ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Αυτές τις κεφαλές του νέου διηπειρωτικού βλήματος της Ρωσίας που έπεσε στην Ουκρανία δεν τις προλαβαίνει ούτε το μάτι...
prodeals

«Τitan»: «Ακούστηκαν» ήχοι από τα βάθη του Ατλαντικού! – Υπάρχουν ελπίδες;

Καναδικό αεροσκάφος εντόπισε κάτι... λευκό στον βυθό

«Τitan»: «Ακούστηκαν» ήχοι από τα βάθη του Ατλαντικού! – Υπάρχουν ελπίδες;

Σε εξέλιξη βρίσκεται το θρίλερ με το εξαφανισμένο υποβρύχιο «Titan» και πως αναφέρει το CNN, τέσσερις ώρες μετά την ανάπτυξη πρόσθετων συσκευών σόναρ στις έρευνες για το υποβρύχιο Titan στο ναυάγιο του Τιτανικού “ακούγονταν χτυπήματα” ανά μισή ώρα!

Μια νεότερη ενημέρωση που έγινε το βράδυ ανέφερε πως ότι ακούστηκαν ακόμα περισσότεροι ήχοι, οι οποίοι αυτή τη φορά δεν περιγράφηκαν ως “χτυπήματα”.

Επίσης, ένα καναδικό αεροσκάφος εντόπισε ένα λευκό αντικείμενο στο νερό, σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση.

Την ίδια ώρα, ο δρ. Ντέιβιντ Γκάλο, ένας Αμερικανός ωκεανογράφος που θεωρείται παγκοσμίως ως αυθεντία στις υποβρύχιες εξερευνήσεις και στενός φίλος του Πολ-Ανρί Ναρζολέ, χειριστή του Titan, δήλωσε ότι «είναι πολύ πιθανόν το βαθυσκάφος να διαλύθηκε σε κομμάτια προς τα μέσα. Να συνέβη, δηλαδή, μια ενδόρρηξη (implosion), κάτι που θα ήταν ολέθριο».

Κατά την άποψη του δρ. Γκάλο, εφόσον η επικοινωνία του Titan με το σκάφος υποστήριξης χάθηκε 1 ώρα και 45 λεπτά αφ’ ότου καταδύθηκε με προορισμό το ναυάγιο του Τιτανικού σε βάθος περίπου 3.800 μέτρων, «πιθανότατα προέκυψε κάποιο απρόοπτο εν μέσω της καθόδου του Titan, δεδομένου ότι θα χρειαζόταν περί τις 2 ώρες για να φτάσει στα υπολείμματα του Τιτανικού. Άρα, κάτι συνέβη που προκάλεσε απώλεια επικοινωνίας ή και ισχύος στο Titan, προτού φτάσει στο ναυάγιο».

«Κι από κάτι τέτοιο, δηλαδή από μια ενδόρρηξη, σε τόσο μεγάλα βάθη, δεν υπάρχει επιστροφή» συμπληρώνει ο Ντέιβιντ Γκάλο. Τονίζοντας παράλληλα ότι ο ίδιος είναι μεν συντετριμμένος, αλλά ως επιστήμονας οφείλει να αναδείξει την πιο πιθανή ερμηνεία των μέχρι στιγμής δεδομένων.

«Δυστυχώς, η καταστροφή του Titan από κάποιου είδους αστοχία υλικών δεν μπορεί παρά να είναι πλέον το Νο.1 σενάριο -όσο δυσάρεστο κι αν είναι το να το σκεφτόμαστε. Προσωπικά, δεν ξέρω κάποιον άλλον τρόπο με τον οποίον το βαθυσκάφος θα μπορούσε να έχει εξαφανιστεί τόσο γρήγορα».

Παρόλ’ αυτά, εάν δεν υιοθετήσει κάποιος τη ζοφερή εκδοχή που εισηγείται ο δρ. Γκάλο προτιμώντας να πιστεύει (και να ευελπιστεί) ότι οι πέντε επιβάτες είναι ζωντανοί, και το Titan είναι άθικτο είτε κάπου στην επιφάνεια του ωκεανού είτε κάτω από αυτήν, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν δύο βασικά στοιχεία:

Πρώτον, ότι το διαθέσιμο οξυγόνο εντός της κάψουλας δεν είναι απεριόριστο. Αντιθέτως, εκτιμάται πως οι επιβάτες έχουν πλέον, κατά προσέγγιση, απόθεμα που επαρκεί για περίπου 30 ώρες. Κι αυτό με την προϋπόθεση πως το πενταμελές πλήρωμα της αποστολής διατήρησε την ψυχραιμία του και δεν πανικοβλήθηκε, αυξάνοντας έτσι την κατανάλωση του οξυγόνου.

Το δεύτερο κρίσιμο στοιχείο, είναι ότι το Titan είναι σφραγισμένο από το εξωτερικό του, με μια σειρά από μεγάλα μπουλόνια (βίδες). Συνεπώς, ακόμη και εάν πλέει χαμένο στην επιφάνεια, ο εντοπισμός του επείγει, ακριβώς λόγω της φύσης του ως οχήματος ειδικά σχεδιασμένου για να αντέχει στις κολοσσιαίες πιέσεις της θάλασσας, σε βάθος χιλιομέτρων.

Χωρίς πιστοποιητικά

Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσιεύματα των New York Times, εκφράζονται αμφιβολίες σχετικά με το πόσο επιμελώς τηρήθηκαν οι προδιαγραφές ασφαλείας στο Titan.

Επισημαίνεται ότι, εν αντιθέσει με άλλα σκάφη αυτού του είδους τα οποία υπόκεινται σε αυστηρούς ελέγχους και διαδικασίες πιστοποίησης, το Titan δεν διαθέτει κανενός τύπου πιστοποιητικό, καθώς είναι υπερβολικά καινοτόμο.

Η κατασκευή του διαφέρει από οποιουδήποτε άλλου βαθυσκάφους, ακόμη και των υπολοίπων που απαρτίζουν το στολίσκο της ιδιοκτήτριας εταιρείας, OceanGate.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ειδικοί, όπως ο ωκεανο-βιολόγος Μπρους Ρόμπινσον αλλά και ο Άλφρεντ Σ. ΜακΛάρεν, απόστρατος αξιωματικός στα υποβρύχια του Ναυτικού των ΗΠΑ, δηλώνουν ότι «η έλλειψη πιστοποίησης δικαιολογεί το να υποθέσει κάποιος ότι για το Titan υπήρξαν εσκεμμένες παραλείψεις στην πιστή τήρηση των προδιαγραφών ασφαλείας. Προσωπικά εγώ» τόνισε χαρακτηριστικά ο ΜακΛάρεν «δεν θα καταδυόμουν με ένα τέτοιο σκάφος ούτε σε ένα εκατομμύριο χρόνια».

Εξ αφορμής της υπόθεσης Titan, στην επιφάνεια της διεθνούς επικαιρότητας αναδύθηκε ένα κενό των διεθνών κανονισμών, οι οποίοι κατ’ ουσίαν ισχύουν κατά το δοκούν για μικρά, ιδιωτικά βαθυσκάφη.

Κι αυτό διότι σχεδόν το καθένα από αυτά είναι διαφορετικό, υπό την έννοια ότι, σε μεγάλο βαθμό, πρόκειται περί ιδιοκατασκευών, ως προς τα υλικά και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή τους.

Βεβαίως, οι πρότυποι κανόνες ασφαλείας θεωρούνται αυτοί του βρετανικού οργανισμού Lloyd’s, ενός από τους παλαιότερους ασφαλιστικούς φορείς στο χώρο των πλεούμενων οιουδήποτε τύπου. Οι Lloyd’s ελέγχουν, πιστοποιούν και απονέμουν βαθμούς ασφαλούς αξιόπλοου στα εκάστοτε σκάφη.

Όμως, δεδομένου ότι το Titan είναι φτιαγμένο από έναν συνδυασμό φύλλων ανθρακονήματος και τιτανίου, προκειμένου να εξοικονομηθεί βάρος έναντι παρόμοιων σκαφών που κατασκευάζονται με το συμβατικό τρόπο του χάλυβα, στην πράξη είναι αδύνατον να ελεγχθεί επαρκώς και να πιστοποιηθεί, εφόσον οι υπάρχουσες δοκιμές που προβλέπονται δεν είναι αντιστοίχως εξελιγμένες.

Πιο απλά, το Titan είναι μπροστά από την εποχή του, γεγονός που, ενδεχομένως, να συνεπάγεται πλεονεκτήματα αλλά και άγνωστα εισέτι προβλήματα στεγανότητας υπό ακραίες συνθήκες.

Πάντως, εκ μέρους της ιδιοκτήτριας εταιρείας, της OceanGate, επισημαίνεται σε ανακοίνωσή της ότι «στην πλειονότητά τους τα ναυτικά ατυχήματα προξενούνται από λάθος χειρισμό, όχι από κενά ασφαλείας ή αστοχίες υλικών. Συνεπώς, είναι άστοχη η κριτική που εστιάζει στα υλικά και τον τρόπο κατασκευής του Titan».

Τα χαρακτηριστικά του

Το Titan είναι ένα από τα μοναδικά ιδιόκτητα επανδρωμένα υποβρύχια στον κόσμο, ενώ κατασκευάστηκε από την εταιρεία “OceanGate” για να επιτρέπει στους τουρίστες να επισκεφθούν το ναυάγιο του Τιτανικού.

Σύμφωνα με την εταιρεία, ζυγίζει περίπου 23.000 λίβρες (10.432 κιλά) και έχει σκελετό από ανθρακονήματα πάχους πέντε ιντσών (13 εκατοστά) για αεροδιαστημικό πρότυπο, ενισχυμένο με δύο θολωτά καπάκια από τιτάνιο.

Είναι ικανό να φτάσει σε βάθος έως και 4.000 μέτρα (13.123 πόδια) κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, πολύ περισσότερο από το πιο βαθύ καταδυτικό υποβρύχιο των ΗΠΑ -το USS Dolphin- που κάποτε έφτανε τα 900 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Το ίδιο το υποβρύχιο είναι εξαιρετικά στενό, με διαστάσεις μόλις 670 cm x 280 cm x 250 cm (22 πόδια x 9,2 πόδια x 8,3 πόδια) και μπορεί να μεταφέρει πλήρωμα μόλις πέντε ατόμων – έναν πιλότο και τέσσερις επιβάτες. Ενώ είναι μεγαλύτερο από τους ανταγωνιστές, οι επιβάτες πρέπει να κάθονται στο πάτωμα με περιορισμένο χώρο για να μετακινηθούν.

Στο μπροστινό μέρος του σκάφους υπάρχει ένα μεγάλο θολωτό φινιστρίνι που προσφέρει ένα σημείο θέασης, το οποίο η εταιρεία ισχυρίζεται ότι είναι το “μεγαλύτερο θέατρο από οποιοδήποτε επανδρωμένο υποβρύχιο βαθέων υδάτων”.

Τα τοιχώματα θερμαίνονται επίσης καθώς οι συνθήκες μπορεί να γίνουν εξαιρετικά κρύες σε τέτοια βάθη. Οι επιτοίχιοι λαμπτήρες είναι η μόνη πηγή φωτός επί του σκάφους.

Ασυνήθιστα όμως, περιλαμβάνει μια ιδιωτική τουαλέτα για πελάτες στο μπροστινό μέρος του υπογείου. Μια μικρή κουρτίνα τραβιέται απέναντι όταν χρησιμοποιείται και ο πιλότος ακούει λίγη μουσική επί του σκάφους.

Ωστόσο, ο ιστότοπος της εταιρείας συνιστά “να περιορίσετε τη διατροφή σας πριν και κατά τη διάρκεια της κατάδυσης για να μειώσετε την πιθανότητα να χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε τις εγκαταστάσεις”.

Το πλοίο είναι εξοπλισμένο με ισχυρά εξωτερικά φώτα που χρησιμοποιούνται για να φωτίσουν το ναυάγιο του Τιτανικού.

Οι έρευνες

Στην επιχείρηση εντοπισμού και διάσωσης του Titan συμμετέχουν, συντονισμένα, δυνάμεις της Αμερικανικής και Καναδικής Ακτοφυλακής, με εναέρια, πλωτά και υποβρύχια μέσα.

Η περιοχή στον Βόρειο Ατλαντικό που αγωνίζονται να καλύψουν στη θαλάσσια επιφάνεια είναι τεράστια: Αγγίζει τα 26.000 τετ. χλμ., μεγαλύτερη από ολόκληρη την Πελοπόννησο.

Στις έρευνες συμμετέχει επίσης το Deep Energy, ένα σκάφος μήκους 194 μ. το οποίο χρησιμοποιείται για την πόντιση υποθαλάσσιων καλωδίων για τη μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος. Από το Deep Energy γίνεται ο χειρισμός του υποβρυχίου-ρομπότ, το οποίο διερευνά την περιοχή γύρω από το σημείο όπου ανιχνεύθηκε για τελευταία φορά το ραδιοσήμα του Titan.

Υπενθυμίζεται ότι στην τελευταία αποστολή του βαθυσκάφους Titan επέβαιναν οι:

-Χάμις Χάρντινγκ, 58 ετών δισεκατομμυριούχος από το Ηνωμένο Βασίλειο, πρόεδρος της αεροπορικής εταιρείας Action Aviation.

– Ο 73χρονος Γάλλος εξερευνητής Πολ Ανρί Ναρζολέ, διευθυντής υποβρύχιων ερευνών στην εταιρεία που έχει τα δικαιώματα για το ναυάγιο του Τιτανικού.

– Ο διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της OceanGate Expeditions, Στόκτον Ρας.

– Ο επίσης ζάπλουτος Σεχζάντα Νταβούντ από το Πακιστάν -διαχειριστής του Ινστιτούτου SETI, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης με έδρα την Καλιφόρνια- και ο 19χρονος γιος του Σουλεμάν.

Λέγεται ότι το «εισιτήριο» για την υποβρύχια περιήγηση στο πιο διάσημο ναυάγιο του κόσμου, τον Τιτανικό, κοστίζει κατ’ άτομο τουλάχιστον 250.000 δολ.

ΗΠΑ και Καναδάς στέλνουν περισσότερα σκάφη για να συνδράμουν στις έρευνες

Ακτοφυλακή των ΗΠΑ καθώς και οι αρχές του Καναδά ανακοίνωσαν πως περισσότερα σκάφη θα συνδράμουν στις έρευνες για την εύρεση του αγνοούμενου τουριστικού υποβρυχίου Titan, που σκοπό είχε να επισκεφθεί το ναυάγιο του Τιτανικού.

Μεταξύ αυτών, σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά θα βρεθεί κι ένα πιο εξειδικευμένο σκάφος που φέρει την τεχνολογία Flyaway Deep Ocean Salvage System, είπε. Το FADOSS περιλαμβάνει εξειδικευμένα αμορτισέρ για να αντέχει την ανύψωση φορτίων έως και 60.000 κιλών χωρίς να σπάσει το καλώδιό του στην επιφάνεια. Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ δήλωσε ότι στέλνει ένα FADOSS για να βοηθήσει στις προσπάθειες έρευνας και διάσωσης.

Επίσης, η Γαλλία στέλνει κι εκείνη εξειδικευμένο σκάφος προκειμένου να λάβει μέρος στις έρευνες για τον εντοπισμό του υποβρυχίου.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
defencenet.ae
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.