
Η Χαλκιδική αποκτά μια νέα γέφυρα τύπου Belley, και αυτή η κατασκευή, πέρα από τη λειτουργική της αξία, κουβαλά μαζί της και μια σημαντική ιστορική κληρονομιά.
Το 723ο Τάγμα Μηχανικού του Ελληνικού Στρατού ολοκληρώνει την τοποθέτηση της γέφυρας, η οποία σύντομα θα εξυπηρετεί τις μετακινήσεις των πολιτών στην περιοχή της Τορώνης, προσφέροντας μια λύση σε μια από τις πιο κρίσιμες υποδομές.
Η γέφυρα Belley δεν είναι απλώς ένα τεχνικό κατασκεύασμα – πρόκειται για ένα σύμβολο ανθεκτικότητας και ευελιξίας που έχει αφήσει το στίγμα του σε πολλές από τις πιο δύσκολες περιόδους της ιστορίας. Ειδικοί και ιστορικοί αναγνωρίζουν την καθοριστική σημασία των γεφυρών αυτών κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, με τον στρατηγό Μοντγκόμερι να δηλώνει χαρακτηριστικά: «Χωρίς τη γέφυρα Bailey, δεν θα είχαμε κερδίσει τον πόλεμο».
Η δύναμη της γέφυρας Belley
Ο Αντισυνταγματάρχης Αλέξανδρος Γούναρης, διοικητής του 723ου Τάγματος Μηχανικού, εξηγεί ότι οι γέφυρες τύπου Belley είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που μαθαίνουν οι αξιωματικοί του Μηχανικού στην Σχολή Μηχανικού στο Λουτράκι.
Οι γέφυρες αυτές είναι εξαιρετικά ευέλικτες, καθώς μπορούν να τροποποιούνται ανά πάσα στιγμή ώστε να καλύπτουν διαφορετικά φορτία και να προσαρμόζονται στις ανάγκες του κάθε έργου. Παρά τη φαινομενική απλότητά τους, η γέφυρα μπορεί να έχει εντυπωσιακή αντοχή και μπορεί να μετατραπεί για να γεφυρώσει αποστάσεις από 6 έως και 200 μέτρα.
Αυτός ο «σιδερένιος Λέγκο», όπως τον χαρακτηρίζει ο κ. Γούναρης, είναι το αποτέλεσμα της έμπνευσης των Βρετανών το 1940, για ένα υλικό που να μπορεί να συναρμολογείται γρήγορα, να είναι φορητό και να αντέχει σε μεγάλες πιέσεις. Από την ημέρα της δημιουργίας του, η γέφυρα αυτή χρησιμοποιείται σε στρατιωτικούς σκοπούς, αλλά σταδιακά κατέστη και εργαλείο για την αποκατάσταση υποδομών σε περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές ή άλλα προβλήματα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, ακόμα και δεκαετίες μετά την αρχική τοποθέτησή τους, οι γέφυρες Belley εξακολουθούν να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής υποδομής. Ο κ. Γούναρης αναφέρει χαρακτηριστικά ότι, το 723ο Τάγμα Μηχανικού, έχει ξεστήσει γέφυρες από το 1959, και παρά τις δεκαετίες χρήσης, τα υλικά της παραμένουν αξιόπιστα και οι γέφυρες λειτουργούν με απόλυτη ασφάλεια. Μάλιστα, πρόσφατα το Τάγμα ολοκλήρωσε την τοποθέτηση δύο νέων γεφυρών στις περιοχές των Κουφαλίων και του Προχώματος, που υπηρέτησαν για πάνω από 60 χρόνια χωρίς προβλήματα.
Ένα σύστημα υποδομής για κάθε ανάγκη
Η γέφυρα Bailey είναι εξαιρετικά ευέλικτη και μπορεί να προσαρμοστεί για να εξυπηρετήσει διάφορες ανάγκες, όπως σιδηροδρομική χρήση ή τη δημιουργία γέφυρας με πεζοδρόμιο. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ένα σύστημα που έχει τόση ευχέρεια στην τροποποίησή του ώστε μπορεί να αναπτυχθεί με άνω και κάτω κατάστρωμα ή ακόμη και να υποστηρίξει ειδικά μεσόβαθρα για πολύ μεγάλα ανοίγματα. Η δυνατότητα αυτή καθιστά τις γέφυρες Μπέλεϋ ιδανικές για έκτακτες καταστάσεις, καθώς η δυνατότητα προσαρμογής τους είναι σχεδόν απεριόριστη.
Ευκολία στη συντήρηση και ασφάλεια χρήσης
Η μεγάλη αντοχή και ευκολία συντήρησης είναι επίσης χαρακτηριστικά της γέφυρας Bailey. Ο διοικητής του Τάγματος αναφέρει ότι οι απαιτήσεις για τη συντήρηση της γέφυρας είναι μικρές, περιοριζόμενες σε βασικές επισκευές όπως η αντικατάσταση φθαρμένων τμημάτων του καταστρώματος ή το βάψιμο της μεταλλικής της επιφάνειας. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι, εφόσον τηρούνται οι σωστοί κανόνες διέλευσης, η γέφυρα είναι απόλυτα ασφαλής, έχοντας δοκιμαστεί και σε πολεμικές συνθήκες, όπου τη διάβαζαν ακόμη και άρματα μάχης και βαριά οχήματα.
Η γέφυρα Bailey δεν είναι απλώς μια τεχνική κατασκευή – είναι και μια ζωντανή μαρτυρία της ιστορίας της χώρας. Όπως σημειώνει ο κ. Γούναρης, κάποιες από αυτές τις γέφυρες έχουν μετατραπεί σε τουριστικές ατραξιόν, όπως αυτές που υπάρχουν στον ‘Αγιο Πρόδρομο, στην περιοχή της Μελίκης και φυσικά στην Τορώνη της Χαλκιδικής. Η μοναδική γέφυρα του Αγίου Όρους, που βρίσκεται στη Μονή Γρηγορίου, είναι μια από τις πιο εντυπωσιακές, με τους μοναχούς να τη συντηρούν και να την προστατεύουν ως κομμάτι της κληρονομιάς τους.
Το 723ο Τάγμα Μηχανικού, όπως και το σύνολο του Μηχανικού του Στρατού Ξηράς, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην εξυπηρέτηση του κοινού σε καιρό ειρήνης, καθώς είναι έτοιμο να συνδράμει σε καταστροφές όπως σεισμούς, πλημμύρες και πυρκαγιές. Η προσωπική επαφή των στελεχών του Μηχανικού με τους πολίτες αποτελεί πηγή υπερηφάνειας για αυτούς, καθώς το έργο τους προσφέρει ουσιαστική βοήθεια και ανακούφιση στις πληγείσες περιοχές.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.