H Κίνα και τα μοντέλα της που καταλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στην παγκόσμια αγορά έχει θορυβήσει τους παραδοσιακούς, δυτικούς κατασκευαστές. Ευρώπη και ΗΠΑ εξετάζουν την επιβολή τιμωρητικών δασμών ως αντίμετρο, με το Πεκίνο να σηκώνει το γάντι, σε έναν «εμπορικό πόλεμο» που μοιάζει να βρίσκεται ακόμα στην αρχή.
H ένταση που υπάρχει στις εμπορικές σχέσης Δύσης-Πεκίνου ήταν βέβαιο πως θα επηρεάσει και την αυτοκινητοβιομηχανία. Ήδη στις ΗΠΑ, εν μέσω προεκλογικής περιόδου ακούγονται φωνές που κάνουν λόγο για δασμούς ύψους 100% (!) για ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής προέλευσης ή κατασκευής. Ανάλογα μέτρα, με σαφώς μικρότερο ποσοστό αναμένεται να λάβει η Ευρώπη, η οποία εδώ και καιρό έχει ξεκινήσει έρευνα για τις επιδοτήσεις των κινεζικών EV.
H Κίνα δεν είχε απαντήσει στα μέτρα προστατευτισμού που λαμβάνουν ΗΠΑ και Ευρώπη. Ειδικότερα δε για την έρευνα που ξεκίνησε η ΕΕ, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που θεωρούσαν τη βουβή ή έστω χλιαρή αντίδραση του Πεκίνου ως έμμεση παραδοχή. Πλέον όμως, η Κίνα φαίνεται πως είναι έτοιμη να απαντήσει με εκκωφαντικό τρόπο.
Επιβάλλοντας φόρο 25% στα εξ Ευρώπης και Αμερικής αυτοκίνητα – μεγάλου κυβισμού – για αρχή. Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας μέσω ενός μηνύματός του με πολλαπλούς αποδέκτες τόνισε πως οι δασμοί που σκοπεύει να επιβάλει, εφόσον η Δύση πράξει το ίδιο θα πλήξουν σε μεγάλο βαθμό ευρωπαϊκές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Δεν είναι άλλωστε λίγες οι δυτικές φίρμες που βλέπουν στην Κίνα την πιο προσοδοφόρα αγορά τους παγκοσμίως! Και ως εκ τούτου είναι απέναντι σε κάθε είδους τιμωρητικό μέτρο.
Η κίνηση αυτή της Κίνας ασφαλώς και δεν είναι τυχαία και έρχεται λίγο πριν το τελικό πόρισμα της ΕΕ. Βάσει των όσων προβλέπονται, η ΕΕ θα πρέπει μέχρι τις αρχές Ιουνίου να ενημερώσει τους Κινέζους εξαγωγείς για το αν θα προχωρήσει τελικά στην επιβολή δασμών.
Αν κάτι τέτοιο συμβεί, η Κίνα φαίνεται πως έχει ήδη έτοιμη τη δυναμική της απάντηση, θέτοντας με τον τρόπο της νέα δεδομένα στον εμπορικό πόλεμο που έχει προκύψει.