Σε αντίθεση με την πατρίδα μας, η Τουρκία έχει ανθηρή αυτοκινητοβιομηχανία και δεν έχει καμία διάθεση να δεχτεί πλήγμα από την αθρόα εισαγωγή κινεζικών αυτοκινήτων. Έτσι, η γειτονική χώρα ανακοίνωσε ότι θα επιβληθούν δασμοί 40%, αρχής γενομένης από τις 7 Ιουλίου.
Η νομοθετική ρύθμιση που θα ισχύσει στην Τουρκία βρίσκεται στο ίδιο μήκος κύματος με ανάλογες κινήσεις που εφαρμόζουν πολλά κράτη. Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν πρόσφατα ότι θα αυξήσουν τους εισαγωγικούς δασμούς στα κινεζικά EV από 25% σε 100%.
Το τουρκικό υπουργείο Εμπορίου δήλωσε ότι η απόφαση πάρθηκε για να προστατέψει το ισοζύγιο πληρωμών της χώρας, αλλά κι ως ασπίδα για την τοπική βιομηχανία. Το εμπορικό έλλειμμα της χώρας ήταν €42 δισεκατομμύρια το 2023.
Αλλά η Τουρκία δεν στοχοποιεί μόνο τα ηλεκτρικά που είναι «made in China» αλλά όλα τα κινεζικά μοντέλα, ανεξάρτητα από το καύσιμο. Προχωρά μάλιστα ένα βήμα παραπέρα, επιβάλλοντας ελάχιστη επιβάρυνση $7.000 (€6.500) ανά όχημα. Εάν, για παράδειγμα, ο δασμός 40% είναι μικρότερος από $7.000, το μοντέλο θα επιβαρυνθεί με $7.000. Κίνηση που καθιστά αυτομάτως εκτός συναγωνισμού τα προσιτά κινεζικά.
Ήδη η τουρκική οικονομία είχε βάλει στο στόχαστρο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Κίνας από το 2023, προκειμένου να υποστηριχτεί το TOGG T10X, το πρώτο εγχώριο ηλεκτρικό μοντέλο της γείτονος. Βασική προεκλογική υπόσχεση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στις περσινές εκλογές.
Οι τουρκικοί δασμοί αποτελούν το πιο πρόσφατο πλήγμα για την Κίνα, η οποία έχει δεχθεί πρόσθετες χρεώσεις από πολλές χώρες. Ανησυχούν ότι η υπερπροσφορά κινεζικών προϊόντων σε προσιτές τιμές προέρχεται από την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και τις υπερβολικές τοπικές επιδοτήσεις, βλάπτοντας τον ανταγωνισμό.
Αλλά δεν είναι όλοι υπέρ των δασμών. Η Γερμανία, η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης, διά στόματος του καγκελάριου Olaf Scholz, εμφανίζεται αντίθετη στις προθέσεις των Βρυξελών για επιβολή δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που φτάνουν στην Ευρώπη μέσω Κίνας.