Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Μεβλούτ Τσαβούσογλου, έστειλε επιστολή σε 25 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), στον Ύπατο Εκπρόσωπο της ΕΕ Ζοζέπ Μπορέλ, στα Μόνιμα Μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ), στον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ Γενς Στόλτενμπεργκ και στον Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, με την οποία ζητείται η μείωση του ΕΕΧ στα 6 μίλια!
Σε αυτές εξηγείται η θέση και οι απόψεις της Τουρκίας «για τη λύση των προβλημάτων του Αιγαίου», καθώς «οι παράνομες ενέργειες και μαξιμαλιστικές απαιτήσεις της Ελλάδας», όπως αναφέρουν τουρκικά ΜΜΕ, επικαλούμενα διπλωματικές πηγές.
Επίσης, στις επιστολές, η τουρκική πλευρά φέρεται να αναφέρει, πάντα σύμφωνα με τουρκικά ΜΜΕ, ότι υπάρχει μια σειρά από προβλήματα στο Αιγαίο, όπως τα χωρικά ύδατα και ο εναέριος χώρος, ο περιορισμός της υφαλοκρηπίδας και των χωρικών υδάτων, η κυριαρχία της Ελλάδας από έγκυρες διεθνείς συνθήκες καθώς και το ότι υπάρχουν νησιά και βραχονησίδες που δεν ανήκουν στην ελληνική κυριαρχία σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες.
Kάτωθι είναι ο χάρτης με τα 10 ν.μ.. Όπως θα παρατηρήσετε δημιουργεί μία «αλυσίδα» Ελλάδας στο Αιγαίο:
Στις επιστολές, όπου τονίζεται ότι η Ελλάδα ισχυρίζεται πως έχει 10 ναυτικά μίλια εναέριου χώρου, παρά το ότι το πλάτος των χωρικών υδάτων στο Αιγαίο είναι 6 ναυτικά μίλια.
Επιπλέον, στις επιστολές αναφέρεται ότι η Τουρκία πιστεύει πως τα ζητήματα του Αιγαίου μπορούν να επιλυθούν στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου με την αμοιβαία αναγνώριση των θεμελιωδών δικαιωμάτων και των έννομων συμφερόντων των δύο χωρών.
Οι επιστολές τέλος, αναφέρουν ότι παρά τη στάση της Τουρκίας υπέρ του διαλόγου και της συνεργασίας, η Ελλάδα αποφεύγει τον διάλογο, κλιμακώνει τις εντάσεις και μεταφέρει στην ΕΕ μέρος των προβλημάτων του Αιγαίου.
O Εθνικός Εναέριος Χώρος (ΕΕΧ) είναι ο αέρας πάνω από το έδαφος και την αιγιαλίτιδα ζώνη (χωρικά ύδατα) ενός κράτους, στην οποία αυτό ασκεί απόλυτη κυριαρχία.
Η αιγιαλίτιδα ζώνη της Ελλάδας είναι 6 ναυτικά μίλια από της ακτές της (ηπειρωτικές και νησιωτικές), οπότε και ο εναέριος χώρος της θα έπρεπε να ταυτίζεται, σύμφωνα με τα διεθνώς κρατούντα.
Όμως, με το προεδρικό διάταγμα της 18ης Σεπτεμβρίου 1931 της κυβέρνησης του Ελευθερίου Βενιζέλου η Ελλάδα όρισε τον εναέριο χώρο της στα 10 ναυτικά μίλια, σε μία εποχή που η αιγιαλίτιδα ζώνη ήταν μόλις 3 ν.μ. (στα 6 ν.μ θα οριστεί το 1936).
Η έκταση του ελληνικού εναερίου χώρους στα 10 ν.μ. επαναβεβαιώθηκε από το ελληνικό κράτος και το 1988 με την κύρωση του κώδικα αεροπορικού δικαίου (Ν.1815 της 11ης Νοεμβρίου 1988).
Όλες οι χώρες, από τότε μέχρι σήμερα σέβονται αυτό το «ελληνικό παράδοξο», όπως έχει χαρακτηρισθεί, εκτός από την Τουρκία.
Η γείτων μέχρι το 1974 δεν είχε κι αυτή εγείρει καμία αμφισβήτηση του καθεστώτος των 10 ναυτικών μιλίων δημιουργώντας συνθήκες de facto αποδοχής.
Από τότε διαρκώς αμφισβητεί το εύρος του εναερίου χώρου από τα 6 στα 10 ναυτικά μίλια και με την πάροδο του χρόνου τον παραβιάζει όλο και περισσότερο με τα πολεμικά της αεροπλάνα, καθώς τον θεωρεί διεθνή εναέριο χώρο.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.