Σύμφωνα με δημοσίευμα του CNN, η SBU παραχώρησε αποκλειστικό υλικό στο αμερικανικό δίκτυο ενημέρωσης, που δείχνει τον τρόπο με τον οποίο, τον Ιούλιο χρησιμοποίησαν ένα πειραματικό θαλάσσιο μη επανδρωμένο drone για να επιτεθούν στη γέφυρα της Ρωσίας προς την προσαρτημένη Κριμαία, παρέχοντας νέες λεπτομέρειες για την επίθεση και προειδοποιώντας ότι θα ακολουθήσουν κι άλλες τέτοιες επιθέσεις.
Πριν από έναν περίπου μήνα, η ουκρανική υπηρεσία ασφαλείας (SBU) και το ουκρανικό Ναυτικό ανέλαβαν την ευθύνη για την επίθεση στην Γέφυρα της Κριμαίας, η οποία ήταν η δεύτερη μετά το 2022.
Η επίθεση στις 17 Ιουλίου προκάλεσε ζημιές στις οδικές λωρίδες της γέφυρας και, σύμφωνα με Ρώσους αξιωματούχους, σκότωσε δύο πολίτες.
Ήταν η δεύτερη επίθεση στη ζωτικής σημασίας διάβαση και έδειξε πόσο δύσκολο είναι να υπερασπιστεί κανείς τη μόνη ανεξάρτητη ρωσική σύνδεση με τη χερσόνησο.
Η γέφυρα είναι ένας ζωτικός σύνδεσμος ανεφοδιασμού για τη στρατιωτική επιχείρηση της Ρωσίας στην Κριμαία.
Ο επικεφαλής της SBU, Vasyl Maliuk, δήλωσε στο CNN ότι το θαλάσσιο μη επανδρωμένο αεροσκάφος που χρησιμοποιήθηκε, το οποίο ονομάζεται «Sea Baby», ήταν το αποτέλεσμα πολύμηνης ανάπτυξης που ξεκίνησε αμέσως μετά την εισβολή.
«Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θαλάσσιας επιφάνειας είναι μια μοναδική εφεύρεση της Υπηρεσίας Ασφαλείας της Ουκρανίας», δήλωσε. «Καμία από τις ιδιωτικές εταιρείες δεν εμπλέκεται. Χρησιμοποιώντας αυτά τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη πραγματοποιήσαμε πρόσφατα ένα επιτυχημένο χτύπημα της γέφυρας της Κριμαίας, του μεγάλου επιθετικού πλοίου Olengorskiy Gornyak και του δεξαμενόπλοιου SIG».
Ο Maliuk αναφερόταν στο πετρελαιοφόρο SIG που χτυπήθηκε στη Μαύρη Θάλασσα και το οποίο, σύμφωνα με Ουκρανούς αξιωματούχους, μετέφερε καύσιμα για τον ρωσικό στρατό.
Το χτύπημα στο ρωσικό πλοίο έδειξε μεγαλύτερη εμβέλεια, πλήττοντας ένα πλοίο με πιθανόν 100 άτομα προσωπικό στο πλοίο, στο ρωσικό ναυτικό λιμάνι του Νοβοροσίσκ στην ανατολική ακτή της Μαύρης Θάλασσας.
Τι δείχνει το βίντεο
Το βίντεο που παρείχε η SBU στο CNN από την επίθεση του Ιουλίου, έδειχνε την οθόνη του πιλότου τις στιγμές πριν το Sea Baby παραδώσει έως και 850 κιλά εκρηκτικών σε έναν από τους τσιμεντένιους πυλώνες στήριξης της γέφυρας.
Πηγές της υπηρεσίας παρείχαν επίσης δύο βίντεο από κάμερες κλειστού κυκλώματος στο CNN, τα οποία έδειχναν τη στιγμή της πρόσκρουσης ενός drone στο οδικό τμήμα της γέφυρας και στη συνέχεια μια άλλη έκρηξη drone που έπληξε το σιδηροδρομικό τμήμα περίπου πέντε λεπτά αργότερα, από την αντίθετη κατεύθυνση.
Η Ουκρανία δεν ήθελε να αναλάβει άμεσα την ευθύνη σχετικά με τις επιθέσεις, επιβεβαιώνοντας την εμπλοκή της μέσω ανώνυμων δηλώσεων και αόριστων αναφορών σε «άγνωστης ταυτότητας αιωρούμενα αντικείμενα», και η άμεση ανάληψη ευθύνης από τον Μαλιούκ σηματοδοτεί μια συνήθως άμεση προσπάθεια να προειδοποιήσει τη Μόσχα για την απειλή που αποτελούν αυτά τα νέα μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
«Εργαζόμαστε σε μια σειρά από νέες ενδιαφέρουσες επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων στα ύδατα της Μαύρης Θάλασσας. Σας υπόσχομαι ότι θα είναι συναρπαστικές, ειδικά για τους εχθρούς μας», δήλωσε ο Maliuk.
Ο Maliuk ανέλαβε επίσης την ευθύνη για την πρώτη ουκρανική επίθεση στη γέφυρα, στις 8 Οκτωβρίου 2022, αλλά αρνήθηκε να δώσει λεπτομέρειες. Οι συνθήκες της επίθεσης, η οποία φαίνεται ότι προκλήθηκε από έκρηξη που προήλθε από κινούμενο φορτηγό στη γέφυρα, παραμένουν ασαφείς.
Είπε ότι η επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος τον Ιούλιο ήταν προϊόν πολύμηνης προετοιμασίας. Είπε ότι η επίθεση στο Κερτς ήταν μια κοινή επιχείρηση με το ουκρανικό ναυτικό, της οποίας ηγήθηκε μαζί με τον Ναύαρχο Oleksiy Neizhpapa.
«Στο τελικό στάδιο της προετοιμασίας δεν μπορούσαμε καν να σκεφτούμε τον ύπνο ή το φαγητό», δήλωσε στο CNN.
«Ήμασταν πλήρως συγκεντρωμένοι στην επιχείρηση. Οι τελευταίες ημέρες ήταν αρκετά νευρικές. Όταν έγινε η έκρηξη, ήμασταν τόσο χαρούμενοι και αρχίσαμε να συγχαίρουμε ο ένας τον άλλον. «Ήταν μια πολύ συγκινητική στιγμή για όλους μας και η νίκη μας, η οποία σίγουρα θα έρθει σύντομα».
Ο Maliuk δήλωσε ότι οι δυτικοί εταίροι της Ουκρανίας έδειξαν ενδιαφέρον για τις επιχειρήσεις τους και επιθυμία να μάθουν από την εμπειρία τους. Ωστόσο, δήλωσε: «Η χώρα μας είναι μια από τις μεγαλύτερες που έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν:«Δεν συμμετέχουν στις επιχειρήσεις μας ούτε μας παρέχουν εξοπλισμό ή οτιδήποτε άλλο.
Αυτά τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη παράγονται σε μια υπόγεια εγκατάσταση παραγωγής στο έδαφος της Ουκρανίας. Οι στόχοι που ανέφερα είναι νόμιμοι στόχοι σύμφωνα με την ουκρανική και τη διεθνή νομοθεσία.»
Η επίθεση στο πλοίο Gornyak, έδειξε τη διευρυμένη απειλή για τις ναυτικές επιχειρήσεις της Ρωσίας στο ανατολικό τμήμα της Μαύρης Θάλασσας, μια περιοχή που η Μόσχα θεωρούσε προηγουμένως ότι είναι εκτός της εμβέλειας του ουκρανικού στρατού.