To 2024 δεν φαίνεται να εξελίσσεται ομαλά για την Tesla. Έρχεται μάλιστα σε έντονη αντίθεση με τα αποτελέσματα ρεκόρ του 2023 — όπου ήταν ο πιο δημοφιλής κατασκευαστής EV στον πλανήτη και το Model Y το αυτοκίνητο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο.
Τα τελευταία στοιχεία που συνέλεξε η JATO Dynamics για το πρώτο 6μηνο του τρέχοντος έτους δείχνουν ότι η Tesla χάνει έδαφος τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες, όσο και στην Ευρώπη, όπου οι πωλήσεις της μειώθηκαν κατά 8% και 13% αντίστοιχα.
Και πριν αναφωνήσει κάποιος ότι αυτό αντανακλά κάποια ευρύτερη πτώση των EV πωλήσεων, να τον προλάβουμε: Τα ηλεκτρικά πουλάνε σαφώς περισσότερο από πέρσι. Στις ΗΠΑ για παράδειγμα, αυξήθηκαν κατά 11,3% τους πρώτους έξι μήνες του 2024 σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρσι.
Στην Ευρώπη, η αύξηση είναι μικρότερη, στο 1,7%. Η Tesla όμως υπαναχώρησε από τις 185.200 μονάδες στις 161.300. Έτσι, το μερίδιο αγοράς της στην ευρωπαϊκή αγορά EV μειώθηκε από 19,8% σε 17,2% φέτος. Είναι η αυτοκινητοβιομηχανία με τη δεύτερη μεγαλύτερη EV πτώση στην Ευρώπη κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2024. Πίσω μόνο από τον Όμιλο Volkswagen, ο οποίος έπεσε από το 22% στο 18,7%.
Ποιοι κάλυψαν το κενό τους; Η Geely — με το Volvo EX30 — ανέβηκε από το 5,9% στο 8,8%, ενώ κι η BMW πήγε από το 7,5% στο 9,7%. Οι κινεζικές μάρκες αύξησαν επίσης τα ποσοστά τους, κυρίως χάρη στην BYD.
Η κατάσταση στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι παρόμοια. Ο όγκος πωλήσεων της Tesla μειώθηκε από 324.900 μονάδες το πρώτο 6μηνο του 2023 σε 299.200 μονάδες φέτος. Παραμένει πρώτη δύναμη, αλλά έπεσε από το 59,8% στο 51,2%. Πολλοί ανταγωνιστές της ενισχύθηκαν: Η Hyundai σημείωσε άνοδο 34%, η Ford 48%, η Rivian 77% κι η Kia κατάφερε ένα άλμα 110%!
Ποιοι είναι οι λόγοι της κάμψης; Ο πρώτος είναι προφανής. Η αλματώδης αύξηση δεν μπορεί να συνεχιστεί για πάντα, ειδικά όταν η γκάμα των μοντέλων είναι περιορισμένη και γερασμένη. Το Model 3 ανανεώθηκε το 2023 αλλά ο κόσμος δεν αγοράζει μπερλίνες με θέρμη. Το Model Y είναι ήδη πέντε ετών κι όλοι περιμένουν το επικείμενο facelift. Το Model S πηγαίνει πολύ πίσω, σχεδόν στις αρχές της δεκαετίας του 2010.
Ο δεύτερος είναι ότι ο ανταγωνισμός δεν επαναπαύεται. Κάποτε η Tesla έτρεχε ουσιαστικά μόνη στον ηλεκτρικό στίβο, αλλά πλέον εμπλέκονται όλο και περισσότεροι παίκτες από όλο τον πλανήτη.
Η Tesla χρειάζεται επειγόντως φρέσκα προϊόντα σε περισσότερες κατηγορίες. Το ανανεωμένο Model Y και κυρίως το μικρότερο και πιο προσιτό Model 2 δεν αναμένονται όμως πριν το 2025.