Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στήριξε και αυτό με την σειρά του, μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, τις αναθεωρημένες προδιαγραφές για τις εκπομπές ρύπων Euro 7, παρατείνοντας την ζωή των κινητήρων εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με συμβατικά καύσιμα.

Ειδικότερα, την Πέμπτη 12 Οκτωβρίου και με ψήφους 52 υπέρ, 32 κατά, η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων υιοθέτησε την πιο χαλαρή εκδοχή των Euro 7 αναφορικά με τις εκπομπές ρύπων και σε σχέση με την αρχική πρόταση της Κομισιόν που είχε γίνει τον Νοέμβριο του 2022.

Η εν λόγω εκδοχή θα κρατήσει «ζωντανά» τα ήδη ισχύοντα όρια των Euro 6 προδιαγραφών για τις εκπομπές ρύπων εξάτμισης των επιβατικών αυτοκινήτων έως και την 1η Ιουλίου του 2030.

Για τα φορτηγά και τα λεωφορεία η νέα ημερομηνία είναι η 1η Ιουλίου του 2031.

Η αρχική πρόταση της Κομισιόν ήθελε τα αυστηρότερα όρια, που δεν θα εφαρμοστούν τελικά, να μπαίνουν σε ισχύ από το 2025 για τα επιβατικά και από το 2027 για τα λεωφορεία και τα φορτηγά.

Η αρχική πρόταση της Κομισιόν είχε βρει απέναντί της σχεδόν σύσσωμη την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους κατασκευαστές που θα έφερνε μαζί του οι Euro 7 ήταν τα σαφώς πιο αυστηρά όρια για τις εκπομπές ρύπων των κινητήρων εσωτερικής καύσης, τα οποία θα έβαζαν επί της ουσίας την ταφόπλακα στα θερμικά μοτέρ.

Οι κατασκευαστές εναντιώθηκαν σθεναρά στο κομμάτι των χαμηλότερων ορίων στις εκπομπές ρύπων των Euro 7 με ισχυρότερο επιχείρημα τις νέες και μεγάλες επενδύσεις που θα έπρεπε να πραγματοποιήσουν ώστε να συμμορφωθούν τα θερμικά μοτέρ με τη νέα οδηγία.

Αυτές θα ήταν επενδύσεις που θα επιβάρυναν το κόστος παραγωγής των συμβατικών αυτοκινήτων και κατά συνέπεια και το πορτοφόλι του καταναλωτή, τη στιγμή που το περιβαλλοντικό όφελος από αυτή την ενέργεια θα ήταν δυσανάλογα μικρό.

Ακόμη πιο σημαντικό είναι ότι τα κεφάλαια που θα δεσμεύονταν για την εξέλιξη των θερμικών κινητήρων θα δεσμεύονταν εις βάρος των πολύ μεγάλων επενδύσεων που πραγματοποιεί ήδη στο σύνολο της η αυτοκινητοβιομηχανία στην εξέλιξη αμιγώς ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης αλλά και των κατάλληλων υποδομών για την υποστήριξη της χρήσης και της λειτουργίας τους.

Με τις επιπλέον επενδύσεις στους θερμικούς κινητήρες ο ρυθμός εξέλιξης και υιοθέτησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα επιβραδυνόταν στην ευρωπαϊκή Ήπειρο,

ενώ θα αργούσαν και οι μειώσεις στις τιμές τους που θα γίνουν εφικτές και από νέες τεχνολογίες που αναμένεται να υιοθετηθούν σύντομα.

Τα όρια στις εκπομπές ρύπων είναι μόνο ένα από τα πεδία των νέων και αυστηρότερων προδιαγραφών Euro 7, οι οποίες θα φέρουν μαζί τους για πρώτη φορά σε εφαρμογή όρια για τις εκπομπές μικροπλαστικών και σωματιδίων από τα ελαστικά και τα φρένα αντίστοιχα.

Επιπλέον, οι Euro 7 θα φέρουν νέες αυστηρότερες ελάχιστες απαιτήσεις επιδόσεων για τη μακροβιότητα της μπαταρίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και θα επιβάλλουν παράλληλα αυστηρότερα κριτήρια για τη συνολική διάρκεια ζωής ενός οχήματος.

Οι Euro 7 προβλέπουν επίσης την εγκατάσταση και τη χρήση προηγμένων τεχνολογιών και εργαλείων παρακολούθησης των εκπομπών ρύπων ενός καινούργιου αυτοκινήτου, ενώ όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται ήδη στην ΕΕ θα πρέπει να πάρουν εκ νέου έγκριση τύπου.

Οι νέες ηλεκτρονικές συσκευές παρακολούθησης είναι ένα ακόμη «αγκάθι» για τους κατασκευαστές αυτοκινήτου αφού σύμφωνα με δικές τους εκτιμήσεις θα αυξήσουν την τιμή των καινούργιων αυτοκινήτων κατά μερικές χιλιάδες ευρώ, τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπολογίζει αυτό το κόστος σε περίπου 300 ευρώ.

Το μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πρότειναν επίσης τα όρια για τις εκπομπές από τα φρένα και τα ελαστικά να εναρμονιστούν με τα όρια που βρίσκονται αυτή τη στιγμή υπό συζήτηση από την Οικονομική Επιτροπή για την Ευρώπη του ΟΗΕ και να ισχύουν και για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Παράλληλα πρότειναν την εισαγωγή του περιβαλλοντικού διαβατηρίου οχήματος (environmental vehicle passport -EVP). Το EVP, εφόσον εγκριθεί,

θα είναι αρχείο σε έντυπη και ψηφιακή μορφή και θα περιέχει μεταξύ άλλων, πληροφορίες σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιδόσεις ενός οχήματος κατά τη στιγμή της ταξινόμησης.

Στις πληροφορίες θα περιλαμβάνονται τα επίπεδα των εκπομπών ρύπων, των εκπομπών CO2, της κατανάλωσης καυσίμου, της κατανάλωσης ενέργειας, της ηλεκτρικής αυτονομίας και της ισχύος του κινητήρα, καθώς και της μακροβιότητας της μπαταρίας.

Θα περιλαμβάνει επίσης και τα αποτελέσματα από περιοδικούς τεχνικούς ελέγχους που μπορεί να έχουν πραγματοποιηθεί στο όχημα.

Τα μέλη της Επιτροπής πρότειναν επίσης τον διαχωρισμό των ελαφριών επαγγελματικών οχημάτων σε τρεις νέες κατηγορίες ανάλογα με το βάρος τους.

Ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (European Automobile Manufacturers’ Association -ACEA) εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ψήφο του Ευρωκοινοβουλίου με τον γενικό διευθυντή του Sigrid de Vries να αναφέρει ότι η ψήφος της Επιτροπής είναι μια βελτίωση έναντι της πρότασης της Κομισιόν.

Ο de Vries απάντησε και στους επικριτές της απόφασης για χαλάρωση των μέτρων λέγοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμηθεί η πρόοδος που έχει γίνει στη μείωση των εκπομπών ρύπων από την πρώτη οδηγία Euro I έως και την Euro 6 καθώς υπήρξε μείωση των εκπομπών περισσότερο από 90%.

Ο de Vries πρόσθεσε επίσης ότι έναντι αυστηρότερων προδιαγραφών ρύπων, τα οφέλη από την αντικατάσταση παλιότερων συμβατικών αυτοκινήτων με μοντέλα προδιαγραφών Euro 6 θα ήταν σημαντικά μεγαλύτερα για το περιβάλλον και την ποιότητα του αέρα ειδικά στα αστικά κέντρα.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Η τελική απόφαση για τις νέες προδιαγραφές Euro 7 αναμένεται να παρθεί τον ερχόμενο Νοέμβριο και να επικυρωθεί στις αρχές του 2024.