Οι έμπειροι οδηγοί γνωρίζουν ότι πρέπει να είναι πάντα προετοιμασμένοι για δυσάρεστες εκπλήξεις. Μεταξύ αυτών, για παράδειγμα, είναι η ενεργοποίηση της ενδεικτικής λυχνίας του λιπαντικού όταν ο κινητήρας λειτουργεί για να πετύχει την ενδεδειγμένη θερμοκρασία λειτουργίας. Ταυτόχρονα όμως, η στάθμη του λιπαντικού στον κινητήρα είναι φυσιολογική και παρόλα αυτά, το λαμπάκι κάνει την εμφάνισή του στον πίνακα οργάνων.
Ως γνωστόν, ένας κινητήρας που καταναλώνει λιπαντικό, περισσότερο από το συνηθισμένο, είναι δεδομένο ότι θα παρουσιάσει βλάβη. Η έλλειψη λίπανσης θα οδηγήσει αμέσως σε φθορά των κυλίνδρων, των εμβόλων και των εκκεντροφόρων, και σίγουρα θα χρειαστεί γενική επισκευή.
Πρόκειται για ένα δαπανηρό σέρβις και για να το αποτρέψετε θα πρέπει να ελέγχεται συχνά τον πίνακα οργάνων για τυχόν ενεργοποίηση της λυχνίας λαδιού. Ωστόσο, υπενθυμίζουμε ότι όλες οι λυχνίες κόκκινου χρώματος «μεταφράζονται» σε ακινητοποίηση του οχήματος με σκοπό να το προφυλάξουμε από την πλήρη καταστροφή.
Σε τρεις από τις τέσσερις περιπτώσεις, η συγκεκριμένη λυχνία θα σβήσει μόλις ο οδηγός προσθέσει λάδι και φτάσει στην επιθυμητή στάθμη. Το λιπαντικό μπορεί να «καταναλωθεί» λόγω λανθασμένων προδιαγραφών, της φυσιολογικής φθοράς του κινητήρα ή ακόμα και από διαρροή.
Ωστόσο, μερικές φορές η λυχνία ενεργοποιείται κατά τη διάρκεια της προθέρμανσης του κινητήρα και στη συνέχεια σβήνει, παρά το γεγονός ότι η στάθμη του λαδιού είναι η ενδεδειγμένη. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;
Η απάντηση, παραδόξως, είναι απλή και εντοπίζεται εύκολα. Πρόκειται για ένα σύμπτωμα που μας μαρτυρά ότι το φίλτρο λαδιού είναι βουλωμένο. Ακόμα, υπάρχει ενδεχόμενο να μην έχει αντικατασταθεί πρόσφατα ή με την τελευταία αλλαγή λαδιών, καθώς και να μην έχει χρησιμοποιηθεί ένα που πληροί τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
Η πίεση στο κύκλωμα λίπανσης του κινητήρα είναι τεράστια και η δομή του φίλτρου του μπορεί να επηρεαστεί με αποτέλεσμα να φράξει ή να παραμορφωθούν τα στοιχεία που έχει στο εσωτερικό του και να μην μπορεί να εκτελέσει τα «καθήκοντά» του.
Με το πέρασμα όμως των χρόνων, συσσωρεύεται μεγάλη ποσότητας βρωμιάς στον κινητήρα, ανεξάρτητα από το πόσο συχνά αλλάζει το λιπαντικό του. Και για να καθαρίσει από τις επικαθίσεις όλων αυτών των ετών, θα πρέπει να αποσυναρμολογηθεί. Όλα αυτά βέβαια αφορούν ακραίες καταστάσεις.
Εάν όμως το πρόβλημα παρουσιάζεται συχνά, θα πρέπει πρώτα να αντικατασταθεί το λιπαντικό και μετά να κινηθείτε όπως συνηθίζατε. Το μόνο που θα πρέπει να κάνετε σε αυτή την περίπτωση είναι να παρακολουθείτε την λυχνία του λιπαντικού. Εάν δεν ανάβει, το πρόβλημα έχει λυθεί.
Σε περίπτωση όμως που συνεχίζει να ανάβει η λυχνία, είναι πιθανό να έχει συσσωρευτεί υπερβολική βρωμιά στον κινητήρα. Εδώ, θα πρέπει να ελέγξετε ότι η αντλία λαδιού δεν έχει χαλάσει και λειτουργεί προβλεπόμενα.
Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, η ενεργοποίηση της ενδεικτικής λυχνίας του λιπαντικού στο ταμπλό, σημαίνει συναγερμός για τον οδηγό. Εάν ανάψει και δεν σβήσει, θα πρέπει να κινηθείτε άμεσα και να επισκεφθείτε τον μηχανικό σας.