Ξεκίνησε ως ένα ρομαντικό ειδύλλιο αλλά δεν καρποφόρησε. Ο «γάμος» έγινε το 2010, δηλαδή 14 χρόνια πριν, με τους δύο «γονείς» να κατέχουν έκαστος μερίδιο 50% του «τέκνου» τους. Ο λόγος για τη Mercedes-Benz και την BYD που από κοινού ίδρυσαν τη Denza το 2010. Με την καθεμία να καταβάλει περί το $1 δισεκατομμύριο στο κοινό ταμείο.
Πρόκειται για μια ελπιδοφόρα κινεζική εταιρεία, η οποία μάλιστα σκοπεύει να πραγματοποιήσει απόβαση στις ευρωπαϊκές αγορές. Παρ’ όλα αυτά, η Mercedes-Benz αποφάσισε τον Δεκέμβριο του 2021 να πουλήσει τα 4/5 του μεριδίου της στην BYD. Απέμεινε δηλαδή να κατέχει μόλις το 10% της Denza. Και τώρα παίχτηκε η τελευταία πράξη του δράματος: H Denza ανήκει πλέον ολοκληρωτικά στην BYD, η οποία εξαγόρασε το τελευταίο μερίδιο μετοχών από τους Γερμανούς.
Η Mercedes-Benz είχε εμπλακεί ενεργά στην κοινοπραξία. Το πρώτο πρωτότυπο κατέφτασε το 2012 και μπήκε στην παραγωγή δύο χρόνια μετά. Ίσως ήταν λίγο πρόωρο, αφού προσφερόταν αποκλειστικά σε 100% ηλεκτρική έκδοση και δεν είχε την επιθυμητή εμπορική πορεία. «Γεννητούρια» πριν την ώρα τους.
Το 2019, η Denza είχε μια δεύτερη ευκαιρία με το X, ένα 7θέσιο SUV σχεδιασμένο από τη Στουτγάρδη. Με στιλάτες γραμμές και μοντέρνα σχεδίαση, φορούσε εξηλεκτρισμένα συστήματα μετάδοσης κίνησης: Ένα επαναφορτιζόμενο υβριδικό κι ένα αμιγώς ηλεκτρικό. Με το PHEV να προσφέρει τετρακίνηση, 586 ίππους και 950 Nm, ενώ η ηλεκτρική αυτονομία έφτανε τα 100 km.
Άλλο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό μοντέλο είναι το Denza N7, αντίπαλος του Tesla Model Y. Με προφίλ shooting brake και μυώδες παρουσιαστικό, κερδίζει τη μάχη των εντυπώσεων, αφού αιχμαλωτίζει τη ματιά.
Αυτή τη στιγμή, η Denza μελετά την άφιξή της στις ευρωπαϊκές αγορές. Ενώ τα πρώτα 10 χρόνια είχε πουλήσει μόλις 23.000 τεμάχια, τον Μάιο ταξινόμησε το 200.000ό της αυτοκίνητο. Με πλάνο να επεκτείνει την γκάμα της, ώστε να περιλαμβάνει 10 μοντέλα. Ποιο θα είναι άραγε το μέλλον της Denza, τώρα που δεν θα εμπλέκεται η Mercedes-Benz; Λαμπρό ή ζοφερό;