Ο Johan Cruyff είπε κάποτε ότι το να παίζεις ποδόσφαιρο είναι πολύ απλό όμως το να παίζεις απλό ποδόσφαιρο είναι το πιο δύσκολο πράγμα, εξηγώντας με αυτό τον λόγο που το λογότυπο του Μουντιάλ της Γερμανίας το 1974 είναι το πιο διαχρονικό σε όλα τα χρόνια του θεσμού.

«Υπάρχει ένα λογότυπο στην ιστορία της οπτικής ταυτότητας των Μουντιάλ που ποτέ δεν έλαβε την κριτική και τον σεβασμό που το αρμόζει στα σχετικά φόρα. Ένα λογότυπο που μέχρι και σήμερα δε μάθαμε ποιος το σχεδίασε. Ένα λογότυπο που σχεδιάστηκε μισό αιώνα πριν και πιθανότατα θα παραμείνει κλασικό εις τους αιώνας των αιώνων. Μιλάω φυσικά για το λογότυπο του Μουντιάλ της πρώην Δυτικής Γερμανίας το 1974».

Στοχευμένο, μονοχρωματικό και δωρικό, αμφισβητεί την παραστατικότητα, αναδεικνύει την αφαίρεση και αγκαλιάζει τη μεγάλη οικογένεια της μοντερνιστικής απεικόνισης. Άνετα θα μπορούσε να αποτελεί case study σε σχολές graphic design για την κατανόηση εννοιών όπως η φόρμα και η αντιφόρμα. Τα γράμματα WM είναι τα αρχικά γράμματα της λέξης “Weltmeisterschaft” που στα γερμανικά σημαίνει Παγκόσμιο Κύπελλο. Thumbs up για το ότι το W προκύπτει από την αντιστροφή του Μ.

Οι επιμέρους εφαρμογές της ταυτότητας και κυρίως τα εισιτήρια των αγώνων θα μπορούσαν να εξεταστούν και αυτόνομα σαν έργα τέχνης. H πληροφορία κατανέμεται άψογα και η χρωματική παλέτα αλλάζει από γήπεδο σε γήπεδο και από διάζωμα σε διάζωμα. Kι αν ο διάβολος κρύβεται στη λεπτομέρειες εδώ εμφανίζεται απροκάλυπτα στη διαβολικά ανατρεπτική προσέγγιση του σχεδιαστή που χρησιμοποιεί το αναλογικό ρολόι κάτω αριστερά.

Μιας και σε αυτή τη στήλη μιλάμε για λογότυπα και γενικότερα για θέματα που αφορούν τον σχεδιασμό αξίζει να αναφέρουμε ότι στο Μουντιάλ του 1974 έκανε πρεμιέρα το πασίγνωστο τρόπαιο του Ιταλού γλύπτη Silvio Gazzaniga. Δυο φιγούρες κρατούν στα χέρια τους την υφήλιο, το ύψος του είναι 36.5 εκατοστά και αποτελείται από χρυσό 18 καρατίων. Πρεμιέρα επίσης στο Μουντιάλ του ’74 έκανε και η κλασική ασπρόμαυρη μπάλα Telstar Durlast που ήταν η πρώτη στην ιστορία πάνω στην οποία εφαρμόστηκαν διαφορετικά λογότυπα.

Η παρατηρητικότητά και η αντίληψη είναι προαπαιτούμενα τόσο για την κατανόηση του ποδοσφαίρου όσο και για την επίτευξη επιτυχημένης οπτικής επικοινωνίας. Για παράδειγμα, στον τελικό του 1974, 80.000 θεατές στο Ολυμπιακό Στάδιο του Μονάχου είδαν από κοντά τη Δυτική Γερμανία να κερδίζει την Ολλανδία με 2-1. Από αυτούς τους χιλιάδες, ελάχιστοι παρατήρησαν ότι η φανέλα του Johan Cruyff ήταν με δύο ρίγες αντί των τριών που φόραγε η υπόλοιπη ομάδα λόγω ασυμφωνίας του με τον τότε επίσημο αθλητικό χορηγό της ομάδας.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!