
Ποτέ δύο χωρίς τρίτο, λένε οι Γάλλοι. Σοφό ρητό, αλλά εδώ διαψεύστηκε. Ύστερα από τις θεομηνίες που ζήσαμε σε Δίρφη και ορεινή Αρκαδία, ευτυχώς το κακό δεν τρίτωσε και στην ορεινή Ρούμελη είχαμε καταπληκτικό καιρό. Χρειάστηκε όμως να περιμένουμε μέχρι την τελευταία στιγμή. Κυριολεκτικά! Παρασκευή δίναμε πίσω το Ford Puma και είχαμε βροχές μέχρι και την Τρίτη!
Η Τετάρτη (11/12) όμως ξημέρωσε λαμπρή. Και ήμασταν και άνετοι, αφού το πρόγραμμα ήταν επί τούτου χαλαρό. «Τέρμα το τρέξιμο!», είπαμε. Θα μπαίναμε στη θέση του αναγνώστη εκδρομέα. Η καθεαυτού διαδρομή θα ήταν τη δεύτερη μέρα και η πρώτη θα ήταν στην ουσία η μετάβαση από την Αθήνα στην Παύλιανη Φθιώτιδας, όπου θα διανυκτερεύαμε. Όχι όμως απλή μετάβαση, αφού θα τη διανθίζαμε με δύο ενδιαφέρουσες παρακάμψεις.
Η γέφυρα της αντίστασης Καθώς η διαδρομή μας ήταν στα βουνά της Ρούμελης, είπαμε να προσδώσουμε στο ταξίδι και κάποιο ηρωικό στοιχείο, συνδέοντάς το με μαχητές της ελευθερίας, τόσο της Επανάστασης του 1821 όσο και της Εθνικής Αντίστασης του 1941-’44. Υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν, περάσαμε κοντά από το γεφύρι της Αλαμάνας, όπου ο Θανάσης Διάκος αντιστάθηκε ηρωικά στους Τούρκους του Κιοσέ Μεχμέτ, τον Απρίλη του 1821. Και κατευθυνθήκαμε προς ένα άλλο γεφύρι, ακόμα πιο ένδοξο: Αυτό του Γοργοποτάμου. Εδώ ο αρματολός Δυοβουνιώτης έδωσε άνιση μάχη με τον Ομέρ Βρυώνη, λίγο πριν από την Αλαμάνα, προτού αναγκαστεί να υποχωρήσει. Η γέφυρα όμως είναι κυρίως γνωστή για τη νικηφόρα μάχη του Νοέμβρη του 1942, που έδωσαν ενωμένοι (πρόσκαιρα…) οι αντάρτες του ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ κατά της ιταλογερμανικής φρουράς. Υπό την καθοδήγηση του Άρη Βελουχιώτη και του Ναπολέοντα Ζέρβα, οι αντιστασιακές δυνάμεις κατέλαβαν τη γέφυρα ώστε να μπορέσουν Βρετανοί σαμποτέρ να την ανατινάξουν. Κατά τους ιστορικούς, ήταν ένα από τα πιο σημαντικά αντιστασιακά επιτεύγματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη. Τόσο για λόγους ανύψωσης του ηθικού όσο και για το ότι καθυστέρησε για αρκετές εβδομάδες τον εφοδιασμό των Γερμανών του Ρόμελ στη Β. Αφρική. Σήμερα, η (ανακατασκευασμένη το 1948) σιδηροδρομική γέφυρα αποτελεί ένα ζωντανό μνημείο. Υπάρχει δρόμος για να την επισκεφθείς από πάνω, αλλά πιο εντυπωσιακό είναι να τη δεις από κάτω, καθώς υψώνεται επιβλητική 30 μέτρα πάνω από το κεφάλι σου. Το τοπίο είναι πανέμορφο, με το διάφανο νερό του ποταμού να κυλά ανάμεσα σε βράχια και ψηλά δέντρα. Υπάρχει εκεί παλιός υδροηλεκτρικός σταθμός που τώρα ανακαινίζεται για εκπαιδευτικούς σκοπούς, υπάρχουν επίσης νεροτριβές, ιχθυοτροφεία κι ένα μπαρ-αναψυκτήριο που στον χώρο του έχει μέχρι και ελάφια. Όλα πολύ ενδιαφέροντα για παιδιά –και όχι μόνο. Το «Μπαλκόνι» της Φθιώτιδας Πάντως, την εκπληκτική θέα από το Κουμαρίτσι προς την κοιλάδα του Σπερχειού και τον Μαλιακό κόλπο δεν θα τη χάναμε, αφού υπήρχε τρόπος να την απολαύσουμε από άλλο σημείο. Ίσως και καλύτερο. Γυρίσαμε πίσω στον κόμβο της εθνικής, πήραμε τον Ε65 για Άμφισσα και λίγα χιλιόμετρα παρακάτω στρίψαμε αριστερά για τη Μονή Δαμάστας. Ανεβαίνοντας την πλαγιά του Καλλίδρομου, κινείσαι μέσα σε υπέροχα δάση φυλλοβόλων που αρχές του χειμώνα έχουν όλο το χρωματικό φάσμα από το κίτρινο στο κόκκινο. Φτάνοντας στα έλατα, φτάνεις και στο μοναστήρι.
Ξεκινήσαμε λοιπόν μεσημέρι, στις 12:30, παίρνοντας την εθνική Αθηνών-Θεσσαλονίκης. Στον κόμβο ύστερα από τις Θερμοπύλες στρίψαμε για Άμφισσα και Δελφούς. Δεν μπήκαμε όμως στον μεγάλο δρόμο, αλλά αμέσως μετά τη διασταύρωση πήραμε τον επαρχιακό για Ηράκλεια και Λαμία. Ύστερα από την Ηράκλεια στρίψαμε αριστερά για Γοργοπόταμο.
Αν ήταν καλοκαίρι, θα συνεχίζαμε τον ίδιο δρόμο για Δυο Βουνά, Κουμαρίτσι και Παύλιανη. Όμως, μετά το Κουμαρίτσι ο δρόμος είναι χώμα και δεν ξέραμε σε τι κατάσταση θα ήταν μετά τα αλλεπάλληλα κύματα κακοκαιρίας. Δεν το ρισκάραμε, αφού το Puma μπορεί να είναι crossover και να έχει οδηγικό πρόγραμμα «Slippery», αλλά έχει την κίνηση μόνο εμπρός. Και τα 17άρια σπορ λάστιχα που φοράει δεν είναι για πολλές λάσπες και πέτρες.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.