Πολλοί Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, από το επόμενο μόλις έτος είναι αναγκασμένοι να μειώσουν τα επίπεδα CO2 που εκπέμπουν τα οχήματά τους, διαφορετικά ενέχει ο κίνδυνος να έρθουν αντιμέτωποι με τεράστια πρόστιμα.
Όπως έχει γίνει γνωστό η κλιματική πολιτική της Ευρώπης θέλει το τέλος της πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, κάτι το οποίο φαίνεται ότι δεν αλλάζει.
Προτού, ωστόσο, περάσουμε σε ένα καθεστώς πώλησης οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων, η ΕΕ έχει ζητήσει τη σταδιακή μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των αυτοκινήτων που κατασκευάζουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ειδικότερα, με αφετηρία το 2025 και μέχρι το 2029, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για κάθε καινούργιο αυτοκίνητο δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 93,6 γρμ. CO2/χλμ., με βάση το πρότυπο WLTP, όταν μέχρι το 2024 το όριο ήταν 115,1 γρμ.
Σε περίπτωση που οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του στόλου ενός κατασκευαστή ξεπεράσουν τον συγκεκριμένο στόχο εκπομπών, ο κατασκευαστής υποχρεούται να καταβάλει ένα πρόστιμο ύψους 95 ευρώ ανά γραμμάριο CO2/χλμ. υπέρβασης του στόχου, για κάθε νέο όχημα που έχει ταξινομηθεί κατά το έτος αυτό.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι απόλυτα προετοιμασμένες για τα αυστηρότερα όρια του 2025, αλλά πολλές δείχνουν να απέχουν κατά πολύ από τον συγκεκριμένο στόχο με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με πρόστιμα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών, αποκαλύπτει ότι οι μέσες εκπομπές CO2 στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ), το έτος 2023, μειώθηκαν σε 107 γρμ. CO2/χλμ, αλλά για να επιτευχθεί ο στόχος των 93,6 γρμ. απαιτούνται ενέργειες που προσώρας φαντάζουν αδύνατες. Εκ των πρωτοπόρων είναι η Volvo, η οποία έχει διαπρέψει με μια εντυπωσιακή μέση τιμή εκπομπών μόλις 66 γρμ. CO2/χλμ.
Τον κώδωνα του κινδύνου έχει κρούσει μεταξύ άλλων ο Πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), Luca de Meo, επισημαίνοντας ότι η ενδεχόμενη αποτυχία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών να συμμορφωθούν με τον στόχο του 2025 ενδέχεται να επιφέρει πρόστιμα ύψους έως και 15 δισ. ευρώ. Σύμφωνα, μάλιστα, με εκτιμήσεις, ορισμένοι κατασκευαστές κινδυνεύουν με πέναλτι έως και 3.000 ευρώ για κάθε μοντέλο που ταξινομούν.
Σωσίβιο για τους κατασκευαστές θα μπορούσε να αποτελέσει η επιτάχυνση εξηλεκτρισμού του στόλου τους, κάτι το οποίο φαίνεται ασύμφορο εν μέσω μιας περιόδου μείωσης των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η οποία οφείλεται στις υψηλές τιμές των εν λόγω οχημάτων, τις περιορισμένες κρατικές επιδοτήσεις και τη μειωμένη διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης.
Στις 19 Σεπτεμβρίου, ο ACEA, μέσω επιστολής, ζήτησε ανακούφιση από τα πρόστιμα που απειλούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αν δεν πετύχουν τους στόχους εκπομπών CO2 που θα τεθούν σε ισχύ το 2025, μιας και διαφορετικά η οικονομική ζημιά που θα υποστούν θα είναι τεράστια.
Από το 2029, το όριο θα μειωθεί περαιτέρω στα 49,5 γρμ. μέχρι να φτάσουμε στο 2035 όταν και οι εκπομπές CO2 για τα καινούργια αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι μηδενικές.