Η Honda και η Nissan, δύο από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ιαπωνία, ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να συγχωνευθούν, δημιουργώντας έναν γίγαντα που θα καταλάβει την τρίτη θέση παγκοσμίως σε πωλήσεις, με την αξία της νέας εταιρείας να δείχνει πως θα ξεπεράσει τα 50 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι δύο εταιρείες υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας, το οποίο περιλαμβάνει και τη συμμετοχή της Mitsubishi Motors, μέλους της Nissan Alliance, στις συζητήσεις για την ολοκλήρωση της συγχώνευσης.
Όταν ολοκληρωθεί η συγχώνευση, η αξία της νέας εταιρείας θα ξεπεράσει τα 50 δισεκατομμύρια δολάρια, με βάση την τρέχουσα κεφαλαιοποίηση των τριών εταιρειών, με στόχο τη δημιουργία ενός από τους τρεις μεγαλύτερους ομίλους αυτοκινήτων παγκοσμίως, πίσω από την Toyota και τη Volkswagen.
Σημειώνεται, πως ο προτεινόμενος όμιλος θα πουλά περίπου 7 εκατομμύρια οχήματα ετησίως.
Ο πρόεδρος της Honda, Τοσιχίρο Μίμπε, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι: «η Honda θα ηγηθεί αρχικά της νέας διοίκησης, ενώ οι αρχές και οι μάρκες των τριών εταιρειών θα διατηρηθούν. Ο στόχος είναι η ολοκλήρωση της συγχώνευσης μέχρι τον Αύγουστο του 2026.
Η νέα συνεργασία θα επιτρέψει στις εταιρείες να ανταποκριθούν καλύτερα στις απαιτήσεις της αγοράς και να ενισχύσουν τη θέση τους στη βιομηχανία».
- Ανησυχίες και προκλήσεις για την «επόμενη μέρα» της συγχώνευσης
Η στρατηγική κίνηση αναμένεται να αλλάξει τις ισορροπίες στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων, με τη δημιουργία ενός νέου ισχυρού παίκτη, ικανού να ανταγωνιστεί τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες σε καινοτομία και πωλήσεις.
Εξάλλου τόσο η Honda, όσο και η Nissan ακολουθούν ήδη την τάση άλλων μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως οι General Motors και Volkswagen, που επιδιώκουν συνέργειες για να αντιμετωπίσουν το υψηλό κόστος ανάπτυξης επόμενης γενιάς οχημάτων.
Ωστόσο υπάρχουν και κάποιες διόλου ασήμαντες ανησυχίες σχετικά με την επικείμενη συμφωνία.
Κατ’αρχάς η παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με τις μπαταρίες και τα εξελιγμένα λογισμικά, απαιτεί τεράστιες επενδύσεις, οι οποίες μέχρι σήμερα καλύπτονται κυρίως από τα κέρδη των παραδοσιακών μοντέλων βενζίνης και υβριδικών.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός, την επομένη της συγχώνευσης πρέπει να είναι κοινός υπό το πρίσμα ενός δόγματος, σε μια κατάσταση που υπάρχουν πλέον τρεις διαφορετικοί παράγοντες.
«Η επιτυχία της συγχώνευσης εξαρτάται από την ικανότητα των δύο εταιρειών να συνεργαστούν αποτελεσματικά και να δημιουργήσουν νέες αξίες» σύμφωνα με τον Τανγκ Τζιν, ανώτερο ερευνητή της Mizuho Bank.
«Χωρίς αυτές τις καινοτομίες, ο νέος όμιλος κινδυνεύει να γίνει ένα άθροισμα των αδυνάμων», υπογράμμισε σε σχετικές δηλώσεις που έκανε.
Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η αγορά της Κίνας, η μεγαλύτερη παγκοσμίως, παραμένει ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό πεδίο, με τοπικούς κατασκευαστές να αποκτούν σημαντικό προβάδισμα.
Οι απώλειες πωλήσεων και για τις δύο ιαπωνικές εταιρείες στην Κίνα καθιστούν το μέλλον τους ακόμα πιο αβέβαιο.