Μεγάλη είναι η συζήτηση που έχει ξεκινήσει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προχωρήσει το σχέδιό της για πλήρη κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035 και μετά.
Στόχος αυτής της απόφασης είναι να μηδενιστούν οι ρύποι των νέων αυτοκινήτων που θα κατασκευαστούν από εκείνη τη χρονιά και μετά.
Ενώ με βάση μία μέση ηλικία ζωής των 15 ετών, η Ε.Ε. θέλει να έχει εξασφαλίσει μηδενικούς ρύπους από τα αυτοκίνητα το 2050, που είναι και το όριο που έχει τεθεί παγκόσμια για τις μεγάλες δράσεις σε ότι αφορά το κλίμα.
Όμως οι αντιδράσεις από κάποιες χώρες είναι πολλές και έχουν ήδη εκφραστεί.
Με πρώτη την Γερμανία, με τον υπουργό Οικονομικών να έχει ήδη εκφράσει τις αντιδράσεις της κυβέρνησης της χώρας για αυτό το χρονοδιάγραμμα.
Πλέον έρχονται να προστεθούν ακόμα πέντε ευρωπαϊκές χώρες, η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Σλοβακία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία. Οι χώρες αυτές ζητούν να υπάρξει μία παράταση της εφαρμογής του μέτρου, από το 2035 στο 2040.
Πρακτικά, οι πέντε χώρες ζητούν το 90% των οχημάτων που θα παράγονται από το 2035 να είναι μηδενικών ρύπων και να γίνει 100% το 2040, ενώ για τα ελαφρά επαγγελματικά θέλουν το 80% να είναι καθαρό το 2035 και το 100% από το 2040.
Ο λόγος που οι χώρες αυτές ζητούν την παράταση είναι γιατί υπάρχουν αρκετές οικονομικές και κοινωνικές διαφορές μεταξύ των χωρών της Ευρώπης, ιδίως μεταξύ Βορρά και Νότου, με τεράστιες δυσκολίες στην εξάπλωση ενός δικτύου φορτιστών
Ενώ υπάρχουν και πολλές κοινωνικές ανισότητες που δύσκολα μπορούν να υποστηρίξουν την ολοκληρωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ιδίως για τις φτωχότερες χώρες.
Η πρόταση της Ε.Ε. βρίσκεται υπό συζήτηση μεταξύ των αρμόδιων υπουργών των χωρών της Ένωσης, και χρειάζεται να συμφωνήσουν πριν καταλήξουν στο τελικό κείμενο.
Πάντως, ήδη το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ψηφίσει θετικά στο ενδεχόμενο κατάργησης των κινητήρων από το 2035.
Πέρα από την Ε.Ε. και οι περισσότερες εταιρίες έχουν συμφωνήσει με αυτό το χρονοδιάγραμμα, αν και δεν λείπουν οι φωνές των σκεπτικιστών που υποστηρίζουν ότι θα χρειαστεί ένα τεράστιο πρόγραμμα δημιουργίας δικτύου φορτιστών έτσι ώστε να είναι εφικτή η αποκλειστική κυκλοφορία μόνο ηλεκτρικών αυτοκινήτων.