Στις χώρες που είναι γεμάτες από δάση, εκεί όπου προς το παρόν δεν απειλούνται από τη μόλυνση του περιβάλλοντος, οι κυβερνήσεις δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην προστασία των κατοίκων.
Ξέρετε τι κάνουν στις σκανδιναβικές χώρες;
Από τη μια δίνουν κίνητρα σε όσους κυκλοφορούν με ηλεκτρικά αυτοκίνητα και από την άλλη γεμίζουν δρόμους, χώρους στάθμευσης και εθνικές οδούς με σταθμούς φόρτισης των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.
Θα σας δώσω ένα παράδειγμα για να καταλάβετε πως λειτουργεί ένα κράτος που έχει στόχους και ανησυχία για το αύριο όσον αφορά την προστασία από τη μόλυνση του περιβάλλοντος.
Στη Νορβηγία κατά μέσο όρο πωλούνται 18.000 αυτοκίνητα. Από αυτά τα 10.000 είναι υβριδικά και ηλεκτρικά.
Στην Ελλάδα είναι ζήτημα να πουληθούν 10 ηλεκτρικά αυτοκίνητα το μήνα.
Στην Ελλάδα οι σταθμοί φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μετρημένοι. Ελάχιστοι θα έλεγα. Όταν κάποιος ιδιώτης επιχειρηματίας ζήτησε άδεια να τοποθετήσει με δικά του έξοδα σταθμούς φόρτισης, έπεσαν πάνω του να τον φάνε. Γιατί εδώ στην Ελλάδα το σύστημα λειτουργεί διαφορετικά. Οι στενόμυαλοι δεν μπορούν να σκεφτούν σωστά. Το μυαλό τους πάει στη μίζα, στο γιατί να το κάνει αυτός η ο άλλος, αν έγινε διαγωνισμός…
Διαγωνισμός γίνεται αν πληρώσει το κράτος. Αν άλλος βάζει τα λεφτά για να λύσει το πρόβλημα και στη συνέχεια κερδίσει από τους πελάτες που θα τον προτιμήσουν δεν καταλαβαίνω γιατί να μπαίνει το κράτος φρένο στην ανάπτυξη.
Στις σκανδιναβικές χώρες και όχι μόνο, οι σταθμοί φόρτισης είναι τόσοι πολλοί όσο και τα βενζινάδικα.
Ο κάθε ένας –ανάλογα με την τιμή που δίνει ο επιχειρηματίας αποφασίζει που θα σταματήσει για να γεμίσει τις μπαταρίες του.
Υπάρχει όμως και κάτι ακόμη που θεωρώ πολύ σημαντικό.
Οι Σκανδιναβοί έχουν πολλά κίνητρα για να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Και τα κίνητρα αυτά τους τα δίνουν οι κυβερνήσεις τους που «σπρώχνουν» με κάθε τρόπο την ηλεκτροκίνηση για να προστατεύουν το περιβάλλον.
Ανάλογα με την πολιτική κάθε κράτους οι κυβερνήσεις επιδοτούν από 25%-30% την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Τους απαλλάσσουν από τους φόρους. Οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν πληρώνουν διόδια ούτε ναύλα σε αρκετές από τις ακτοπλοϊκές τους μετακινήσεις. Ακόμη παρκάρουν ελεύθερα στα δημοτικά παρκινγκ .
Και το τελευταίο. Παρά το γεγονός ότι το 96% των ιδιοκτητών ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Σκανδιναβία διαθέτουν χώρο με δική τους πρίζα το κράτος έχει φροντίσει να έχει παντού πρίζες με φορτιστές. Στα δημοτικά παρκινγκ, στα σουπερ μάρκετ ακόμη κα στους χώρους των κινηματογράφων υπάρχουν σταθμοί φόρτισης.
Εκεί βλέπετε όσοι κάθονται σε θέσεις υπουργείων δεν σκέφτονται την καρέκλα τους αλλά το συμφέρον των ανθρώπων που υπηρετούν.
Ξέρετε ποιο είναι το κίνητρο που δίνει η Ελλάδα σε όσους έχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Απλά δεν πληρώνουν τέλος ταξινόμησης.
Από την άλλη αν ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο μιας εταιρίας κοστίζει 13.000 ευρώ το αντίστοιχο αυτοκίνητο με μπαταρίες πουλιέται 18.000 ευρώ.
Δηλαδή αυτός που σκέφτεται οικολογικά πληρώνει περισσότερο από έναν άλλον που αγοράζει ένα αυτοκίνητο με βενζίνη η πετρέλαιο.
Ακόμη η Ελλάδα δεν έχει φροντίσει για τους σταθμούς φόρτισης. Για να πάς από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη αντί να έχει 30 σταθμούς φόρτισης έχει πέντε. Θα είχαμε σταθμούς αν άφηναν τους ιδιώτες να δημιουργήσουν με δικά τους χρήματα αλλά και με δικό τους ρίσκο σταθμούς φόρτισης. Σήμερα τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δίνουν αυτονομία 300 χιλιομέτρων. Για είναι σίγουρος όμως ένας κάτοχος θα πρέπει σε κάθε 250 χιλιόμετρα να σταματάει στους σταθμούς ταχείας φόρτιση και για 30 λεπτά να φορτίζει τις μπαταρίες του οχήματός του.
Πώς να ρισκάρει όμως να κάνει μεγάλο ταξίδι όταν οι σταθμοί φόρτισης είναι ελάχιστοι. Η Νέα Δημοκρατία υποσχέθηκε ότι θα ρίξει μεγάλο βάρος στην προστασία του περιβάλλοντος. Θα πρέπει όμως να δώσει μεγάλα κίνητρα αν θέλει να πετύχει τη μείωση της εκπομπής ρύπων.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη το διάστημα 2018-2019 σημειώθηκε σημαντικό άλμα. Τα ξένα κράτη έβαλαν στόχο ότι μέχρι το 2030 θα μειώσουν κατά 37,5% τη μόλυνση του περιβάλλοντος μόνο από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Για να πεισθούν οι Έλληνες ότι πρέπει να σκέφτονται οικολογικά θα πρέπει να υπάρχουν ισχυρά κίνητρα. Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη μπορεί να το πετύχει αν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο επιδοτείται και κοστίζει στον νέο πελάτη λιγότερο από το βενζινοκίνητο, αν τοποθετηθούν σταθμοί φόρτισης, αν δοθούν φοροαπαλλαγές. Λύσεις υπάρχουν αρκεί να σκέφτονται με ανοικτά μυαλά όσοι κάθονται σε νευραλγικές θέσεις στα υπουργεία.