Όλοι το υποπτευόμασταν αλλά τώρα έχουμε και στοιχεία χάρη σε μία νέα έρευνα γύρω από την ανθρώπινη συμπεριφορά σε σχέση με το Autopilot της Tesla: Μόλις το Autopilot ενεργοποιηθεί, οι οδηγοί δίνουν πολύ λιγότερη σημασία στο δρόμο.
Η μελέτη υπογραμμίζει τη μεταβατική περίοδο στην οποία βρισκόμαστε τώρα, όπου η αυτόνομη οδήγηση έχει γίνει αρκετά καλή για να χειρίζεται ορισμένες περιπτώσεις αλλά ο άνθρωπος δεν μπορεί να βασιστεί ακόμα πάνω της για κάθε περίπτωση, κάθε φορά.
Οι ερευνητές τονίζουν μάλιστα πως αυτή είναι μία πιο επικίνδυνη περίπτωση από την πλήρως ανθρώπινη οδήγηση ή την πλήρως αυτόνομη οδήγηση, επειδή όταν ο άνθρωπος ενεργοποιεί το Autopilot, υποθέτει πως δε χρειάζεται να έχει την πλήρη προσοχή του στο δρόμο.
Οι οπτικές συμπεριφορές αλλάζουν πριν και μετά από την απενεργοποίηση του Autopilot. Πριν την απενεργοποίηση, οι οδηγοί κοιτούν λιγότερο το δρόμο και είναι συγκεντρωμένοι περισσότερο σε περιοχές που δεν έχουν σχέση με την οδήγηση, σε σχέση με τη μετάβαση στη χειροκίνητη οδήγηση.
Όσο ικανό και να είναι τώρα, το Autopilot δεν μπορεί να οδηγήσει το αυτοκίνητο σε κάθε σενάριο, ενώ η ίδια η Tesla λέει πως το σύστημα έχει σχεδιαστεί “για να σας βοηθήσει με τα πιο βαρετά μέρη της οδήγησης” και πως τα χαρακτηριστικά του “απαιτούν την εγρήγορση του οδηγού και δεν καθιστούν το όχημα αυτόνομο”.
Οι ερευνητές του MIT ανέλυσαν τη στάση σώματος των οδηγών και τη θέση του προσώπου τους για να διαπιστώσουν πού κοιτούν. Χρησιμοποιώντας δεδομένα από το 2016 σε ένα σύνολο 800.000 χιλιομέτρων, διαπίστωσαν πως οι περισσότερες ματιές εκτός δρόμου όσο ήταν ενεργοποιημένο το Autopilot, αφορούσαν την οθόνη στο κέντρο του ταμπλό. Από αυτές το 22% ξεπερνούσε τα 2 δευτερόλεπτα, ενώ όταν ήταν απενεργοποιημένο το Autopilot, το ποσοστό έπεφτε στο 4%. Όταν ο οδηγός είχε τον έλεγχο του οχήματος, οι ματιές εκτός δρόμου περιορίζονταν στον πίσω καθρέφτη, στα παράθυρα και στους πλαϊνούς καθρέφτες.
Αυτή η αλλαγή στη συμπεριφορά μπορεί να προκαλείται από μία παρεξήγηση όσον αφορά το τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει το σύστημα και τους περιορισμούς του. Κάτι το οποίο ενισχύεται όταν ο αυτοματισμός λειτουργεί πολύ καλά.
Οι ερευνητές θεωρούν πως τα αυτόνομα συστήματα όπως το Autopilot, πρέπει να παρακολουθούν και τους οδηγούς μαζί με το δρόμο, προβάλλοντας προειδοποιήσεις και προσαρμόζοντας την οδήγηση βάσει του πόσο προσεκτικός είναι ο άνθρωπος πίσω από το τιμόνι. Είναι επίσης σημαντικό να γίνει απόλυτα κατανοητό στους οδηγούς το τι μπορεί και τι δεν μπορεί να προσφέρει το σύστημα.
Η έρευνα δεν καταλήγει σε συμπεράσματα για το πόσο ασφαλές είναι το Autopilot σε σχέση με την ανθρώπινη οδήγηση, παρά αποτελεί προειδοποίηση για την προσοχή που δίνουν οι άνθρωποι στο δρόμο όταν έχουν κάποιο επίπεδο αυτονομίας.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.