Το λάδι εκτός του ότι λιπαίνει τα εξαρτήματα του μοτέρ του αυτοκινήτου, παράλληλα, καθαρίζει και προστατεύει τα εσωτερικά μέρη από τη διάβρωση και βοηθά στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του κινητήρα. Ωστόσο όμως, κάθε πότε πρέπει να το αλλάζουμε;
Όμως, όπως όλα τα υγρά στον κινητήρα, έτσι και το λιπαντικό με την πάροδο του χρόνου χάνει σταδιακά τις λιπαντικές και άλλες ιδιότητές του. Γι’ αυτό και η τακτική αλλαγή του είναι απαραίτητη για τη σωστή συντήρηση και υγεία του κινητήρα.
Η τακτική αλλαγή λιπαντικού όμως, όχι μόνο υποστηρίζει την ομαλή λειτουργία τον κινητήρα, αλλά συμβάλλει και στην αποδοτικότητα, εξοικονομώντας καύσιμο, ως εκ τούτου μειώνει τις εκπομπές.
Τι θα συμβεί αν δεν αλλάξω τακτικά λιπαντικό κινητήρα;
Η μη αντικατάσταση του λιπαντικού του κινητήρα μπορεί να έχει μια σειρά από συνέπειες: Από την ακύρωση της εργοστασιακής εγγύησης έως πολύ σοβαρή ζημιά στον κινητήρα. Προβλήματα δυνητικά δαπανηρά. Όλα αυτά λοιπόν, μπορούν να αποφευχθούν αν αλλάζετε τακτικά το λιπαντικό του κινητήρα.
Παράλληλα, καθώς το λιπαντικό με την πάροδο του χρόνου χάνει τις αρχικές του ιδιότητες, ένας ανεπαρκώς λιπαινόμενος κινητήρας κινδυνεύει να υπερθερμανθεί. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε βλάβες, όπως μια ζημιά στη φλάντζα της κυλινδροκεφαλής ή παραμορφωμένα εξαρτήματα του κινητήρα. Και τα δύο απαιτούν δαπανηρή επισκευή, αλλά αυτή δεν είναι καν η χειρότερη πιθανή συνέπεια.
Στη δυσμενέστερη περίπτωση, ο κινητήρας θα μπορούσε να «κολλήσει». Κι ένας κολλημένος κινητήρας δεν επισκευάζεται! Αντικαθίσταται! Εν ολίγοις, το χαμηλό κόστος της τακτικής συντήρησης θα μπορούσε να σας εξοικονομήσει μακροπρόθεσμα, περιττά πανάκριβα έξοδα.
Πόσο συχνά πρέπει να αλλάζω λιπαντικό στον κινητήρα;
Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που καθορίζουν πόσο συχνά πρέπει να αλλάζετε «λάδια». Και αυτό περιλαμβάνει:
-Τις συστάσεις του κατασκευαστή.
-Το επίπεδο απόδοσης του λαδιού (προδιαγραφές).
-Το στιλ οδήγησης: Ήρεμο, πιο γρήγορο, σπορ…
-Το πεδίο κίνησης. Για παράδειγμα, ο αστικός τρόπος οδήγησης καταπονεί περισσότερο το λιπαντικό με τα συνεχή start-stop και τις μεταβολές στο στροφόμετρο, σε αντίθεση με την οδήγηση σε μεγάλους αυτοκινητροδρομους ταχείας κυκλοφορίας.
-Τις εξωτερικές συνθήκες: Σε ζεστό κλίμα, το λιπαντικό τείνει να οξειδώνεται περισσότερο. Ή σε περιβάλλον με σκόνη ή/και υγρή ατμόσφαιρα, το λάδι συσσωρεύει ακαθαρσίες (π.χ. αποτριπτικά μικροσωματίδια, νερό…).
-Τα ετήσια χιλιόμετρα: Ακόμα κι αν η ετήσια χιλιομετρική απόσταση που διανύετε είναι λιγότερο από 10.000 km, συνιστάται η αλλαγή λιπαντικού τουλάχιστον μία φορά το χρόνο.
Ακριβείς πληροφορίες για το διάστημα αντικατάστασης του λιπαντικού κινητήρα υπάρχει στο εγχειρίδιο οδηγιών του αυτοκινήτου σας.
Τα περισσότερα σύγχρονα μοντέλα αυτοκινήτων απαιτούν συνθετικό λιπαντικό ή λιπαντικό με συνθετικά μείγματα που επιτρέπουν μεγαλύτερα διαστήματα αντικατάστασης. Παλαιότερα μοντέλα που χρησιμοποιούν ορυκτέλαιο ενδέχεται να απαιτούν συχνότερη αλλαγή.
Οι οδηγικές συνήθειες παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο. Εάν κάνετε τακτικά σύντομες διαδρομές, με πολλά σταμάτα-ξεκίνα, ρυμουλκείτε ή μεταφέρετε βαριά φορτία ή οδηγείτε σε συνθήκες μεγάλης ζέστης, μεγάλου κρύου ή σε περιβάλλον με πολύ σκόνη, μπορεί να χρειαστεί να αλλάζετε το λιπαντικό του κινητήρα πιο συχνά.
Πολλά σύγχρονα μοντέλα είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες που παρακολουθούν τη διάρκεια ζωής του λαδιού κινητήρα και συνιστούν αυτόματα πότε να το αλλάξεις. Εάν οδηγείτε ένα παλαιότερο αυτοκίνητο, το εγχειρίδιο χρήσης πιθανότατα θα αναφέρει δύο διαφορετικά διαστήματα αντικατάστασης του λιπαντικού: Ένα για τυπικές συνθήκες οδήγησης και ένα για πιο επιβαρυντικές.
Προσοχή! Όταν το αυτοκίνητό είναι καινούργιο, είναι σημαντικό να ακολουθείτε απαρέγκλιτα το πρόγραμμα συντήρησης. Ενδέχεται, η πρώτη αντικατάσταση λιπαντικού να διαφέρει από τις επόμενες. Πάντα με τον κίνδυνο ακύρωσης της εγγύησης.
Υπάρχουν σημάδια που να σου λένε ότι χρειάζεται να αντικαταστήσεις το λιπαντικό του κινητήρα;
Η προειδοποιητική λυχνία λαδιού στο ταμπλό δεν είναι η μόνη ένδειξη ότι πρέπει να αντικαταστήσεις το λιπαντικό του κινητήρα. Υπάρχουν μερικά άλλα σημάδια που πρέπει επίσης να προσέξεις. Αυτά κυμαίνονται από την υφή του λαδιού, τους περίεργους θορύβους του κινητήρα και μέχρι τον πυκνό καπνό που βγαίνει από την εξάτμιση.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να ελέγξεις είναι το ίδιο το λάδι, εάν είναι θολό και κοκκώδες είναι κορεσμένο με ρύπους και χρειάζεται αντικατάσταση.
Προσοχή επίσης στην εξάτμιση του αυτοκινήτου. Σε κρύο καιρό, είναι φυσιολογικό να βγαίνει ορατός καπνός από την εξάτμιση, αλλά ο υπερβολικά μπλε ή γκρίζος καπνός υποδηλώνει διαρροή λαδιού που συχνά προέρχεται από παλιό λάδι -αν δεν οφείλεται σε φθαρμένα ελατήρια εμβόλων (πάτημα γκαζιού) ή σε φθαρμένα τσιμουχάκια βαλβίδων (άφημα γκαζιού).
Σε τι άλλο να δώσετε προσοχή για να αποφύγετε προβλήματα λίπανσης του κινητήρα;
Το μοτέρ καταναλώνει λάδι και αυτό είναι φυσιολογικό. Το ασφαλές όριο κατανάλωσης που δίνουν οι κατασκευαστές φτάνει μέχρι ένα λίτρο για κάθε 1.000 km. Επομένως, είναι απαραίτητο να ελέγχετε το λιπαντικό του κινητήρα σε τακτά χρονικά με τη βέργα (μην περιμένετε να σας ανάψει το λαμπάκι στο ταμπλό) και να συμπληρώνετε εάν και όσο χρειάζεται.