«Νιώθω άβολα που μεγαλώνω την Tesla ώστε να γίνει ηγέτης στην τεχνητή νοημοσύνη και τη ρομποτική χωρίς να έχω το 25% των ψήφων. Ποσοστό που θα ήταν αρκετό για να έχω επιρροή, αλλά όχι τόσο ώστε να μην μπορώ να υπερκεραστώ», έγραψε ο Elon Musk σε μια ανάρτησή του στο Χ.
Ακόμη και για τον Elon Musk, ο οποίος είναι μια κατηγορία μόνος του μέσα στους CEO της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, η παραπάνω δήλωση ήταν άκρως ανατρεπτική.
Ο πληθωρικός διευθύνων σύμβουλος είναι ο άνθρωπος που εκτόξευσε την Tesla από μια ασταθή startup σε μια παγκόσμια δύναμη που αξίζει πολλές φορές περισσότερο από οποιονδήποτε παραδοσιακό ανταγωνιστή.
Κι ενώ δεν μπορούμε να τον φανταστούμε εκτός εταιρείας, τώρα υπαινίσσεται ότι θα έκανε πίσω ή θα έβρισκε κάτι άλλο να κάνει χωρίς περισσότερη δύναμη ψήφου: «Θα προτιμούσα να κατασκευάζω προϊόντα εκτός της Tesla».
Η μετεωρική άνοδός της χάρισε στον Musk μια καθαρή περιουσία άνω των 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την κατάταξη του Bloomberg. Τώρα κατέχει περίπου το 13% των μετοχών της αυτοκινητοβιομηχανίας, αφού πούλησε αρκετές για να χρηματοδοτήσει την εξαγορά του Χ/Twitter.
Θεωρείται αναπόσπαστο κομμάτι στην επιτυχία της Tesla, αλλά φαίνεται ότι ο στόχος του είναι να την οδηγήσει στο επόμενο επίπεδο. Να τη μετατρέψει από κατασκευαστή αυτοκινήτων σε εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης και ρομποτικής, αξίας πολλών τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η αγορά τον έχει πιστέψει και για αυτό η αξία της Telsa αποτιμάται στα σχεδόν $700 δισεκατομμύρια. Το 2022 μάλιστα είχε φτάσει το ένα τρισεκατομμύριο. Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι σχεδόν όλα τα έσοδα της εταιρείας προέρχονται από τις πωλήσεις οχημάτων και των υπηρεσιών φόρτισης.
Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η General Motors κι η Toyota πωλούν εκατομμύρια περισσότερα οχήματα από την Tesla κάθε χρόνο. Αλλά η Wall Street τις αποτιμά σε εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια λιγότερο.
Για αρκετά χρόνια, ο Elon Musk ισχυρίζεται ότι τα αυτόνομα ταξί Tesla είναι προ των πυλών. Αλλά η -κακώς ονομαζόμενη- λειτουργία Full Self-Driving της Tesla δεν μπορεί ακόμα να οδηγήσει ένα όχημα μόνη της.
Έχουμε επίσης τη δήλωση ότι τα νέα ρομπότ της Tesla, τεχνητά νοήμονα ανθρωποειδή που θα μπορούν να κάνουν χειρωνακτικές εργασίες, θα επισκιάσουν τελικά την αυτοκινητοβιομηχανία της και θα αλλάξουν τον πλανήτη περισσότερο από τα EV. Αλλά κι αυτό φαίνεται να απέχει πολύ.
Παρά τις καθυστερήσεις, τώρα ο Musk ζητάει περισσότερο έλεγχο. Υπάρχει πράγματι περίπτωση να εγκαταλείψει την Tesla, που είναι η κύρια πηγή του πλούτου του;
Κανείς δεν ξέρει να απαντήσει με σιγουριά. Το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι το όνομά του είναι συνυφασμένο απόλυτα με την πρωτοποριακή EV εταιρεία. Θα τα κατάφερνε χωρίς αυτόν; Έχει σίγουρα τεράστια ορμή, συμπαρασύροντας την παγκόσμια αυτοκίνηση σε μια αλλαγή πορείας προς ένα ηλεκτρικό μέλλον.
Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει τι θα γίνει από εδώ και πέρα με την Tesla. Ούτε αν θα έχει τον Musk στο πλευρό της ή θα κληθεί να προχωρήσει αυτόνομα.