Όσοι έχετε καλή μνήμη και μας διαβάζετε, θα θυμάστε ότι τα κινεζικά ηλεκτρικά πωλούνται στην Ευρώπη σε σημαντικά ψηλότερες τιμές από την Κίνα. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα κι αν οι δασμοί αυξηθούν σημαντικά, καμία διαφορά δεν θα μετακυλήσει στον καταναλωτή.
Πώς θα γίνει αυτό; Μα τα μεγάλα περιθώρια κέρδους που έχουν οι εταιρείες στα κινεζικά ηλεκτρικά θα τους επιτρέψουν να απορροφήσουν πιθανούς ευρωπαϊκούς δασμούς, ακόμα κι αν ανέλθουν έως και το 50%!
Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές είναι έτοιμες να επιβάλλουν μεγάλους δασμούς στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες για να δώσουν στις τοπικές μάρκες μια δεύτερη ευκαιρία, αλλά τώρα ορισμένοι ειδικοί διατείνονται ότι αυτό δεν θα κάνει σημαντική διαφορά.
Πιστεύουν ότι οι κινεζικές εταιρείες είναι τόσο αποτελεσματικές και τα περιθώρια κέρδους τους τόσο αυξημένα, που θα μπορούν εύκολα να απορροφήσουν τις οικονομικές κυρώσεις και θα συνεχίσουν να παραδίδουν EV σε προσιτές τιμές στους Ευρωπαίους πελάτες.
Οι νομοθέτες στην Ευρώπη ανησυχούν ότι οι κρατικές επιδοτήσεις δίνουν στις κινεζικές μάρκες ένα αθέμιτο οικονομικό πλεονέκτημα, καθώς τα μοντέλα τους έχουν αρχίσει να καταφθάνουν σε ολοένα και μεγαλύτερους αριθμούς. Από τις αρχές του τρέχοντος έτους ερευνούν την κατάσταση. Επισκέφτηκαν κινεζικά εργοστάσια και αναμένεται να λάβουν απόφαση στο άμεσο μέλλον σχετικά με τους δασμούς που θα επιβάλλουν.
Οι αναλυτές αναμένουν ότι η Ευρώπη θα ανακοινώσει δασμούς 30%, αλλά ειδικοί δήλωσαν ότι αυτή η στρατηγική θα αποδειχτεί αναποτελεσματική στο να μειώσει τον αριθμό των κινεζικών ηλεκτρικών που φτάνουν στην Ευρώπη. Οι αναλυτές προτείνουν ότι οι δασμοί θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 50%, ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα και τα κινεζικά ηλεκτρικά να χάσουν το τιμολογιακό τους πλεονέκτημα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν συμφωνούν όλες οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες με την επιβολή δασμών. Ο Elon Musk είναι αντίθετος, το ίδιο κι ο Carlos Tavares της Stellantis που δήλωσε ότι θα φέρουν εφησυχασμό στις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες και δεν θα γίνουν ανταγωνιστικοί μακροπρόθεσμοι έναντι των Κινέζων.
Εν τω μεταξύ, η Κίνα δεν θα κάτσει με σταυρωμένα τα χέρια. Η ασιατική οικονομία είναι έτοιμη να προχωρήσει σε επιβολή φόρων 25% σε ευρωπαϊκά και αμερικανικά μοντέλα σε περίπτωση που προχωρήσουν οι τιμωρητικοί δασμοί προς τα κινεζικά EV.