Η εικόνα με το αναποδογυρισμένο μονοθέσιο της Alfa Romeo να έχει σφηνώσει ανάμεσα στον τοίχο των ελαστικών και τον προστατευτικό φράχτη στην πίστα του Σίλβερστον ήταν σοκαριστική. Όμως τα σύγχρονα μονοθέσια της Formula 1, αλλά και μικρότερων κατηγοριών, παρέχουν τον απαραίτητο χώρο επιβίωσης για τους οδηγούς, με αποτέλεσμα ο Γκούανγιου Ζου να βγει χωρίς ούτε μία… γρατζουνιά.
Καταλυτική τόσο στο ατύχημα του Ζου όσο και σε αυτό της Formula 2 που προηγήθηκε την Κυριακή, ήταν η παρουσία του Halo. Ενός προστατευτικού από τιτάνιο που μπορεί να λοιδορήθηκε το 2018 λόγω του σχήματός του αλλά και του ότι βρίσκεται στο οπτικό πεδίο των οδηγών, όμως όλα αυτά τα χρόνια έχει σώσει δεκάδες ζωές.
Russell, Zhou e Albon são os abandonos da 1ª volta. Os únicos que não regressaram à pitlane. Aqui está o que aconteceu. pic.twitter.com/BpNpSoedyG
— ▄▀▄▀ 𝗥𝗧𝗣 Mu̷n̷d̷i̷a̷l̷ ̷ F͓̽1͓̽ ▄▀▄▀ (@f1rtp) July 3, 2022
Τα ατυχήματα που «επέβαλαν» το Halo
Μετά το ατύχημα του Ζιλ Μπιανκί στο GP Ιαπωνίας το 2014, που οδήγησε ένα χρόνο μετά στον θάνατό του, η Formula 1 έπρεπε να δράσει και να πάρει μέτρα για την ασφάλεια των οδηγών. Στο παρελθόν είχαμε πολλά ατυχήματα που οδήγησαν σε σοβαρό τραυματισμό οδηγών ή στο θάνατό τους. H ένταξη μιας διάταξης που θα έκανε τα μονοθέσια ακόμα πιο ασφαλή ήταν πλέον μονόδρομος.
Ο γιος του Τζον Σέρτις, Χένρι, σκοτώθηκε σε αγώνα μικρής κατηγορίας μονοθεσίων όταν ελαστικό από προπορευόμενο μονοθέσιο τον χτύπησε στο κεφάλι. Το 2007, στο GP Αυστραλίας, οι Ντέιβιντ Κούλθαρντ και Άλεξ Βουρτς είχαν επαφή στη στροφή 3. Ο οδηγός της Williams εκτοξεύθηκε και πέρασε ξυστά μπροστά από το κράνος του οδηγού της Red Bull.
Το 2009, ένα ελατήριο από τη Brawn GP του Ρούμπενς Μπαρικέλο, έφυγε από το μονοθέσιο και χτύπησε τον Φελίπε Μάσα πάνω από το μάτι, αφήνοντάς τον αναίσθητο. Ο Βραζιλιάνος χειρουργήθηκε αρκετές φορές και επέστρεψε στο σπορ το 2010. Το 2012 στην εκκίνηση του GP Βελγίου ο Ρομέν Γκροζάν έχασε τα φρένα στη στροφή 1, προκάλεσε καραμπόλα ανάμεσα σε πολλά μονοθέσια και λίγο έλλειψε να χτυπήσει στο κεφάλι τον Φερνάντο Αλόνσο.
Τι είναι το Halo
Για να αποφευχθεί ανάλογο επικίνδυνο περιστατικό, το 2018 η Formula 1 υιοθέτησε το Halo, έπειτα από πολλά χρόνια ειδικής μελέτης και δοκιμών. Μια διάταξη κατασκευασμένη από ειδικό κράμα τιτανίου, που μπορεί να αντέξει το βάρος ενός διώροφου λεωφορείου ή 12.000 κιλά. Είναι το ισχυρότερο μέρος ενός μονοθεσίου και αποτελεί μέρος του σασί.
Το βάρος του είναι μόλις 7 κιλά και μπορεί να απωθήσει μεγάλα αντικείμενα όπως τροχοί ή θραύσματα μονοθεσίων. Ο εμπρός πυλώνας χωρίζεται σε δύο διόδους που καλύπτουν το κεφάλι του οδηγού, όμως η όραση δεν περιορίζεται. Η ένταξή του στη Formula 1 έφερε πολλές αντιδράσεις, τόσο από τον κόσμο αλλά και από τους οδηγούς. Όμως, με το πέρασμα του χρόνου αναγνωρίστηκε η σημασία του και το τι προσφέρει στην ασφάλεια των οδηγών, με τα λόγια τους είναι πλέον μόνο θετικά.
Πώς απέδειξε την αποτελεσματικότητά του
Το 2018 στην εκκίνηση του GP Βελγίου, είδαμε μια ανάλογη περίπτωση με την εκκίνηση του 2012. Ο Νίκο Χούλκενμπεργκ έπεσε πάνω στον Φερνάντο Αλόνσο, με τον Ισπανό να εκτοξεύεται και να περνά ακριβώς πάνω από τον Σαρλ Λεκλέρ. Εικόνες μετά το ατύχημα, σε συνδυασμό με ειδικές μετρήσεις, έδειξαν πως το Halo έσωσε τη ζωή του Μονεγάσκου.
Grosjean Bahrain
Το 2020 στο GP Μπαχρέιν, ο Ρομέν Γκροζάν είχε ένα τρομακτικό ατύχημα στην εκκίνηση του αγώνα. Ο Γάλλος έφυγε με πολλά χιλιόμετρα στις προστατευτικές μπαριέρες και το μονοθέσιό του πήρε φωτιά. Κατά τη σύγκρουση, το Halo απώθησε τις μπαριέρες από το να χτυπήσουν το κεφάλι του οδηγού και του επέτρεψε να ανασυρθεί μέσα από τις φλόγες.
Η Formula 1 και η παγκόσμια ομοσπονδία μηχανοκίνητου αθλητισμού (FIA) πιέζουν συνεχώς για να αυξηθεί η ασφάλεια με κάθε δυνατό μέσο. Το Halo έχει υιοθετηθεί σε μικρότερες κατηγορίες μονοθεσίων σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς έχει αναγνωριστεί η αξία του και το τι προσφέρει. Το συμβάν του Ζου είναι το πλέον πρόσφατο, αλλά όχι το τελευταίο.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.