Ως… γκιλοτίνα, τουλάχιστον για τα συμβατικά συστήματα κίνησης, ενδέχεται να λειτουργήσουν οι νέες και αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων Euro 7, που βρίσκονται πλέον «προ των πυλών».
Σε ένα βιώσιμο μέλλον απαλλαγμένο από εκπομπές CO2 αλλά και άλλους ρύπους που φτάνουν στο περιβάλλον από τη λειτουργία των κινητήρων εσωτερικής καύσης, οι προδιαγραφές Euro παρουσιάζονται όλο και αυστηρότερες τα τελευταία 30 χρόνια, από τότε δηλαδή που έκαναν για πρώτη φορά την εμφάνιση τους.
Βρισκόμαστε πλέον στην τρίτη έκδοση Euro 6 προδιαγραφών (Euro 6), με την πρώτη να εφαρμόζεται από το 2014 και η συζήτηση έχει ήδη ανοίξει από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές -κατασκευαστές, φορείς και Κομισιόν- για τις επόμενες προδιαγραφές ρύπων Euro 7. Οι εν λόγω προδιαγραφές θα μας οδηγήσουν στο μηδενισμό του ανθρακικού αποτυπώματος ενός οχήματος και λογικά και στην κατάργηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Τα σενάρια ήθελαν τις προδιαγραφές Euro 7 να εφαρμόζονται το 2025/2026, όμως κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή μοιάζει μάλλον απίθανο, παρόλο που το επιθυμεί τόσο η Ε.Ε. όσο και οι ίδιοι οι κατασκευαστές.
Ο λόγος βρίσκεται στο γεγονός ότι και οι δύο πλευρές δεν έχουν ακόμη καταλήξει στο τι θα περιλαμβάνουν οι προδιαγραφές και αυστηρότερες προδιαγραφές με τον Σύνδεσμο Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) να έχει πετάξει ήδη το μπαλάκι στην Κομισιόν και να ζητά να γνωρίζει τις προδιαγραφές τουλάχιστον τέσσερα χρόνια πριν από την εφαρμογή τους. Το διάστημα αυτό το απαιτεί ώστε τα μέλη του να είναι σε θέση να αναπτύξουν νέες τεχνολογίες ώστε να μπορούν να συμμορφώνονται οι θερμικοί κινητήρες με τις προδιαγραφές, ή έστω να έχουν αρκετό χρόνο για να.. εγκαταλείψουν την εξέλιξη τους και να ασχοληθούν μόνο με τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα τους.
Έχοντας καταθέσει την πρόταση του από το περασμένο καλοκαίρι ο ACEA περιμένει ακόμη απάντηση για τις Euro 7, κάτι που αναμένεται να γίνει τελικά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρχές του ερχόμενου Απριλίου. Τι όμως θα περιλαμβάνεται στις νέες και ακόμη πιο αυστηρές προδιαγραφές ρύπων;
Ένα από τα πολύ πιθανά σενάρια που συζητείται είναι η υποχρεωτική υιοθέτηση των υβριδικών συστημάτων από όλους τους κατασκευαστές, κάτι που ουσιαστικά σημαίνει και το τέλος των συμβατικών συστημάτων κίνησης που χρησιμοποιούν μόνο θερμικούς κινητήρες. Αυτός ίσως να είναι και ο μοναδικός τρόπος για να μειωθούν οι ρύποι το 2030 έως και 75% σε σχέση με τα επίπεδα του 2021.
Παράλληλα οι Euro 7 προδιαγραφές, που θα είναι διαφορετικές για τα αυτοκίνητα και τα ελαφριά επαγγελματικά οχήματα, αναμένεται να μειώσουν στο μισό τις εκπομπές CO2 σε σχέση με τις Euro 6d. Αυτό το σενάριο δεν φαίνεται να ενοχλεί ιδιαίτερα τους κατασκευαστές. Λόγω όμως και του κόστους εξέλιξης που μπορεί να φέρει μαζί του για τα θερμικά μοτέρ, δεν αποκλείεται να επιταχύνει τις διαδικασίες μετατροπής της γκάμας των κατασκευαστών σε αμιγώς ηλεκτρική.
Ενδεικτικά σύμφωνα και με τα όσα έχει δημοσιεύσει η γερμανική Bild, οι Euro 7 προδιαγραφές αναμένεται να περιορίσουν τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου (NOx) στα 30 mg/χλμ., έναντι 30 mg/χλμ.που βρίσκεται σήμερα για τους κινητήρες βενζίνης και and 80 mg/χλμ. για τους κινητήρες πετρελαίου. Στα 100-300 mg/χλμ. εικάζεται ότι θα περιοριστούν οι εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα από 500-1000, οπότε εύλογα προκύπτει ότι οι diesel θα είναι και οι πρώτοι που θα… «παραδώσουν πνεύμα» στα επιβατικά μοντέλα ιδιωτικής χρήσης
Στη μέτρηση των εκπεμπόμενων ρύπων υπάρχει περίπτωση να μπουν και νέα στοιχεία, όπως είναι για παράδειγμα η αμμωνία, ενώ πολύ σημαντικό είναι και η χρονική περίοδος που ένα αυτοκίνητο θα πρέπει να συμμορφώνεται με τις προδιαγραφές. Οι φήμες κάνουν λόγο για 15 χρόνια και 240.000 χιλιόμετρα με τους κατασκευαστές να επιθυμούν ένα όριο στα οχτώ (8) χρόνια και 160.000 χιλιόμετρα, όριο που βρίσκεται σύμφωνο και με τη εκτιμώμενη διάρκεια ζωής των μπαταριών, ακόμη και των επόμενης γενιάς που θα έρθουν στο μέλλον.
Μέτρα που επίσης βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων είναι η Live συλλογή δεδομένων ρύπων από τα αυτοκίνητα που κινούνται στους δρόμους της Ε.Ε., μέσω δικτύων 5G αλλά και των συστημάτων καταγραφής και μετάδοσης δεδομένων που θα φέρουν τα νέα αυτοκίνητα, ακόμη και την αυτόματη-υποχρεωτική αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία των plug-in υβριδικών, όταν εισέρχονται σε ανάλογες ζώνες στο αστικό περιβάλλον.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.