Ο Αντρέ-Γκυστάβ Σιτροέν (André-Gustave Citroën, 5 Φεβρουαρίου 1878 – 3 Ιουλίου 1935) ήταν Γάλλος βιομήχανος. Είναι γνωστός κυρίως για την ομώνυμη αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και για την εφαρμογή του γραναζιού με διπλή κεκλιμένη οδόντωση.
Γεννήθηκε στο Παρίσι στις 5 Φεβρουαρίου 1878 και ήταν ο πέμπτος γιος του ολλανδοεβραίου εμπόρου διαμαντιών Λεβί Σιτρούν και της πολωνοεβραίας Μάζρα Κλάινμαν. Όταν ο πατέρας του μετακόμισε στο Παρίσι από το Άμστερνταμ πρόσθεσε στο επώνυμό του ένα διαλυτικό κι έτσι προέκυψε το Σιτροέν.
Ο Αντρέ Σιτροέν (Andre Citroen) έχασε πολύ μικρός τον πατέρα του, που αυτοκτόνησε το 1883. Το 1900 ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο του Παρισιού και μέχρι να εισέλθει την παραγωγική διαδικασία επισκέφθηκε τους συγγενείς της μητέρας του στο Λοτζ της Πολωνίας, όπου διατηρούσαν εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας.
Εκεί πήρε ιδέες από τον τρόπο λειτουργίας των μηχανών και όταν επέστρεψε στη Γαλλία κατασκεύασε το διπλό ελικοειδές γρανάζι, το οποίο αποτέλεσε τομή στην αυτοκίνηση.
Εκμεταλλεύθηκε την ανακάλυψή του αυτή με την ίδρυση μιας συνεταιρικής επιχείρησης το 1905, που τροφοδοτούσε τις γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου διηύθυνε τη δική του εταιρεία, που προμήθευε με πολεμικό υλικό το γαλλικό στρατό και απασχολούσε προσωπικό 12.000 ατόμων. Μετά τη λήξη του Πολέμου, το 1918, η επιχείρησή του έμεινε χωρίς αντικείμενο και ο Σιτροέν αποφάσισε να στραφεί στην κατασκευή αυτοκινήτων.
Ως σήμα της νέας εταιρείας του υιοθέτησε το διπλό γαλόνι (το διακριτικό του έλληνα λοχία ανεστραμμένο). Η επικρατέστερη εκδοχή για την επιλογή του αυτή είναι ότι το έκανε σε ανάμνηση της ανακάλυψης από τον ίδιο του διπλού ελικοειδούς γραναζιού. Κάποιοι λένε ότι ήθελε να θυμηθεί τη θητεία του στο στρατό και την πολεμική βιομηχανία, ενώ άλλοι ισχυρίζονται ότι πρόκειται για μασονικό σύμβολο, καθώς ο Αντρέ Σιτροέν ήταν επίλεκτο μέλος της Στοάς του Παρισιού «Θετική φιλοσοφία».
Το πρώτο μοντέλο που παρουσίασε η νεοσύστατη «Σιτροέν» ήταν το Type A, με ημερήσια παραγωγή 100 αυτοκινήτων, τη μεγαλύτερη από οποιονδήποτε άλλο ευρωπαίο κατασκευαστή. Το μοντέλο πούλησε περίπου 25.000 κομμάτια, μέχρι το 1921, οπότε αποσύρθηκε από την αγορά. Ακολούθησε το 5CV το 1923 και το 11CV το 1934 που ήταν το πρώτο εμπροσθοκίνητο όχημα στην ιστορία της αυτοκίνησης.
Η πανάκριβη εξέλιξη του μοντέλου «γονάτισε» οικονομικά την εταιρεία. Οι πιστωτές άρχισαν τις κατασχέσεις και η Σιτροέν πέρασε στα χέρια της εταιρείας ελαστικών «Μισελέν» (εκτός από ικανός μηχανικός Σιτροέν ήταν και μανιώδης χαρτοπαίκτης, με αποτέλεσμα να χρεοκοπήσει την επιχείρηση, που εξαγοράσθηκε από τον μεγαλύτερο πιστωτή της, την Michelin).
Ο Αντρέ Σιτροέν, καταβεβλημένος από τον καρκίνο του στομάχου από τον οποίο έπασχε, πέθανε στο Παρίσι στις 3 Ιουλίου 1935.
Η «Σιτροέν» υπό την καθοδήγηση της «Μισελέν» έγραψε λαμπρές σελίδες στην ιστορία του αυτοκινήτου. Δημιούργησε φανατικούς οπαδούς με το θρυλικό και ταπεινό 2CV, που μόνο η Πόρσε και η Φεράρι είχαν στην κατηγορία των σπορ αυτοκινήτων. Σήμερα, η Σιτροέν συνεχίζει την πορεία της ως μέλος του γαλλικού ομίλου PSA Peugeot-Citroen.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.