Ένα από τα πιο εμβληματικά αυτοκίνητα που φορούν τον θρυλικό λογότυπο με τα «deux chevrons», η Citroën SM επιστρέφει με δόξα και τιμή. Έστω και φορώντας τα σήματα της πολυτελούς μπράντας DS Automobiles.
Η κλασική Citroën SM πωλήθηκε το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1970 κι άφησε το στίγμα της στην παγκόσμια αυτοκίνηση. Τώρα, αποτελεί δώρο γενεθλίων για τα 10 χρόνια από τότε που η DS Automobiles έγινε ξεχωριστή μάρκα κάτω από την εταιρική ομπρέλα της PSA. Μετά τη συγχώνευση με την FCA, εντάχθηκε στον Όμιλο Stellantis στις αρχές του 2021.
Η γαλλική μάρκα παρουσιάζει το SM Tribute, ένα εντυπωσιακό πρωτότυπο με ρετρό και ταυτόχρονα φουτουριστικό σχέδιο. Η DS οραματίστηκε μια SM όπως θα ήταν αν δεν είχε σταματήσει ποτέ να παράγεται και «συνέχιζε να εξελίσσεται τις τελευταίες πέντε δεκαετίες». Αντί για μια συμβατική μπροστινή μάσκα, το κλασικό μοντέλο είχε ένα γυάλινο πάνελ, το οποίο τώρα έχει εκ νέου επανερμηνευτεί ως οθόνη 3D που λειτουργεί ως φωτεινή ράβδος.
Η κλασική SM είχε περιστρεφόμενους προβολείς, ενώ το σύγχρονο μοντέλο διαθέτει λεπτές λωρίδες LED. Σε σύγκριση με την πηγή έμπνευσής του, το SM Tribute είναι 3 cm μακρύτερο και 14 cm φαρδύτερο. Η απόσταση από το έδαφος έχει μειωθεί κατά σχεδόν 4 cm για αεροδυναμικούς σκοπούς.
Αντί για μικροσκοπικές ζάντες 15 ιντσών που είχε ο πρόγονός του, το νέο πρωτότυπο φοράει εντυπωσιακά κράματα 22 ιντσών. Η εγκοπή στο πίσω φτερό πάντως θυμίζει τους περίκλειστους πίσω τροχούς του αυτοκινήτου της δεκαετίας του 1970.
Δεν υπάρχει πια υδροπνευματική ανάρτηση. Οι πλευρικοί καθρέφτες πάνω στην πόρτα έχουν αντικατασταθεί από κομψές κάμερες που είναι εγκατεστημένες στη βάση της μπροστινής κολόνας, για μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση. Παρόλα αυτά, η αντισυμβατική σιλουέτα του πρωτότυπου κι η Gold Leaf βαφή θυμίζουν πολύ την αρχική Citroën SM.
Στο εσωτερικό, μόνο η καμπυλότητα του ταμπλό και των καθισμάτων έχουν κάποια αόριστη ομοιότητα με το κλασικό μοντέλο. Ως μοντέρνο πρωτότυπο, στην υπόλοιπη καμπίνα κυριαρχεί μια τεράστια οθόνη, χωρίς ορατά φυσικά χειριστήρια. Ακόμη και το γωνιώδες τιμόνι έχει τη δική του οθόνη.
Η DS δεν μας πληροφορεί τι μηχανικά μέρη φοράει το SM Tribute. Η αυθεντική SM σχεδιάστηκε ως ένα πολυτελές grand tourer με V6 της Maserati. Εκείνη την εποχή, η Citroën κατείχε τη Maserati (1968-1975), η οποία είχε το δικό της μηχανικά συγγενικό μοντέλο — την Quattroporte II. Το 2024, η DS Automobiles κι η Τρίαινα ανήκουν πλέον στον Όμιλο Stellantis κι η ιταλική μάρκα έχει τον 6κύλινδρο Nettuno. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι ένα τόσο φουτουριστικό μοντέλο θα μπορούσε να είναι μόνο ηλεκτρικό.
Η Stellantis εμμένει στο σχέδιό της που ανακοινώθηκε το 2021 να διατηρήσει όλες τις μάρκες του χαρτοφυλακίου της για 10 χρόνια. Αυτό περιλαμβάνει τη DS, η οποία αναμένεται να κυκλοφορήσει δύο νέα EV, που θα βασίζονται στην πλατφόρμα STLA Medium.
Όπως φαντάζεσαι, δεν υπάρχουν σχέδια για την παραγωγή του SM Tribute. Η DS χρειάζεται σίγουρες λύσεις που θα πουλάνε καλά κι όχι στοιχήματα κι εξεζητημένες προτάσεις, αν θέλει να παραμείνει εν ζωή. Ειδικά μετά από μια πρόσφατη δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου Carlos Tavares. O οποίος δήλωσε ευθαρσώς ότι «εάν υπάρχουν μάρκες που δεν φέρνουν χρήματα, θα τις κλείσουμε. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να έχουμε brands που δεν βγάζουν κέρδη». Με την καμπάνα να βαράει κυρίως για τη DS και τη Maserati.