σε 4.200 αεροδρόμια, και από αυτά τα 3.000 είναι καθαρά Γενικής Αεροπορίας που φιλοξενούν ελαφρά αεροσκάφη. Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Πιλότων «σε αυτό το παγκόσμιο γίγνεσθαι, η χώρα μας απουσιάζει ολοκληρωτικά.»
«Η Ελλάδα διαθέτει αριθμητικά και χωροταξικά πλήρες δίκτυο αεροδρομίων, που σε
συνδυασμό με τις καλές καιρικές συνθήκες και τις υψηλού επιπέδου υποδομές φιλοξενίας, μπορεί να αναδειχθεί σε κορυφαίο προορισμό αεροπορικής εκπαίδευσης αλλά και αεροπορικού τουρισμού, προς όφελος της εθνικής και τοπικής κοινωνίας».
Επισημαίνεται ότι οι αεροπεριηγητές με ελαφρά αεροπλάνα Γενικής Αεροπορίας, αποτελούν περιζήτητους πελάτες, λόγω του υψηλού οικονομικού επιπέδου τους, και συνακόλουθα της αγοραστικής δύναμης που διαθέτουν.
Όπως τέλος αναφέρουν, η ανάδειξη του αεροπορικού τουρισμού στη χώρα μας, που αποτελεί μια νέα ειδική μορφή τουρισμού, προβλέπεται και προστατεύεται από το Νόμο 4582/2018, ενώ τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και το Υπουργείο Τουρισμού θα συστήσουν ειδική διυπουργική ομάδα εργασίας, με σκοπό τον σχεδιασμό και την υλοποίηση περαιτέρω κοινών δράσεων.
Η Πανελλήνια ‘Ενωση Πιλότων και η AOPAHellas συγχαίρουν και ενθαρρύνουν την πρωτοβουλία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, του Υπουργείου Τουρισμού, καθώς και του Διοικητού της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, κυρίου Γεωργίου Δριτσάκου, ως «ένα σημαντικό βήμα στην σωστή κατεύθυνση ώστε να αναπτυχθεί και να βγει η χώρα μας από τον αεροπορικό μεσαίωνα στον τομέα της Γενικής Αεροπορίας. Προσβλέπουμε στα νέα NOTAM που θα εκδοθούν, για να πραγματοποιήσουν αυτή τη πρωτοβουλία το δυνατό συντομότερο, για το καλό της Ελλάδος».