Ηλεκτρικά B-SUV. Το ένα Volvo, το άλλο FIAT…. To πρώτο με σχεδόν τα διπλά άλογα για τα ίδια χρήματα! Είναι η ισχύς (ο) καταλυτικός παράγοντας για να πάρει ένα αυτοκίνητο το πάνω χέρι σε ένα συγκριτικό;
Κάποιοι το πιστεύουν. Κατά τη δική μας όμως άποψη, αυτό δεν ισχύει. Τουλάχιστον στα ηλεκτρικά. Του λόγου το ασφαλές έρχεται να επιβεβαιώσει το συγκριτικό μας. Το νέο FIAT 600e δεν αισθάνεται μειονεκτικά απέναντι στο πολύ ισχυρότερο Volvo EX30.
Στον Όμιλο Stellantis αυτή τη στιγμή βγάζουν ηλεκτρικά με τη σέσουλα. Δεν υπάρχει μυστικό γι’ αυτόν τον πολυβολισμό. Έχουν την πλατφόρμα eCMP, της κοτσάρουν το ηλεκτρικό πακέτο «διά πάσαν νόσον…» με την μπαταρία καθαρής χωρητικότητας 51 kWh και τον ηλεκτροκινητήρα των 156 PS και 260 Nm. O οποίος τελευταίος σε όλες τις περιπτώσεις είναι τοποθετημένος στον εμπρός άξονα.
Οπότε τι έχουμε; Αυτοκίνητα πανομοιότυπα σε αρχιτεκτονική και σπλάχνα που διαφέρουν στο καβούκι και στην καμπίνα. Τελευταίο δείγμα αυτής της τρόπον τινά κλωνοποίησης της eCMP του Ομίλου Stellantis είναι το νέο FIAT 600e.
Ταυτόχρονα βέβαια, ο ανταγωνισμός κάθε άλλο παρά στάσιμος μένει. Με ένα από τα πιο ανταγωνιστικά μοντέλα των ηλεκτρικών B-SUV να είναι το επίσης λιγότερο νέο Volvo EX30. H επιτυχής έκβαση του συγκριτικού για το σουηδικό αυτοκίνητο προοιωνίζεται «piece of cake»! Στα χαρτιά, τουλάχιστον. Διότι με €182 παραπάνω (sic) από το FIAT 600e, αγοράζεις ένα πισωκίνητο SUV με 272 άλογα, καθαρή μπαταρία 49 kWh και θεωρητική αυτονομία 337 km.
Οι προδιαγραφές του Volvo EX30 Single Motor αρκούν για τη σύγκρισή μας; Όχι! Για να αντιμετωπίσει το FIAT 600e θα πρέπει να περάσουμε στην έκδοση Extended Range με την μπαταρία των 64 kWh που ξεκινά από τις €44.566 στη βασική έκδοση Core. Που μεταφράζονται σε 116 παραπάνω άλογα και 13 παραπάνω κιλοβατώρες από το FIAT, αλλά πλέον με την ίδια θεωρητική αυτονομία. Με αυτή την τελευταία προδιαγραφή να είναι κι ένα από τα βασικά ζητούμενα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Εδώ λοιπόν, η διαφορά τιμής διαμορφώνεται στα €1.876, ακριβότερο του FIAT.
Για να είμαστε ειλικρινείς, κανένα μοντέλο του Ομίλου Stellantis με το ηλεκτρικό πακέτο που φορά και το FIAT 600e δεν αισθάνεται γρήγορο. Με τα ηλεκτρικά δεδομένα. Τα 156 άλογα και 260 Nm αποτελούν σαφώς μέτρια νούμερα στο (ηλεκτρο)σωτήριο έτος 2024. Χώρια που οι παραπάνω αριθμοί αποτελούν τη μέγιστη τιμή και αποδίδονται μόνο στην οδηγική ρύθμιση Sport. Ή αν πατήσεις τέρμα γκάζι, οπότε γίνεται override η οποιοδήποτε ασθενέστερη ρύθμιση. Αλλιώς στο Normal mode αποδίδει 109 PS/220 Nm και στο Eco περιορίζεις το ηλεκτρομοτέρ στα 82 PS/180 Nm. Που αρκούν μόνο για να «σέρνεσαι».
Τα καλά νέα από την άλλη είναι ότι δεν έχει μεγάλη σημασία για έναν ηλεκτροκινητήρα εάν χρησιμοποιείς το 20% ή το 100% της διαθέσιμης απόδοσης: Ο θόρυβος είναι πάντα ο ίδιος. Έτσι, είτε πας γρήγορα είτε αργά, το ηλεκτρομοτέρ λειτουργεί το ίδιο ομαλά. Κι επειδή στο FIAT 600e δεν κουβαλάς μια τετράπαχη μπαταρία, μπορείς με μια μόλις κιλοβατώρα να διανύεις 5,5-6 km. Που στην πράξη μεταφράζεται σε πραγματική αυτονομία 300 χιλιόμετρα.
Η FIAT βέβαια λέει ότι η αυτονομία είναι πάνω από 400 km με το 600e πλήρως φορτισμένο, αλλά πρόκειται για μη ρεαλιστικό νούμερο. Και είναι επίσης κρίμα που ακόμη και στη λειτουργία B, το FIAT δεν φρενάρει πραγματικά δυνατά τον ηλεκτροκινητήρα, οπότε και η ανάκτηση είναι περιορισμένη. Αν θέλεις να οδηγείς στιλ one pedal, χρειάζεται να είσαι σφόδρα προορατικός, αλλά και πάλι για να ακινητοποιηθείς θα πατήσεις τελικά φρένο.
Το Volvo από την άλλη διαθέτει λειτουργία one pedal, που θα σε σταματήσει χωρίς να αγγίξεις το πεντάλ. Που την επιλέγεις μέσα από την οθόνη του infotainment. Στο EX30, η ανάκτηση είναι επίσης κάπως ισχυρότερη απ’ ό,τι στο FIAT, επομένως χρειάζεσαι λιγότερη προορατικότητα για να αποφύγεις τη χρήση του πεντάλ. Λίγη μεγαλύτερη δοσολογία ανακτητικού φρεναρίσματος πάντως θα ήταν ευπρόσδεκτη. Κάτι που ίσως η Volvo θα μπορούσε να το βελτιώσει με ενημέρωση over the air.
Διαβάστε τη συγκριτική δοκιμή των FIAT 600e & Volvo EX30 στο drive.gr