Μήπως έχετε παρατηρήσει πως το τελευταίο διάστημα το αυτοκίνητό σας, καίει περισσότερη βενζίνη;
Οι υψηλές τιμές των καυσίμων έχουν σε γενικές γραμμές κάνει τους οδηγούς να είναι πιο προσεκτικοί αναφορικά με τον τρόπο που οδηγούν ώστε να καταφέρουν να διανύσουν όσο περισσότερα χιλιόμετρα γίνεται με μια δεδομένη ποσότητα καυσίμου.
Σε πολλές περιπτώσεις η προσπάθεια εξοικονόμησης καυσίμου είναι… ειλικρινής, ωστόσο σε κάθε επίσκεψη στο βενζινάδικο ο μετρητής της αντλίας έχει διαφορετική άποψη και μας δείχνει τελικά ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε περισσότερα πράγματα. Τι φταίει άραγε;
Οι κακές συνήθειες που συντελούν στην αυξημένη και άσκοπη κατανάλωση καυσίμου:
Ξεφούσκωτα ελαστικά
Η ποσότητα του αέρα που βρίσκεται στα ελαστικά μας δεν επηρεάζει μόνο τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου μας και τη φθορά των ελαστικών στο πέρασμα του χρόνου, αλλά και την κατανάλωση καυσίμου.
Ξεφούσκωτα ελαστικά, ελαστικά δηλαδή που δεν φέρουν τις ενδεδειγμένες από τον κατασκευαστή πιέσεις, αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου αφού με την χαμηλότερη από τον κανονικό αυξάνεται και η επιφάνεια του πέλματος με την άσφαλτο, άρα αυξάνονται και οι τριβές.
Λίγο έως πολύ, σε αυτό το ατόπημα έχουμε υποπέσει όλοι μας, πολλές φορές και άθελα μας, όταν για παράδειγμα φορτώνουμε το αυτοκίνητο μας στο όριο του, χωρίς παράλληλα να προσαρμόσουμε τις πιέσεις των ελαστικών σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή για το αυξημένο φορτίο.
Αυτό που θα πρέπει να θυμόμαστε, για να μην καίμε άσκοπα επιπλέον καύσιμο είναι να ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών μας σε τακτά χρονικά διαστήματα, περίπου κάθε δύο εβδομάδες, αλλά και όταν υπάρχουν απότομες και μεγάλες μεταβολές θερμοκρασίας, προς τα κάτω ή προς τα πάνω.
Επιπλέον βάρος
Με τα σύγχρονα αυτοκίνητα να ζυγίζουν πλέον στην πλειοψηφία τους από 1.000 περίπου κιλά και πάνω, ανεξάρτήτως κατηγορίας, είναι λογικό να σκεφτεί κανείς ότι μερικά επιπλέον κιλά με την μορφή αντικειμένων ή πραγμάτων που έχουμε «ξεχάσει» στο πορτμπαγκάζ ή την καμπίνα του, δεν παίζουν μεγάλο ρόλο στην κατανάλωση. Έτσι κυκλοφορούμε με το αυτοκίνητο μας καθημερινά ελαφρώς φορτωμένο, χωρίς αυτό να μας απασχολεί.
Η αλήθεια είναι 40-50 κιλά επιπλέον φορτίου δεν θα κάνουν μεγάλη διαφορά στην κατανάλωση άμεσα, αλλά θα την κάνουν σε βάθος χρόνου. Και αν το πολλαπλασιάσετε αυτό με κάθε διαδρομή που κάνετε καθημερινά, τότε αυτή η ίσως και αμελητέα αρχικά διαφορά, να αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία στο τελικό σύνολο.
Γι’ αυτό καλό είναι να απομακρύνουμε οποιοδήποτε σχετικά βαρύ αντικείμενο δεν χρειαζόμαστε καθημερινά από το αυτοκίνητο μας ώστε να πραγματοποιούμε τις διαδρομές μας με το μικρότερο δυνατό βάρος. Αν κινούμαστε επί το πλείστο στο αστικό τοπίο, καλό είναι επίσης να μην φουλάρουμε το ρεζερβουάρ μας για τον ίδιο λόγο.
Μπαγκαζιέρες και σχάρες μόνιμα τοποθετημένες
Εδώ και αρκετές δεκαετίες η αεροδυναμική παίζει τον δικό της τεράστι ρόλο όχι στη βελτίωση των επιδόσεων ενός αυτοκινήτου και φυσικά στην κατανάλωση του.
Οτιδήποτε έρχεται να προστεθεί στο αμάξωμα, το οποίο δεν έχει προβλεφθεί από τον κατασκευαστή, αυξάνει την αεροδυναμική του αντίσταση και κατά συνέπεια, σε ταχύτητες που ξεπερνούν τα 60-80 χλμ./ώρα ο αντίκτυπος γίνεται αισθητός και στην αυξημένη κατανάλωση.
Οι σχάρες και ακόμη περισσότερο οι μπαγκαζιέρες οροφής που τοποθετούνται επάνω τους, μπορεί να προσθέτουν έξτρα πόντους πρακτικότητας, αλλά αυξάνουν παράλληλα σημαντικά την κατανάλωση, ειδικά σε ταχύτητες αυτοκινητόδρομο.
Καλό είναι λοιπόν να χρησιμοποιούμε αυτά τα δύο αξεσουάρ μόνο όταν τα χρειαζόμαστε πραγματικά και να μην κυκλοφορούμε καθημερινά έχοντας τα τοποθετημένα.
Οδήγηση με ανοιχτά παράθυρα
Μία ακόμη συνήθεια που συνδέεται με την μείωση της αεροδυναμικής απόδοσης του αυτοκινήτου μας και την αντίστοιχη αύξηση της κατανάλωσης είναι η οδήγηση με ανοιχτά παράθυρα.
Σε πολύ χαμηλές ταχύτητες (έως τα 50-60 περίπου χλμ./ώρα) τα ανοιχτά παράθυρα δεν μπορούν να μας επηρεάσουν την κατανάλωση.
Ωστόσο, από εκεί και πάνω η κακή αεροδυναμική απόδοση αρχίζει να επηρεάζει σημαντικά τον τομέα της κατανάλωσης. Μάλιστα δεν είναι λίγοι οι κατασκευαστές που συστήνουν τη χρήση του κλιματισμού, για την ψύξη, ως οικονομικότερο τρόπο έναντι των ανοιχτών παραθύρων.
Κακή συντήρηση
Η κακή συντήρηση ενός αυτοκινήτου συμβάλλει επίσης στην αύξηση της κατανάλωσης, ακόμη και αν εμείς προσπαθούμε να το οδηγήσουμε όσο πιο οικονομικά γίνεται.
Βρώμικα φίλτρα αέρα και λαδιού, παραφλού που το άλλαξε τελευταία φορά ο ίδιος ο… Νώε και πολλές άλλες μικρές λεπτομέρειες που υποδεικνύουν κακή συντήρηση έρχονται να αυξήσουν την κατανάλωση σε καύσιμο.
Γι’ αυτό το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε, για να μειώσουμε την κατανάλωση, είναι να κρατάμε κινητήρα και λοιπά μέρη του αυτοκινήτου μας σε φόρμα, ακολουθώντας πιστά το βιβλίο συντήρησης του κατασκευαστή. Κακή ζυγοστάθμιση και ευθυγράμμιση των τροχών συμβάλλει επίσης στην αύξηση της κατανάλωσης.
Κακές οδηγικές συνήθειες
Ακόμη και το πιο οικονομικό αυτοκίνητο του κόσμου να έχουμε στη διάθεση μας η κατανάλωση καυσίμου δεδομένα θα πάρει την ανιούσα εφόσον και εμείς δεν φροντίσουμε να διορθώσουμε μερικές κακές συνήθειες που χαρακτηρίζουν τη συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών.
Πιο διαδεδομένες από τις αυτές τις κακές συνήθειες είναι ο «επιθετικός» τρόπος που φρενάρουμε ή επιταχύνουμε ειδικά όταν κινούμαστε στο αστικό περιβάλλον με αυξημένη κίνηση. Μια πιο… ευγενική προσέγγιση στο γκάζι και το φρένο του αυτοκινήτου μας μπορεί από μόνη της να ρίξει σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου και να μας γλιτώσει από περιττά έξοδα.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.