Ο χειμώνας πλησιάζει πλέον με ταχείς ρυθμούς και οι αλλαγές στις καιρικές συνθήκες και τη θερμοκρασία φέρνουν μαζί τους και αλλαγές στην συμπεριφορά του αυτοκινήτου μας.
Οι χαμηλές θερμοκρασίες είναι και εκείνες που αλλάζουν κατά κύριο λόγο τη συμπεριφορά ενός αυτοκινήτου επηρεάζοντας με διαφορετικό τρόπο και «ένταση» διάφορα μέρη του.
Γι’ αυτό το λόγο είναι καλό να γνωρίζουμε ποια είναι αυτά τα σημεία και να έχουμε το νου μας σε συγκεκριμένους τομείς ώστε να οδηγούμε πάντα με ασφάλεια προσέχοντας παράλληλα την υγεία του αυτοκινήτου μας.
Μειωμένη απόδοση από τα ελαστικά
Τα ελαστικά που έχουμε στο αυτοκίνητό μας είναι και εκείνα που επηρεάζονται περισσότερο στη συμπεριφορά τους κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε κατά κύριο λόγο θερινά σετ ελαστικών, τα οποία λειτουργούν ιδανικά σε θερμοκρασίες άνω των 15 βαθμών Κελσίου με τα χειμερινά ελαστικά να αποτελούν μια περιοδική λύση για τις βόρειες περιοχής της χώρας.
Θερμοκρασίες κοντά στους 10 βαθμούς ή και χαμηλότερα είναι ένα συχνό φαινόμενο τον χειμώνα και στην Ελλάδα, πολύ πιο συχνό φυσικά στις βόρειες περιοχές. Σε αυτές τις θερμοκρασίες η συμπεριφορά των θερινών ελαστικών αλλάζει σημαντικά με τη γόμα τους να σκληραίνει.
Τη σκληρότερη γόμα ο οδηγός ενός αυτοκινήτου την καταλαβαίνει στη λειτουργία της ανάρτησης και στη συνολική άνεση που του προσφέρει το αυτοκίνητο αλλά και από τα μειωμένα επίπεδα πρόσφυσης του ελαστικού και σε στεγνό οδόστρωμα.
Παράλληλα, αυτή την περίοδο του έτους, σημαντικές είναι και οι αυξομειώσεις στη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, κάτι που επηρεάζει και την πίεση των ελαστικών του αυτοκινήτου μας.
Καλό είναι λοιπόν να προσέχουμε τις πιέσεις μας και να τις ελέγχουμε σε πιο τακτά χρονικά διάστημα -μια φορά την εβδομάδα- ώστε να μειώσουμε τις φθορές των ελαστικών μας και την κατανάλωση και θα έχουμε παράλληλα τα καλύτερα δυνατά επίπεδα πρόσφυσης.
Αυξημένη κατανάλωση λιπαντικού
Το λιπαντικό που φέρει ο κινητήρας μας είναι το επόμενο στοιχείο που επηρεάζεται κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Αναφερόμαστε στα πρώτα λεπτά μετά την εκκίνησή του το μοτέρ φτάνει πιο αργά σε θερμοκρασία λειτουργίας, κάτι που ισχύει και για τις ανοχές του.
Το παραπάνω έχει ως συνέπεια να εισχωρεί λίγο περισσότερο λάδι στους θαλάμους καύσης του μοτέρ και έτσι να καίγονται λίγο μεγαλύτερες ποσότητες, οι οποίες είναι μεγαλύτερες στα αυτοκίνητα που είναι παλιότερης τεχνολογίας.
Οπότε καλό είναι να ελέγχουμε την κατανάλωση λαδιού του κινητήρα μας πιο συχνά τον χειμώνα, ειδικά αν έχουμε στην κατοχή μας αυτοκίνητο ηλικίας άνω των δέκα ετών.
Χαμηλές θερμοκρασίες ίσον καλύτερες επιδόσεις
Σε σχέση με τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου και ειδικότερα την άνοιξη και το καλοκαίρι, τον χειμώνα ο κινητήρας μας φτάνει σε ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα απόδοσης, κάτι που γίνεται πιο αισθητό στα υπετροφοδοτούμενα μηχανικά σύνολα.
Ο λόγος γι’ αυτό «εντοπίζεται» στο αέρα που είναι πυκνότερος λόγω των χαμηλότερων θερμοκρασιών και έτσι εισέρχεται σε μεγαλύτερες δόσεις στους θαλάμους καύσης κατά τη λειτουργία του μοτέρ βελτιώνοντας τόσο την απόδοση όσο και την κατανάλωση.
«Δύσκολος» ο χειμώνας για τα ηλεκτρονικά συστήματα
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι εφοδιασμένα με δεκάδες ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού του κάνοντας έτσι την οδήγηση σημαντικά πιο ασφαλή σε σχέση με το παρελθόν.
Αυτά τα συστήματα λειτουργούν κυρίως με τη συμβολή ραντάρ και καμερών που «διαβάζουν» το δρόμο για να εντοπίσουν τυχόν επικίνδυνες καταστάσεις και να προετοιμάσουν ή να ενεργοποιήσουν ανάλογα τα σύστημα ασφάλειας.
Με τις βροχές και τα χιόνια και τα λασπόνερα να αποτελούν πολύ συχνά φαινόμενα την ψυχρότερη περίοδο του έτους, τα εν λόγω συστήματα ενδέχεται να μην λειτουργήσουν σωστά, αν τα… «μάτια» τους δεν βλέπουν καθαρά. Καλό είναι λοιπόν να διατηρούμε το αυτοκίνητο μας καθαρό, τουλάχιστον στα σημεία ου φέρει αισθητήρες και κάμερες.