Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βιώνει μια περίοδο έντονων ανακατατάξεων, που ξεκίνησαν με την επιβολή δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα και τώρα συνεχίζονται με την επιβολή αυστηρών ορίων εκπομπών CO₂.
Από το 2019, η Ε.Ε. εφαρμόζει το σχέδιο «CAFE’» που ορίζει τη σταδιακή μείωση των μέσων εκπομπών για τα νέα αυτοκίνητα. Με την επόμενη αυστηροποίηση να μπαίνει σε ισχύ το 2025 και με στόχο μείωση 15% σε σχέση με το επίπεδο του 2020, οι κατασκευαστές απειλούνται με πρόστιμα €95 για κάθε γραμμάριο CO₂ ανά όχημα που υπερβαίνει το όριο των 94 g/km.
Η απειλή των προστίμων έχει συσπειρώσει κυβερνήσεις και κατασκευαστές, με τη Γαλλία και την Ιταλία να ηγούνται της προσπάθειας χαλάρωσης των αυστηρών αυτών περιορισμών.
Οικονομικές και πολιτικές πιέσεις
Η πίεση από τις κυρώσεις κατά των κινεζικών αυτοκινήτων, σε συνδυασμό με την αδύναμη πορεία των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά, έχει ωθήσει πολλές κυβερνήσεις να ζητήσουν ελαστικότητα στα όρια εκπομπών.
Χώρες όπως η Γαλλία και η Ιταλία αναζητούν πλέον συμμάχους ενόψει της προσεχούς συνάντησης της Ε.Ε. στην Βουδαπέστη. Στο πλευρό τους βρίσκονται ήδη η Ρουμανία με τη Dacia και η Τσεχία με την Skoda. Οι ηγέτες ανησυχούν ότι τα υψηλά πρόστιμα θα μειώσουν τους πόρους που διαθέτουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων, βάζοντας φρένο στη μετάβαση προς τη βιώσιμη κινητικότητα.
Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, που θέτει το φιλόδοξο στόχο να απαγορευτεί η πώληση συμβατικών αυτοκινήτων μέχρι το 2035, το Παρίσι προειδοποιεί για τους κινδύνους που ελλοχεύουν αν οι εταιρείες αντιμετωπίσουν πρόστιμα.
Όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας της Γαλλίας, Antoine Armand, «οι κατασκευαστές που επενδύουν στην ηλεκτροκίνηση δεν πρέπει να τιμωρούνται». Ο Γάλλος υπουργός ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει μια εναλλακτική λύση, ώστε οι εταιρείες που συμβάλλουν ουσιαστικά στη μετάβαση να μην επιβαρυνθούν οικονομικά τουλάχιστον έως το 2025.
Έντονες διαφωνίες και στη βιομηχανία
Η διαμάχη δεν περιορίζεται στα κράτη-μέλη, αλλά εντείνεται και εντός της αυτοκινητοβιομηχανίας. Από τη μια πλευρά, ο CEO της Renault και πρόεδρος της ACEA, Luca de Meo, εκφράζει έντονα τις ανησυχίες του για τα νέα όρια εκπομπών και ζητά μεταβατικά μέτρα.
Στον αντίποδα, ο CEO της Stellantis, Carlos Tavares, που υποστηρίζει ότι οι κανονισμοί δεν πρέπει να αλλάξουν τονίζοντας ότι «όλοι γνωρίζουν τους κανόνες εδώ και καιρό και είχαν τον απαραίτητο χρόνο για να προετοιμαστούν».
Η αντιπαράθεση για τα όρια εκπομπών CO₂ και το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη αποδεικνύει τις διαφορετικές προσεγγίσεις μεταξύ κυβερνήσεων και αυτοκινητοβιομηχανιών και φανερώνει τις βαθιές αντιφάσεις σε μια Ευρώπη που προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στη φιλόδοξη Πράσινη Συμφωνία και τις ανάγκες μιας τεχνολογικά μεταβατικής βιομηχανίας.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.