Το σχέδιο «Δάρδανος 2», το σχέδιο για την Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Άμεσης/Βραχείας Διαχείρισης των Συνεπειών από την Εκδήλωση Πλημμυρικών Φαινομένων, που, επί της ουσίας, αφορά στην καταγραφή των αρμοδιοτήτων μεταξύ υπουργείων, περιφερειών και δήμων για την αντιμετώπιση πλημμυρών, αποκαλύπτει την αδυναμία του «επιτελικού» κράτους.
Συγκεκριμένα στη σελίδα 21 του «Δάρδανος 2» αποκαλύπτεται ότι η χώρα μας δεν διαθέτει δύο απολύτως κρίσιμα εργαλεία για την κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού και την ασφάλεια των πολιτών όταν επίκειται μεγάλη νεροποντή που θα οδηγήσει σε πλημμύρες.
Όπως αναφέρεται επί λέξει:
«Στην Ελλάδα δεν υπάρχει θεσμοθετημένος φορέας, εξειδικευμένος στην υδρολογία, αρμόδιος για την έκδοση επίσημης προειδοποίησης σχετικά με τον κίνδυνο πλημμύρας, σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο, με την χρήση κατάλληλων μοντέλων προσομοίωσης υδρολογικού ισοζυγίου της λεκάνης απορροής, μετά τη λήψη της πρόγνωσης από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία για την ένταση, τη διάρκεια και τη χωρική κατανομή των βροχοπτώσεων».
Το ερώτημα είναι γιατί η κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει στη σύσταση ενός τέτοιου φορέα, παρά μόνο το επισημαίνει στο σχέδιο «Δάρδανος 2», το οποίο έχει αποστείλει σε όλους τους αρμόδιους φορείς.
Το δεύτερο αποκαλυπτικό στοιχείο στο σχέδιο «Δάρδανος 2» είναι ότι επισημαίνει πως επιπρόσθετα, για τον ακριβέστερο χωρικό και χρονικό προσδιορισμό εμφάνισης ενός πλημμυρικού φαινομένου σε μια λεκάνη απορροής, απαιτείται και η βραχυπρόθεσμη πρόγνωση της έντασης και κατανομής των βροχοπτώσεων.
Μόνο που ούτε αυτό το εργαλείο υπάρχει στη χώρα μας. Όπως αποκαλύπτει το σχέδιο «Δάρδανος 2»:
«Στην Ελλάδα δεν υπάρχει μέχρι σήμερα η δυνατότητα βραχυπρόθεσμης πρόγνωσης καιρού από την Ε.Μ.Υ. Η βραχυπρόθεσμη πρόγνωση καιρού (nowcasting) απαιτεί την χρήση ειδικών μετεωρολογικών RADAR σε συνδυασμό με δεδομένα επίγειων σταθμών και άλλων μετεωρολογικών παραμέτρων σε πραγματικό χρόνο, καθώς και κατάλληλο λογισμικό το οποίο μπορεί να προβλέψει την εξέλιξη των φαινομένων τις επόμενες ώρες».