ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Θα μελετήσει κάποιος στα Επιτελεία την κατάρρευση του συριακού Στρατού; Ή νομίζουν ότι «Δεν μας αφορά»;
prodeals

Δοκιμάζουμε στη Βαρκελώνη το CUPRA Born VZ

Μαζί με το Tavascan, η ισπανική εταιρεία μας έδωσε την ευκαιρία να πάρουμε μια γεύση από το πιο σπορ κόμπακτ EV της

Δοκιμάζουμε στη Βαρκελώνη το CUPRA Born VZ

Η αλήθεια είναι ότι το CUPRA Born δεν είναι το πρώτο μοντέλο που θα μας ερχόταν στο νου για να πούμε «φτιάξτε και μια σπορ έκδοση».

Το ισπανικό κόμπακτ ηλεκτρικό προέρχεται απευθείας από το Volkswagen ID.3, αν και με την ανάλογη αύρα της CUPRA που δίνει αισθητικά εκείνο το κάτι τις που βάζει την υποθήκη για μια τέτοια σκέψη. Ωστόσο, κάτω από τα ρούχα ο Ισπανός κατασκευαστής μας επιφυλάσσει ένα ελκυστικό τεχνικό φύλλο. Και έρχεται να το υπογράψει ανάλογα, βάζοντας το διακριτικό «VZ». Δύο γράμματα που αποτελούν συντομογραφία του «veloz» που στα ισπανικά πάει να πει «γρήγορο». Κάτι ανάλογο που κάνει το Wolfsburg με το διακριτικό «GTX».

Ας δούμε λοιπόν τι λένε τα νούμερα. Το CUPRA Born VZ αποδίδει 325 άλογα και 545 Nm. Η απόδοση που έχει ανακοινώσει ο όμιλος και για το μελλοντικό ID.3 GTX. Το μοτέρ που βρίσκεται κάτω από το πάτωμα του πορτμπαγκάζ πρόκειται για το σύγχρονο μόνιμου μαγνήτη APP550 από το σουπερμάρκετ της Volkswagen. Αλλά μπουσταρισμένο. Με τα 545 Nm που περνούν στον πίσω άξονα.

Απόδοση που μεταφράζεται σύμφωνα με το εργοστάσιο σε 5,7 δευτερόλεπτα για το σπριντ των 0-100 km/h και σε 200 km/h τελική ταχύτητα -από 160 των άλλων Born. Αναμφισβήτητα εντυπωσιακές επιδόσεις, αν κι εμπρός στα 435 άλογα ενός MG4 Xpower που πιάνει τα πρώτα 100 km/h από στάση σε 3,8” μάλλον δεν λένε και πολλά πράγματα. Βέβαια, τα αυτοκίνητα, ακόμα και τα ηλεκτρικά δεν τα κρίνουμε μόνο για τις επιδόσεις τους στις ευρείες. Κι για την περίπτωση του CUPRA Born VZ, εκτός όμως από τους αριθμούς, η φίρμα της Abrera αναφέρεται εμφατικά σε πολύ πιο δυναμική συμπεριφορά χάρη στο βελτιωμένο set-up του αυτοκινήτου. Νέα ρύθμιση για το πεντάλ του φρένου, πιο σκληρή ανάρτηση, ακριβέστερο τιμόνι…

Στην καμπίνα, η CUPRA έχει επίσης τοποθετήσει νέα καθίσματα Cupbucket της Sabelt, ανάλογα με αυτά που γνωρίσαμε στο Tavascan. Kατασκευασμένα από ανακυκλωμένο ύφασμα Seaqual Yarn και Dinamica, ένα υλικό που περιέχει 73% ανακυκλωμένο πολυεστέρα. Επιπλέον, το νέο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας του Ομίλου Volkswagen υποστηρίζεται από οθόνη 12,9 ιντσών σε σύγκριση με 12 ίντσες προηγουμένως, περιλαμβανομένης μιας φωτιζόμενης μπάρας αφής που ελέγχει τον κλιματισμό και την ένταση του ήχου.

Εξωτερικά, το CUPRA Born VZ διακρίνεται από αρκετές ορατές διαφορές. Ένας λογότυπος «VZ» υπάρχει στην πόρτα του πορτμπαγκάζ και δύο χρώματα προστέθηκαν στον κατάλογο του αυτοκινήτου: Esterel Green και Midnight Black -με το πρώτο αποκλειστική απόχρωση για το VZ. Ακόμα υπάρχουν δύο νέα ντιζάιν για τις ζάντες, ειδικά σχεδιασμένα για το Born VZ, αναλαμβάνοντας να το ξεχωρίσουν από τα άλλα Born.
Με τον σπορ χαρακτήρα τους να επισημαίνεται από τρισδιάστατα χαλκόχρωμα ένθετα. Η CUPRA διευκρινίζει ότι το Born είναι εξοπλισμένο με φαρδύτερες ζάντες (8,0Jx20” αντί των 7,5Jx19” και 7,5Jx20”), μέρος του αναθεωρημένου set-up για το δυνατότερο Born VZ.

Η CUPRA αναφέρει με ένταση ότι έχει γίνει εκτεταμένη δουλειά στο πλαίσιο για να υποδεχτεί την πρόσθετη ισχύ. Η νέα ανάρτηση DCC Sport προσφέρει καλύτερο έλεγχο χάρη στις βελτιστοποιημένες ρυθμίσεις και στις νέες αντιστρεπτικές δοκούς. Όπως είδαμε και στο Tavascan, η DCC Sport δίνει μια ωραία ισορροπία μεταξύ σπορτίβ και απαίτησης για πιο άνετη οδήγηση. Η σαφής προτεραιότητα στην εξομάλυνση των ανισομερειών του δρόμου πάντως, δεν το εμποδίζει να εγγράφει με πείσμα το μπροστινό του στις στροφές .

Πρέπει να παραδεχτούμε ότι οι συνθήκες της δοκιμής ήταν αρκετά καλές παρά το περιορισμένο του χρόνου. Διότι η CUPRA είχε επιλέξει ορεινές διαδρομές, στεναδούρες είναι η αλήθεια, με σχετική ασφάλεια από τις κάμερες που κατακλύζουν τους ισπανικούς δρόμους. Οπότε, η μόνη σου έννοια ήταν να μην πάρεις κάποιον ανυποψίαστο αντιδιερχόμενο αγκαλιά. Ως εκ τούτου ό,τι έκανες, ήταν όταν είχες ορατή ολόκληρη την επόμενη στροφή. Και στην κατηφοριά με αφ’ υψηλού εποπτεία, ακόμη καλύτερα.

Το πρώτο καλό μήνυμα είναι ότι το CUPRA Born VZ συμπεριφέρεται με ζωντάνια στις στροφές. Kαι χάρη στην ισορροπία του, με την κατανομή της μάζας μεταξύ του εμπρός και πίσω άξονα να είναι 48/52%, καταφέρνει να καμουφλάρει καλά τα πολλά κιλά του.

Τα «ελαφρύ» μπροστινό ακούει στο τιμόνι με ζωντάνια, η ελκτική πρόσφυση πίσω είναι καλή, αν και θα δεις μια μικρή ολίσθηση με τις λειτουργίες ESP Sport και ESP Off. Σε γενικές γραμμές, ο πίσω άξονας δεν τεμπελιάζει, και η αίσθηση είναι πολύ ευχάριστη στρίβοντας στον δρόμο. Και στην περίπτωση του CUPRA Born VZ δεν μπορούμε να μιλήσουμε για ένα προσηλωμένα σπορ αυτοκίνητο. Αλλά από την άλλη, πιέζοντας αναδύεται μια σπορτίβ αύρα που τελικά προσφέρει πραγματική οδηγική απόλαυση.

Το πεντάλ του φρένου είναι επίσης πιο φυσικό και λιγότερο σπογγώδες απ’ ό,τι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα στο Born. Όταν φρενάρεις δυνατά όμως, το μεγάλο βάρος γίνεται απόλυτα αντιληπτό. Κοινός τόπος βέβαια για τα βαριά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Που για την περίπτωσή μας μάλιστα, βασίζεται σε ταμπούρα στο πίσω μέρος. Με το κλασικό φλουτάρισμα της αίσθησης στην αρχική διαδρομή του πεντάλ.

Για να είμαστε δίκαιοι πάντως, ύστερα από πέντε έξι στροφές με ισάριθμα φρεναρίσματα, βρίσκεις τη δοσολογία που απαιτεί το πεντάλ και η αίσθηση σου κάνει ακριβέστερη απ’ ό,τι στην αρχή. Και τελικά αναθεωρείς την πρώτη εντύπωση και συμφωνείς με τα λεγόμενα της CUPRA που μιλά για καλύτερο και πιο ομοιογενές φρενάρισμα.

Ανάμεσα στα νέα χαρακτηριστικά του νέου CUPRA Born VZ ανακαλύπτουμε τις μανέτες πίσω από το τιμόνι. Που έχουν να κάνουν με τη διαχείριση του επιπέδου ανάκτησης ενέργειας, αυξάνοντας την επιβράδυνση. Το πιο ενισχυμένο επίπεδο είναι κι εκείνο που θα εκτιμήσουν όσοι έχουν συνηθίσει σε ηλεκτρικά και υβριδικά. Χωρίς να φτάνει μέχρι τη λειτουργία «One Pedal», αυτή η ανάκτηση σου παρέχει ικανοποιητικά ρευστή διαχείριση πέδησης.

Χάρη στην ανάκτηση και στην μπαταρία με τις ωφέλιμες 79 kWh, η CUPRA ανακοινώνει αυτονομία 570 km μεταξύ δύο επαναφορτίσεων. Με το BMS της μπαταρίας να επιτρέπει μέγιστη ισχύ φόρτισης 170 kW σε DC. Που μεταφράζεται σε 30 λεπτά για να γεμίσεις από το 10% στο 80%. Από την άλλη ο ενσωματωμένος φορτιστής επιτρέπει μέγιστη ισχύ 11 kW σε AC.

Το πεδίο της δοκιμής δεν μας επέτρεψε να πάρουμε αξιόπιστη μέση κατανάλωση, καθώς δεν υπήρχε πόλη. Ωστόσο, σε μια μικρής διάρκειας δοκιμή (το κύριο μενού ήταν το Tavasacan) που περιελάμβανε ανηφοριές και κατηφοριές, με επιλεγμένη πίεση όπου υπήρχε ορατότητα, το όργανο έγραψε 17,8 kWh/100 km. Που σημαίνει αυτονομία κάτι παραπάνω από 440 km και πάντως σημαντικά μικρότερη από την επίσημη αυτονομία.

Αναμφισβήτητα, ένα ασφαλές συμπέρασμα για το CUPRA Born VZ ύστερα από λίγες δεκάδες χιλιόμετρα είναι παρακινδυνευμένο. Ωστόσο, αρκούν για να σχηματίσεις μια πρώτη άποψη. Και αυτή είναι ότι η CUPRA έχει δουλέψει σκληρά για να φτιάξει μια premium βιτρίνα για το κόμπακτ EV της. Όπως μεθοδική αντιλαμβάνεσαι πίσω από το τιμόνι του και τη δουλειά που έχει γίνει προκειμένου το Born VZ να γίνει σπορ.

Παρόλα αυτά, ο απολογισμός δείχνει τους συμβιβασμούς στους οποίους υποχρεώθηκε η φίρμα της Abrera. Και πρώτα και κύρια τους περιορισμούς που έθεσε η ίδια η βάση MEB. Όταν λοιπόν επιχειρείς να ικανοποιήσεις δύο αντίρροπους χαρακτήρες, το πιθανότερο είναι να μην ικανοποιήσεις κανέναν. Έτσι, το CUPRA Born VZ δεν είναι στην πραγματικότητα απόλυτα επιτυχημένο ούτε ως άνετο premium ούτε ως σπορ ηλεκτρικό.

Αν σας ακούγεται αρνητική η ετυμηγορία μας, δεν είναι. Μπορεί το Born VZ να μην αίρεται στο σπορ επίπεδο που αναμένεις από ένα CUPRA, αλλά βρίσκεται ένα ή και περισσότερα βήματα εμπρός από το Born που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Το νέο set-up το έβαλε στον χάρτη των ηλεκτρικών με διασκεδαστική οδική συμπεριφορά. Ή ακόμα καλύτερα είναι το μόνο κόμπακτ ηλεκτρικό hatch με σπορτίβ οδική συμπεριφορά. Και εγγενώς, το μόνο ευρύχωρο (και σπορτίβ) κόμπακτ EV στην αγορά.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Ο τιμοκατάλογος για το νέο CUPRA Born VZ δεν έχει ακόμη καθοριστεί ούτε καν στην Ισπανία. Με την τιμή του να εκτιμούμε ότι θα κάτσει ανάμεσα στις 40 και στις 45 χιλιάδες ευρώ. Το εμπορικό λανσάρισμα προβλέπεται για το φθινόπωρο, με τον άνοιγμα του βιβλίου των παραγγελιών να γίνεται μέσα στον τρέχοντα μήνα.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.