Όλοι μας έχουμε παρατηρήσει τις μαύρες γραμμές στο πίσω παρμπρίζ του αυτοκινήτου, λίγοι ωστόσο μπορούν να δώσουν μια σαφή εξήγηση για το ποιος ακριβώς μπορεί να είναι ο ρόλος τους.
Πολλά και τις περισσότερες φορές «αόρατα» είναι τα συστήματα που φέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα, τα οποία έχουν ως στόχο να κάνουν πιο εύκολη αλλά και πιο ασφαλή την οδήγηση σε οποιεσδήποτε συνθήκες.
Ανάμεσα σε αυτά τα συστήματα είναι και ένα που κάνει αισθητή την παρουσία του στους πιο παρατηρητικούς οδηγούς μέσω μαύρων γραμμών που φαίνεται να βρίσκονται πάνω στο πίσω παρμπρίζ του αυτοκινήτου.
Οι εν λόγω μαύρες γραμμές ανήκουν στο σύστημα θέρμανσης του πίσω παρμπρίζ και φροντίζουν για την απομάκρυνσή του θολώματος που προέρχεται από τη συγκέντρωση υγρασίας αλλά και για την απομάκρυνση πάγου ή χιονιού που μπορεί να έχει συσσωρευτεί εξωτερικά.
Το θερμαινόμενο παρμπρίζ είναι ιδιαίτερα απλό στη λειτουργία του και το μόνο που χρειάζεται να κάνει ο οδηγός ενός αυτοκινήτου είναι να το ενεργοποιήσει μέσω του σχετικού κουμπιού που βρίσκεται συνήθως σε περίοπτη θέση στην κεντρική κονσόλα του ταμπλό.
Ας δούμε μαζί πέντε ενδιαφέροντα και χρήσιμα πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε για το θερμαινόμενο παρμπρίζ.
Το θερμαινόμενο παρμπρίζ έχει τις ρίζες του στα αεροπλάνα, ενώ στα αυτοκίνητα άρχισε να κάνει την εμφάνισή του 10ετία του 1950, αρχικά στα μοντέλα της πολυτελούς κατηγορίας. Για την κατασκευή του κυκλώματος θέρμανσης του παρμπρίζ χρησιμοποιείται κράμα βολφραμίου παρόμοιο με εκείνο που φέρουν και οι λάμπες πυρακτώσεως.
Για τον καθαρισμό του πίσω παρμπρίζ πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί ώστε να μην γδάρουμε τις μαύρες γραμμές (αν έχει πάγο δεν το ξύνουμε με κάτι σκληρό), κάτι που μπορεί να περιορίσει ή ακόμη και να αχρηστεύσει το κύκλωμα θέρμανσης του παρμπρίζ.
Έπειτα από την ενεργοποίησή του το θερμαινόμενο παρμπρίζ λειτουργεί στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων αυτόματα. Στα παλιότερα αυτοκίνητα η λειτουργία του καθορίζεται από χρονοδιακόπτη, ενώ στα νεότερα από αισθητήρες.
Και στις δύο περιπτώσεις η αυτόματη λειτουργία φροντίζει ώστε το σύστημα να μην υπερθερμανθεί ούτε όμως και να δημιουργηθεί πρόβλημα με τη ζωή της μπαταρίας του αυτοκινήτου.
Με τη χρήση της θερμαινόμενης λειτουργίας του παρμπρίζ γίνεται εξοικονόμηση καυσίμου αφού η ενεργοποίηση του καλοριφέρ σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι απαραίτητη ή αν χρησιμοποιείται συνδυαστικά το χρονικό διάστημα είναι σημαντικά μικρότερο.
Μερικά αυτοκίνητα διαθέτουν κύκλωμα θέρμανσης και στους καθρέπτες τους, ενώ στην αγορά υπάρχουν μοντέλα που φέρουν -συνήθως προαιρετικά- και εμπρός θερμαινόμενο παρμπρίζ.
Το εμπρός θερμαινόμενο παρμπρίζ συνήθως δεν γίνεται αντιληπτό αφού το κύκλωμά του «τρέχει» περιμετρικά της γυάλινης επιφάνειας ώστε να είναι μην ενοχλεί στην όραση.