Η κακοκαιρία «Μπάρμπαρα» εξαπλώνεται σε όλη τη χώρα τρομοκρατώντας παράλληλα πολλούς οδηγούς με το ενδεχόμενο, ότι θα χρειαστεί να κυκλοφορήσουν σε χιονισμένους δρόμους.
Ο πανικός είναι ωστόσο κακός σύμβουλος, γιατί ακόμη και σε τέτοιες συνθήκες είναι δυνατόν να κινηθούμε με ασφάλεια, εφ’ όσον τηρήσουμε τον «χρυσό δεκάλογο της οδήγησης σε χιόνι και πάγο».
1. Ομαλές επιταχύνσεις
Όλες οι επιταχύνσεις πρέπει να γίνονται ομαλά και προοδευτικά, αποφεύγοντας να πατήσουμε απότομα το πεντάλ γκαζιού.
Επίσης ανεβάζουμε όσο πιο νωρίς γίνεται σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων, όπως κάνουν δηλαδή πολλοί ταξιτζήδες για λόγους οικονομίας.
2. Προλαμβάνουμε καταστάσεις
Οι ταχύτητες κίνησης σε ολισθηρό οδόστρωμα οφείλουν να είναι χαμηλές, γύρω στα 20 με 30 χλμ./ώρα. Ταυτόχρονα πρέπει να βλέπουμε πιο μακριά μπροστά μας, για να διακρίνουμε έγκαιρα πιθανούς κινδύνους και να προσαρμόσουμε ανάλογα την οδήγησή μας.
Η εκκίνηση με δεύτερη ταχύτητα αντί πρώτης μας βοηθά επίσης να ξεκινάμε αποφεύγοντας το σπινάρισμα των τροχών.
3. Μεγαλύτερες αποστάσεις
Αφήνουμε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα, για να έχουμε τη δυνατότητα να επιβραδύνουμε απαλά και να μη χρειαστεί να φρενάρουμε απότομα χάνοντας τον έλεγχο του οχήματος.
4. Σε ανηφόρα
Σε ανηφορικά σημεία είναι πολύ σημαντικό να διατηρούμε μία σταθερή ταχύτητα και να μην χρειαστεί να αλλάξουμε σχέση στο σασμάν, να επιταχύνουμε ή να επιβραδύνουμε κατά τη διάρκεια της ανάβασης.
Αυτό προϋποθέτει, ότι πρέπει να αφήνουμε μεγάλη απόσταση από τον προπορευόμενο οδηγό, ώστε να έχουμε μία ανοιχτή διαδρομή μπροστά μας.
5. Σε κατηφορικά σημεία
Οι κατηφορικοί δρόμοι απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή, επειδή η μάζα του οχήματος μας ωθεί προς τα εμπρός και δυσκολεύει τον οδηγό. Σε αυτές τις περιπτώσεις επιλέγουμε μία χαμηλή σχέση στο σασμάν για την επιβράδυνση του αυτοκινήτου μας και χρησιμοποιούμε το πεντάλ του φρένου, όσο πιο σπάνια και απαλά γίνεται.
Και στις κατηφόρες ισχύει ό,τι και στις ανηφόρες, δηλαδή αφήνουμε μεγάλες αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα.
6. Φρενάρουμε με τον κινητήρα
Σε χιονισμένα οδοστρώματα επιλέγουμε να επιβραδύνουμε με τη δύναμη του κινητήρα και όχι πατώντας φρένο. Αν πάντως χρειαστεί να φρενάρουμε, τότε αυτό πρέπει να γίνεται τόσο προσεκτικά, σαν να βρίσκεται κάτω από το πεντάλ ένα αυγό που δεν θέλουμε να σπάσει.
7. Στις στροφές
Προσαρμόζουμε την ταχύτητά μας και φρενάρουμε πάντα πριν τη στροφή και πριν αρχίσουμε να στρίβουμε τους τροχούς.
Αν δούμε ότι γλιστράει το αυτοκίνητο, διατηρούμε την ψυχραιμία μας, αφήνουμε το πόδι από το γκάζι και στρίβουμε τους τροχούς προς την επιθυμητή πορεία.
8. Διόρθωση με το τιμόνι
Σε περίπτωση που αρχίζει να χάνει το πίσω μέρος του οχήματος την επαφή με το δρόμο, το επαναφέρουμε στη σωστή πορεία με απαλές κινήσεις του τιμονιού. Αν φεύγει για παράδειγμα η ουρά του αυτοκινήτου προς τα αριστερά, διορθώνουμε στρίβοντας και το τιμόνι απαλά προς τα αριστερά.
Εννοείται ότι κρατάμε το τιμόνι σε κάθε περίπτωση και με τα δύο χέρια και ότι μένει το δεξί μας πόδι μακριά από το πεντάλ των φρένων.
9. Ανάβουμε φώτα
Σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, επιλέγουμε να οδηγούμε με τα φώτα αναμμένα στη μεσαία σκάλα. Αν έχει μειωθεί πολύ η ορατότητα, ανάβουμε τους προβολείς ομίχλης και δεν ξεχνάμε να τους κλείσουμε αμέσως, μόλις βελτιωθούν οι συνθήκες.
10. Προτιμούμε το φρέσκο χιόνι
Αν δεν έχει καθαριστεί ο δρόμος, προτιμούμε να κινηθούμε πάνω σε φρέσκο χιόνι και όχι σε σημεία όπου έχει πατηθεί από προπορευόμενα οχήματα, επειδή στις ‘’ροδιές’’ πιάνει ευκολότερα πάγο και γλιστράει περισσότερο.