Ο πρόεδρος της τουρκικής γραμματείας αμυντικών βιομηχανιών Ismail Demir αναφέρθηκε στις 7 Μαίου σε συνέντευξή του για όλα τα αμυντικά προγράμματα που τρέχει η Τουρκία και πως θα προχωρήσουν στην μετά-κορωνοϊό εποχή τα οποία έχουν ενεργοποιηθεί πλήρως ενώ τόνισε ότι «η Τουρκία συνεχίζει να αναπτύσσει τους S-400 και μάλιστα έχει ενεργοποιήσει ορισμένα στοιχεία τους[υπονοώντας τα ραντάρ]» , όπως αναφέραμε χαρακτηριστικά χθες.
Η Ρωσία δεν θα έχει «την επιθυμητή πρόσβαση» στα συστήματα S-400 που αναπτύσσονται στην Τουρκία, δήλωσε ο Ντεμίρ.
«Αν και η συμφωνία για τις παραδόσεις περιλαμβάνει διατάξεις για την εκπαίδευση [του τουρκικού προσωπικού], την τεχνική συντήρηση και την τεχνική υποστήριξη, το ρωσικό προσωπικό δεν θα είναι σε θέση να αποκτήσει την επιθυμητή πρόσβαση στους S-400», τόνισε ο επικεφαλής της αμυντικής βιομηχανίας της Τουρκίας.
«Η διαδικασία ανάπτυξης των S-400 συνεχίζεται και ορισμένα συστήματα έχουν τεθεί σε λειτουργία», ανέφερε η εφημερίδα Milliyet.
Επιπλέον και παρά τα όσα γίνονται στο οικονομικό επίπεδο με την τουρκική οικονομία δεν φαίνεται να σταματούν ή να τίθενται υπό αμφισβήτηση και ειδικά τα κύρια προγράμματα όπως είναι αυτά του τουρκικού μαχητικούT-FX, το φρεγατών κλάσης I και TF-2000, για τα οποία ναυτικά προγράμματα έκανε και σειρά αποκαλύψεων όπως της δημιουργίας τουρκικού VLS, πυραύλους κατηγορίας Scalp-Navale και εγχώριους α/α πυραύλους.
Μάλιστα στον τομέα της αεροπορίας για το οποίο παραδέχτηκε ότι υπάρχουν οι περισσότερες δυσκολίες εισαγωγών είπε ότι για το TF-Χ θα χρησιμοποιηθεί αρχικά ο κινητήρας F110, ενώ ο τελικός κινητήρας θα είναι εγχώριο και αποκάλυψε ότι ήδη έχει γίνει η αγορά F110 με 5-6 κινητήρες. Για το δε μαχητικό F-16 υπάρχει ένα πρόγραμμα για ραντάρ AESA και δομικός εκσυγχρονισμός θα γίνει από την TAI.
¨Ετσι ανέφερε ότι στόχος είναι στις φρεγάτες «I» να τοποθετηθούν εγχώρια οπλικά συστήματα ενώ μέχρι την ετοιμασία του τουρκικού VLS στην πρώτη φρεγάτα «I» θα τοποθετηθούν μόνο εγχώριο CIWS Gokdeniz και πύραυλοι κατά πλοίων Atmaca. Ο Ντεμίρ αναφέρθηκε για πρώτη φορά στον πύραυλο Gezgin, που αφορά πιθανόν πύραυλο cruise. Συνεχίζονται τα προγράμματα τορπιλών και ο Atmaca θα τεθεί σύντομα σε μαζική παραγωγή.
Τέλος ιδιαίτερη σημασία έχει η ανακοίνωση ότι έχει λυθεί το πρόβλημα του κινητήρα των ALTAΥ όπου ανέφερε ότι έχει βρεθεί ευρωπαϊκός χωρίς να κατονομάζει βέβαια την χώρα προέλευσης ενώ συμπλήρωσε ότι υπάρχει σχέδιο β’ και σχέδιο γ’, αν κάτι πάει στραβά.
Τα προγράμματα που κανείς δεν ξέρει κατά πόσο θα υλοποιηθούν όμως δείχνουν την αξία μιας εθνικής αμυντικής βιομηχανίας η οποία δεν επηρεάζεται το ίδιο εύκολα όπως οι εισαγωγές που κοστίζουν «σκληρό» συνάλλαγμα.