Τα ηλεκτρικά στην Ευρώπη αντιμετωπίζουν μια «συνεχή καθοδική τροχιά», σύμφωνα με την ACEA, την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. Αλλά ούτε η συνολική αγορά πήγε καλά τον περασμένο μήνα.
Ο Αύγουστος ήταν ο τέταρτος συνεχόμενος μήνας μείωσης των πωλήσεων, κυρίως λόγω των απότομων πτώσεων στις μεγαλύτερες αγορές BEV της Ευρώπης. Στη Γερμανία, τα ηλεκτρικά έπεσαν κατά 68,8% , ενώ η Γαλλία δεν έμεινε πολύ πίσω με πτώση 33,1%. Οι πωλήσεις BEV ανήλθαν συνολικά σε 92.627 μονάδες τον Αύγουστο του 2024, μια σαφή μείωση από τις 165.204 μονάδες τον ίδιο μήνα της προηγούμενης χρονιάς. Αυτή η δραματική πτώση είχε ως αποτέλεσμα το μερίδιο αγοράς των BEV να συρρικνωθεί στο 14,4%, από 21% τον Αύγουστο του 2023.
Οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων όλων των καυσίμων ανήλθαν συνολικά σε 643.637, σημειώνοντας πτώση 18,3% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Πτώση που αντιπροσωπεύει τα χαμηλότερα ποσοστά πωλήσεων τα τρία τελευταία χρόνια.
Οι πωλήσεις βενζινοκίνητων οχημάτων μειώθηκαν κατά 17,1%, αντιπροσωπεύοντας 213.057 μονάδες. Οι πωλήσεις ντίζελ μειώθηκαν κατά 26,4% στις 72.177 μονάδες, ενώ τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά σημείωσαν πτώση 22,3%, με 45.590 πωλήσεις. Είναι ενδιαφέρον ότι μόνο τα υβριδικά μπορούν να χαμογελούν, καταγράφοντας αύξηση 6,6% με 201.552 μονάδες.
Το χαμηλό μερίδιο αγοράς που έχουν τα ηλεκτρικά στην ΕΕ, που βρίσκεται επί του παρόντος στο 12,6% από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια στην ηλεκτροκίνηση για να συμμορφωθούν με τους αυστηρούς κανονισμούς εκπομπών και να προετοιμαστούν για την επικείμενη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη το 2035.
Ωστόσο, τώρα αντιμετωπίζουν τη σκοτεινή πραγματικότητα ότι οι καταναλωτές δεν μεταβαίνουν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τόσο γρήγορα όσο αρχικά αναμενόταν. Το διοικητικό συμβούλιο της ACEA επεσήμανε αρκετούς κρίσιμους παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτή τη «συνεχή καθοδική τροχιά» της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Τόνισαν την ανεπαρκή υποδομή φόρτισης, την έλλειψη επιδοτήσεων και φορολογικών κινήτρων σε κάποιες αγορές. Και βέβαια, η μειωμένη αγοραστική δύναμη επιδεινώνει περαιτέρω την κατάσταση, αφήνοντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αντιμετωπίζουν με αβεβαιότητα τη μετάβασή τους σε ένα ηλεκτρικό μέλλον.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εκφράζουν ανησυχίες ότι οι τρέχοντες κανονισμοί δεν αντικατοπτρίζουν «τη βαθιά αλλαγή στο γεωπολιτικό κι οικονομικό κλίμα τα τελευταία χρόνια». Στη δήλωσή τους τονίζουν ότι «η βιομηχανία δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει την αναθεώρηση των κανονισμών για το CO₂ το 2026 και το 2027». Αντίθετα, επιμένουν στην ανάγκη για «επείγουσα κι ουσιαστική δράση τώρα» για την αντιμετώπιση αυτών των πιεστικών προκλήσεων.
Υπό το πρίσμα αυτής της κατάστασης, το διοικητικό συμβούλιο της ACEA συνηγορεί υπέρ της «βραχυπρόθεσμης ανακούφισης» από τους αυστηρότερους στόχους CO₂ του 2025 για αυτοκίνητα και φορτηγά. Πιστεύουν ότι τέτοια μέτρα θα διευκόλυναν μια πιο ομαλή μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, διαφυλάσσοντας παράλληλα το βιομηχανικό μέλλον της Ευρώπης.